مذاکرات جنرال دوستم و اشرف غنی/ تقرری یار محمد دوستم به عنوان فرمانده گارنیزیون جوزجان

© Photo / ارگمذاکرات جنرال دوستم و اشرف غنی/ تقرری یار محمد دوستم به عنوان فرمانده گارنیزیون جوزجان
مذاکرات جنرال دوستم و اشرف غنی/ تقرری یار محمد دوستم به عنوان فرمانده گارنیزیون جوزجان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مذاکرات جنرال دوستم و اشرف غنی دارد و پسر وی به حیث فرماندهی ارتش در ولایت جوزجان مصنوب گردیده است.

 به گزارش اسپوتنیک، برخی از رسانه های محلی از آغاز مذاکراتی بین ریاست جمهوری افغانستان و جنرال دوستم در مورد صلاحیت‌های معاون اول ریاست جمهوری و عدم پیگیری پرونده «احمد ایشچی» گزارش دادند.
طوریکه به نظر می رسد، جنرال دوستم به عنوان فرد اصلی شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان مطرح است و مذاکرات یک جانبه‌ وی کاملا به سود اشرف غنی بوده و پشت پا به «محقق» معاون ریاست اجرایی، «عطامحمدنور» والی بلخ و «صلاح‌الدین‌ربانی» رئیس حزب جمعیت اسلامی محسوب می‌شود.
طبق گزارش تسنیم نیوز به نقل از «عظیم‌قویاش» نماینده ولایت سرپل در سنای افغانستان و از افراد نزدیک جنرال دوستم ، اگرچه هنوز شرایط جنرال دوستم عملی نشده است اما مذاکرات امیدوار کننده‌ای بین ارگ ریاست جمهوری و معاون اول اشرف غنی جریان دارد همچنین امکان توافق دو طرف وجود دارد.
وی که از افراد نزدیک به دوستم محسوب می‌شود در اظهارات خود هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد که آیا جنرال دوستم با هماهنگی محقق و عطا محمد نور از موضع ائتلاف نجات افغانستان وارد مذاکرات با ارگ ریاست جمهوری شده است یا خیر.
این منبع شرایط مطرح شده در مذاکرات را اعطای دوباره صلاحیت‌های معاون اول ریاست جمهوری به دوستم و پایان بخشیدن به توطئه‌های حقوقی علیه ژنرال عنوان کرد که هر دوی این شرایط موضوعات شخصی هستند.
به نظر می‌رسد که این مذاکراتی بین اشرف غنی و دوستم باشد و ربطی به شورای ائتلاف نجات افغانستان نداشته باشد.
اما با توجه به اظهارات قویاش می‌توان گفت که شرایط مطرح شده در این مذاکرات کاملا شرایطی شخصی بوده که به شخص جنرال دوستم مربوط هستند.
از سوی دیگر، این موضوع در حالی مطرح شده است که «عطامحمدنور» والی بلخ، محقق معاون رئیس اجرایی دولت، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و سایر اعضای این ائتلاف برای آغاز فعالیت و اعلام موجودیت رسمی خود منتظر ورود جنرال دوستم به این کشور هستند اما در صورت پیوستن دوباره دوستم به اشرف غنی این ائتلاف دچار فروپاشی شده و دیگر به عنوان وزنه‌ سنگینی در برابر رئیس جمهور افغانستان مطرح نخواهد شد.
طوریکه احتمال میرود، مذاکرات بین جنرال دوستم و ارگ ریاست جمهوری از موضع ائتلاف نیست از آنجا تقویت می‌شود که «یارمحمد» پسر جنرال دوستم نیز اخیرا به عنوان فرمانده نیروهای تامین امنیت شهری گارنیزیون در ولایت جوزجان تعیین شده است.
با این حال، «بشیراحمدته‌ینج» سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی در واکنش به این موضوع گرچه تاکید کرده است که ائتلاف سیاسی نجات افغانستان به قوت خود باقی است و دوستم هنوز از این ائتلاف حمایت می‌کند اما مذاکرات جنرال دوستم با ارگ ریاست جمهوری را نیز رد نکرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала