آب برسطح مهتاب بطوردایمی تولید میگردد !

© Photo / ESA/Foster + PartnersХудожественное изображение космической базы на Луне
Художественное изображение космической базы на Луне - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کاوشگر هندی "چاندرین به کارشناسان آمریکایی کمک نمود تا نخستین نقشه رسوبات آب در مهتاب را کشف نمایند .

به گزارش اسپوتنیک، دالف میلیکن از دانشگاه براون آمریکا گفت ،ما در واقع موفق به ایجاد نخستین نقشه شده ایم که اجازه میدهد آب مهتاب را میتوان به عنوان یک منبع طبیعی در نظر گرفت. با معلوم نمودن اینکه آب مهتاب دقیقا در کجا و به چه مقدار نهفته میباشد ، ما اکنون در باره این می اندیشیم که آیا این آب ارزش آنرا دارد تا برای استفاده به منظور آب آشامیدنی برای فضانوردان و همچنین برای تولید مواد سوخت راکت ها استخراج شود یا خیر ؟
آله که در ماهواره هندی به نام چندرایان جابجا شده است، کشف نمودکه این آب بیشتر در قطب های مهتاب متمرکز بوده، در سطح آن بطور مساوی تقسیم شده است.
به احتمال زیاد، این آب بوسیله یک باد خورشیدی تولید شده است که ذرات آن، از جمله اتم های هیدروژن، به طور مداوم سطح قمرزمین در طی 4 میلیارد سال بمباران میکردند.
غلظت آب در مهتاب میتواند بطور چشمگیر در طی شبانه روز کاهش یابد. کاهش و افزایش ذرات آب از 200 تا میلیون برای یک سیاره خشک و بدون آب اهمیت زیاد دارد. دانشمندان میگویند همین نوسانات نشان میدهد که آب در مهتاب بطور مداوم تشکیل میگردد.
ولی دانشمندان دانشگاه براون میگویند، ما نمی دانیم دقیقا چه چیزی باعث تولید این نوسانات میگردد اما این تغییرات به ما میگوید که آب امروز در خاک مهتاب نیز شکل می گیرد. این، در اصل، نشان می دهد که آب می تواند حتی بعد از آن که استخراج شده باشد نیز دوباره انجا تجمع نماید. اما صحبت نمودن در این مورد هنوز وقت است زیرا نخست ما باید خواص فزیکی این پدیده را معلوم نماییم تا مطمیئن شویم.
اگر آنچه دیده شده است در حقیقت آب باشد، برای رفتن به مهتاب دیگر دلیلی باقی نخواهد ماند. دانشمندان با این کشف چگونگی تشکیل مهتاب و سیارگان را در خواهند یافت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала