چین خواستار خروج نظامیان هند از مناطق مرزی با این کشور شد

© AP Photo / Aijaz Rahiچین خواستار خروج نظامیان هند از مناطق مرزی با این کشور شد
چین خواستار خروج نظامیان هند از مناطق مرزی با این کشور شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای تند از هند خواسته است فورا به منازعات سرحدی پایان داده و نیروهایش را از منطقه تبت خارج کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری موج، در بیانیه این وزارتخانه آمده است که بین دو کشور هیچ گفت و گویی انجام نخواهد شد و هیچ راه حلی پیدا نخواهد شد تا زمانی که نیروهای نظامی هند از مرز خارج شوند.
چین می گوید که کاروانی از نیروهای هندی و موترها و تانک های این کشور وارد منطقه مرزی «سکیم» در تبت شده اند و این اقدامی مخالف با توافقات دو کشور در سال های اخیر بوده که باعث تنش شده است.
از سوی دیگر هند بر این باور است که عامل اصلی منازعات دو کشور ساخت یک جاده از سوی چین در منطقه هیمالیاست و از سوی دیگر کشور بوتان که با چین رابطه رسمی ندارد ، پکن را متهم به نقض توافقات در این منطقه کرده است.
بیانیه وزارت امور خارجه چین تصریح می کند که هند نباید تصور کند می تواند از نیروی نظامی به عنوان یک ابزار نظامی برای رسیدن به برخی از اهداف خاص استفاده کند.
طبق گزارش شین هوا، از ماه گذشته میلادی نظامیان هندی از مرز سکیم عبور کرده و وارد خاک چین شده اند و به رغم اعتراضات مکرر این کشور تاکنون از این مرز خارج نشده اند.
وزارت امور خارجه چین خاطر نشان کرده است که مساله حتی برای بسیاری از کشورهای دیگر قابل درک نیست و دیپلمات هایی از برخی کشورها در پکن اعلام کرده اند که این موضوع را درک نمی کنند و از این وضع شوکه شده اند.
لوکانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مصاحبه در پکن ابراز امیدواری کرد که هند به درخواست ها برای خروج نظامیانش از مرز توجه کرده و هر چه زودتر با حرکتی درست به این تنش ها پایان دهد.
شایان ذکر است، دو کشور در سال 1962 میلادی به دلیل همین اختلافات مرزی وارد جنگ شدند و به دلیل اینکه دارای قدرت اتمی هستند، بروز هر نوع درگیری جدید میان آنها می تواند کل جهان را تحت تاثیر قرار دهد و بسیاری از کشورها از این بابت ابراز نگرانی کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала