هانگ کانگ با مشکل استخدام خدمتگاران زن از آسیا مواجه است

CC BY 2.0 / sanfamedia.com / Hong Kong Skylineهانگ کانگ با مشکل استخدام خدمتگاران زن از آسیا مواجه است
هانگ کانگ با مشکل استخدام خدمتگاران زن از آسیا مواجه است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نه تنها در خلیج فارس مشکلات مربوط به استخدام خدمتگاران زن از آسیا موجود است، بلکه مشکل کار طاقت فرسا نیز، دفاع از حقوق خود ، فرار از کار و یا ارتکاب به جرایم جدی مشکل ساز– این همان چیزهای هستند که رابطه بین کارفرمایان وکارگران را غیرقابل قبول کرده است.

مشکلات مشابه در برخی از ممالک آسیایی از قبیل سنگاپور، تایوان ، مالیزیا، هانگ کانگ نیز بروز نموده است.
در ارتباط با رشد درآمد وسطح زندگی بلند این مناطق سطح استفاده از خدمات، به ویژه خدمات خانمها از کشور های مانند فلیپین واندونیزیا بطور چشمگیری افزایش یافته است.
به عنوان مثال، تعداد خدمتگاران زن در هانک کانگ از 70 هزار نفر در سال 1990 به بیش تا 319 هزار نفر در سال 2014 (5،4%)افزایش یافته است. در مالیزیا این رقم به 253 هزار ، در سنگاپور-211 هزار و در تایوان به 209 هزار نفر رسیده است.
کشورهای فلیپین و اندونیزیا به نیروی مهاجر زنان محلی کمک می کنند. به این ترتیب، آنها امیدوارند که سطح بیکاری را کاهش د هند و میخواهند جامعه قدیم را تغییر دهد و هدف آن جلوگیری از از افزایش نفوس است.
تحقیقات منتشرشده نشان میدهند که بیشترین تعداد مردم فلیپین واندونیزیا به دلایل مختلف ترجیح میدهند در کشور های آسیایی در نزدیک میهن خود کار کنند. بخاطر اینکه: نزدیکی جغرافیایی معاشرت آنها را با خانواده اسان می سازد; به عین ترتیب حقوق بیشتر در کشورهای مانند تایوان، سنگاپور، هانگ کانگ بدست می اورند; در مقایسه با شرق میانه، در این کشورها آزادی های نسبی وجود دارند.
شاید به همین علت است که تعداد خدمتگاران زن فلیپینی در هانگ کانگ 51,4% تعداد مجموعی انها ، و اندونیزیایی 46.3 % میباشد. فیصدی باقیمانده را زنان از کشورهای تایلند، شریلانکا، و مالیزیا تشکیل میدهند.
در مطالعات که در ویب سایت Coconuts,منتشر شده، اطلاعاتی بیشتر راجع به این پدیده را هویدا ساخته که موجب نگرانی مقامات هانگ کانگ وچین گردیده است.
برعلاوه، این اطلاعات تاثیر منفی بر روابط چین و اندونیزیا بجا گذاشته که باعث آن گردید تا "جکو ویدودو" رئیس جمهور اندونیزیا رفتن زنان به عنوان خدمتگاران به هانگ کانگ ممنوع سازد.
به عنوان مثال، جاکارتا به هانگ کانگ و ساکنان محلی آن نفرت و انزجار خود را ابراز کرده و آنهارا به نادیده گرفتن رفتار زشت و خشن با زنان کارگر درانجا متهم کرده اند.
گفته میشود، که 82 درصد از این زنان اعتراف کرده که آنها مورد آزار و اذیت جنسی و شکنجه قرار گرفته اند.
در هانگ کانگ معاش ماهانه یک زن کارگر 520 دالر امریکایی است که به تناسب شرق میانه زیاد است. این در حالی است که برای کارگران اطاق بودوباش جداگانه داده نمی شود بنابراین، انها مجبور اند در آشپزخانه و یا تشناب زندگی کنند و به مدت 16 ساعت کار کنند.
علاوه براین، آنها مسوولیت تمامی کارهای سنگین وشاقه را بردوش دارند.
بطور مثال شستن کلکین ها در آپارتمانهای آسمان خراش ها، در
حالیکه کار فرمایان حتی کمترین استندردهای امنیتی را هم فراهم نمی کنند. در نتیجه بسیاری از آنها ازبین میروند و میمرند.
علاوه بر این، طبق قوانین این کشور، کارگران خانگی موظف اند که در خانه کارفرما باقی بمانند. آنان از خود مسکن ندارند و در صورت اخراج او باید این محل را ظرف دو هفته به جز از موارد کار و شغل جدید ترک کنند.
علاوه بر « درد سر» که خدمتگاران اندونیزیایی درهانگ کانگ بوجود آورده، پیکن از موضوع دیگر نیز بسیار نگران است
و آن — توانایی سازمان تروریستی« دولت اسلامی» است که میتوانند خدمتگاران را درشبکه خود جذب کند، زیرا یک پسر جوان که می خواهد با اندونزیایی ازدواج کند، به راحتی آن را "شستشوی مغزی" کرده میتواند.
چین در ارتباط با اطلاعات اخیر که موسسه تحلیلی سیاسی(واقع درجاکارتا) در باره اختلافات در جهان منتشر کرده، ترسیده است.
یک هسته ای کوچکی از 50 خدمتگاران زن اندونیزیایی که درهانگ کانگ کار و زندکی میکردند، از افکار افراطی جهادی الهام گرفته اند.
علاوه بر این، مفکوره های برخی از واعظان پاکستانی و اندونیزیایی به مراکز اسلامی این کشور نفوذ می کنند و در نهایت امر تاثیر مستقیم بر این افراد دارند.
با توجه به این واقعیت که به این نوع فعالیت در بین ساکنان هانگ کانگ تقاضا موجود است، مقامات نمی توانند راه حل دیگری پیدا کنند، مگر اینکه به خدمات فقیرترین کشور — کمبودیا رو آورد.
توافقنامه امضا شد که طبق آن باید حدود هزار نفر از خدمتگاران زن از آنجا به این کشور فرستاده شوند که پس از آموزش زبان و همچنان آموزش آشپزی و خاکروبی در هانگ کانگ مصروف کار خواهند شد و ماهانه ، 155 دلار دریافت خواهند کرد. در عین حال، تحلیگران محلی در مورد نتایج این آزمایش بسیار خوشبین نیستند و به ویژه به مساله دانش زبان اشاره میکنند.
مردم کمبودیا به زبان انگلیسی صحبت نمی کنند و به زبان کانتونی در کورس سه ماهه نمتوانند تسلط پیدا کنند.از این رو کارگران با مشکلات مشابه، مانند همکاران خود از فلیبین واندونیزیا، مواجه خواهند شد.
اگر شایعات مربوط به چنین مشکلی به "پونوم پن" برسند، مطمئنا عین کاری سال 2011 انجام خواهد داد، هنگامیکه اطلاعات راجع به این منتشر شدند که کار فرمایان سینگاپور و مالیزیا از صلاحیت های شان سوءاستفاده میکنند. از همینرو فلیپین واندونیزیا رفتن زنان به این کشورها ممنوع ساخت.
به احتمال زیاد، هانگ کانگ در وضعیتی شبیه به آنچه که در سال 2014 اتفاق افتاد، قرار دارد، زمانی که با حمایت پیکن، تصمیم گرفت خدمتگاران زن را از میانما که با چین مناسبات ویژه دارد، استخدام کنند.
مقامات هانگ کانگ حدود 90 خدمتگار را جذب کردند و قصد داشتند این تعداد را به میزان دو هزار نفر افزایش دهند، اما همه آنها به زودی به میهن خود بازگشتند. هر یک از آنها از رفتار بی رحمانه، نقض حقوق، آزار و اذیت جنسی، مشکلاتی از لحاظ انعطاف پذیری و پیدانکردن زبان مشترک با کارفرمایان شکایت نمودند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала