اوضاع در افغانستان شرکت فعال دول منطقوی را مطالبه میکند

© Sputnik / Natalia Seliverstovaاوضاع در افغانستان شرکت فعال دول منطقوی را مطالبه میکند
اوضاع در افغانستان شرکت فعال دول منطقوی را مطالبه میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در وزارت خارجه روسیه امریکا را به پایان بخشیدن عملیات ناکام واشنگتن در افغانستان فراخوانده است.

سیاست دان اندری کوشکین در مصاحبه با رادیو Sputnik اظهار عقیده نمود که دول منطقوی به وجه احسن از عهده طرح برنامه حل منازعه در افغانستان برآمده میتوانند.
مقامات امریکایی باید قطعات خود را از افغانستان خارج سازند و عملیات ناکام شده واشنگتن را در افغانستان خاتمه بخشند. این مطلب را ضمیر قبولوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در باره افغانستان و مدیر دیپارتمنت دوم آسیای وزارت خارجه روسیه در مصاحبه بار وزنامه «ایزویستیا» اعلام داشته است.
روزنامه سخنان دیپلومات را چنین نقل میکند:«چون اردوی امریکا هیچ کاری را انجام داده نمی تواند، بگذار از افغانستان خارج گردد. عملیات امریکا در افغانستان ناکام شده».
قبولوف خاطرنشان ساخت، روسیه مخالف آنست، تا اردوی منظم امریکا را در افغانستان اجیران کمپنی های خصوصی تعویض کنند. دیپلومات اظهار داشت:«این کار به هیچ چیزی خوبی منجر شده نمی تواند:اجیران اصلاً خواهند گریخت».
قبلاً در رسانه ها معلومات راجع به پلان های مقامات امریکا در مورد تعویض نظامیان رسمی در خاک افغانستان توسط اجیران مزدور کمپنی های خصوصی منتشر شده بودند. ایریک پرینس رئیس کمپنی خصوصی نظامی «Academi» استقرار در حدود 5500 اجیر و استفاده از 90 فروند طیاره در افغانستان پیشنهاد نموده بود. تحقق این پلان، طبق ارزیابی رسانه ها، برای واشنگتن به بهای 10 میلیارد دالر در سال تمام خواهد شد.
قبولوف گفت:«این همه شباهت بسیار زیاد به سیاست استعماری دارد».
اندری کوشکین سیاست دان مسایل نظامی، آمر دیپارتمنت سیاست شناسی و جامعه شناسی پوهنتون اقتصاد روسیه بنام پلیخانوف در گفتگو با رادیو Sputnik یاداوری نمود که افغانستان طی سالیان دراز یک نوع «پرورشگاه تروریزم» باقی مانده است.
اندری کوشکین چنین اظهار عقیده نمود:«اوضاع، واضحاً، شرکت فعال دول را مطالبه میکند که بصورت فعالانه در این امر ذینفع می باشند، تا افغانستان بیش از این «چنین پرورشگاه» نباشد. و برای این کار ایجاد میکانیزم مفکوره های پیشرفته ضروری است که در آن دول منطقوی که از این بابت نگران اند که تروریستان نه تنها در افغانستان تکثیر میشوند، بلکه پلان های پیشرفت بعدی شان را، منجمله بسوی روسیه در سر می پرورانند، ذینفع می باشند».
به عقیده موصوف، دول منطقوی بهتر از همه از عهده طرح برنامه حل معضله افغانستان برآمده میتوانند.
اندری کوشکین به این باور است که «اوضاع حالا نه، بلکه بعد از آن وخیم شد، وقتیکه نیروهای امریکا وارد افغانستان شدند که به مسایل مربوط به حل اوضاع ضرورت داشتند و در آنجا تخم نفاق کشت کردند. اگر راجع به حل جدی صحبت نمود، پس، واضحاً، باید جنگ قاطع علیه تروریزم اعلام گردد، آن را نابود ساخت و مساله باید به سطح حل سیاسی کشانده شود. بحث روی این همه مسایل در سازمان ملل متحد صورت گرفته میتواند و یا میدان دیگر، مانند آستانه که در آن بر مساله سوریه بحث ها صورت می گیرند، ایجاد شده میتواند. دول که مستقیماً به حل اوضاع در افغانستان علاقمند می باشند، ضمن بحث بر طرق چنین راه حل، حتماً به حل سازنده خواهند رسید».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала