پرویز مشرف: در سال 2002 پاکستان حمله هسته ای بر هند را بررسی کرده بود

© AFP 2023 / ASIF HASSANپرویز مشرف: در سال 2002 پاکستان حمله هسته ای بر هند را بررسی کرده
پرویز مشرف: در سال 2002 پاکستان حمله هسته ای بر هند را بررسی کرده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین پاکستان گفت، در سال 2002 پاکستان حمله هسته ای بر هند را مورد بررسی قرار داده بود.

به گزارش اسپوتنیک، پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین پاکستان در مصاحبه با روزنامه جاپانی «MAINICHI» گفت:- "در سال 2002 شدت تنش ها بسیار بالا بود و حتی احتمال استفاده از سلاح هسته ای ممکن بود و به همین خاطر ما چندین شب نخوابیدیم و این گزینه را مورد بررسی قرار دادیم".

این در حالیست که پرویز مشرف در همان زمان گفته بود: جنگ هسته ای کاملا غیر قابل توجیه است.

Former Pakistani president and military ruler, Pervez Musharraf addresses a youth parliament in Karachi. (File) - اسپوتنیک افغانستان
مشرف: باید نواز شریف استعفا دهد

جنگ کارگیل و تنش های سال 2001 —2002

در جریان جنگ کارگیل در ماه می سال 1999 ارتش پاکستان از خط کنترل عبور کرد تا با تصرف چند کوه مرتفع کنترل یک بزرگراه اصلی در کشمیر را به دست بیاورد، اما در ماه جولای همان سال با شکست مواجه شد.

روند تشدید تنش‌ها بسیار وحشت‌ آورتر از وضعیتی است که در هزاره سوم میان دو طرف وجود داشت.

نواز شریف به دلیل آنکه در سال 1999 باعث عقب نشینی نیروهای پاکستانی شد طی کودتای پرویز مشرف فرمانده وقت ارتش پاکستان سرنگون شد.

در سال 2001 دولت پیشین حزب بهاراتیا جاناتا در هند پس از آنکه حمله تروریستی علیه پارلمان هند انجام شد ارتش این کشور را به مدت چندین ماه در حالت آماده باش قرار داد.

در آن زمان دو کشور به مدت یک سال طی وضعیتی متشنج خود را برای رویارویی نظامی آماده می‌کردند. دو سال پیش از آن دو طرف در شهر کارگیل منطقه کشمیر جنگ سختی با یکدیگر داشتند.

هر دو کشور در ماه جنوری سال 2002 ارتش های خود را برای جنگ آماده کرده بودند که در این زمان نزدیک به 500 هزار نفر از هند و 300 هزار نفر از پاکستان در دوطرف مرز برای جنگ آماده بودند و شدت تنش ها به حد زیاد بود که گمان می رفت هر دو کشور از سلاح هسته ای استفاده خواهند کرد. با این وجود در این جنگ نزدیک به 3 هزار نظامیان دو طرف کشته شدند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала