گزارش تکان دهنده سیگار: بیوه‌های سربازان افغان در بدل گرفتن معاش تقاعدی مورد سوء استفادۀ جنسی قرار گرفته‌اند

© AFP 2023 / AREF KARIMI In this photograph taken on February 23, 2015, a burqa-clad Afghan woman carries chopped logs after buying them at a firewood yard in Herat
In this photograph taken on February 23, 2015, a burqa-clad Afghan woman carries chopped logs after buying them at a firewood yard in Herat - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این گزارش نگران کنندۀ سیگار حاوی فساد و بهره‌کشی فراگیر در تمام سطوح نیروهای امنیتی افغان بوده که تاثیر مخربی روی روحیه این نیروها دارد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری رصد، شماری از بیوهای سربازان افغان در بدل گرفتن معاش تقاعدی همسرانشان که در جنگ جان‌شان را از دست داده اند از سوی مقامات مورد استفاده جنسی قرار گرفته‌اند.
وبسایت خبری امریکایی دیلی کالر به نقل از جان ساپکو، سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان "سیگار" این موضوع را گزارش داده و بعنوان سندی مطرح کرده که نیروهای امریکایی نیازمند تمرکز بیشتر برای کاراسازی نیروهای افغان هستند.
این گزارش از تاثیر فساد بالای نیروهای افغان گفته است:« فساد در سطح بالا از سوی شماری از رهبران نیروهای دفاعی و امنیتی افغان احتمالا فساد در سطح پایین را تقویت میکند. همانطوریکه فرهنگ معافیت در سطح بالا آغاز شده، این فرهنگ معافیت، رفتار فسادآلود را در تمام نظام عادی سازی میکند».
سیگار در این گزارش افزوده است:« گزارش‌های فساد، گسترده، متفاوت و شامل دست داشتن در تجارت مواد مخدر، اخاذی، گرفتن مقام در بدل پول، رشوه، غصب زمین، فروش وسایط تامین شده از سوی امریکا و ناتو حتی بعضی اوقات به شورشیان میباشد، اما تنها محدود به این موارد نیست».
این گزارش سر و صدای زیادی را در مین مردم بر انگیخته است.
استاد عمر احمد پروانی نوشته است:
"بمیریم بهتر از این همه رسوایی و ذلت است!
از برای خدا!                

آن غیرت افغانی و حمیت دینی کجاست؟
به شعور ملتی لعنت که در وزارت داخله ی آن به سوی ناموس سرباز شهیدش دست درازی شود و او هنوز هم دعوای شرافتمندی داشته باشد. کدام شرافت؟
وقتی بیوه ی سربازی که برای سلامت خانواده ی من و تو، سینه سپر کرده، مورد سو استفاده جنسی قرار می گیرد و ما ملت شهید پرور و استعمار شکن، از حالت و بیچاره گی او از طریق گزارش بازرس ایالات متحده خبر میشویم. اما باز هم خون در رگهای مان بجوش نمی آید که وزارت داخله و ریاست تقاعد را بر سر عاملان این خیانت و خباثت برهم بزنیم و برای او دادخواهی کنیم. می نشینیم و تماشا می کنیم. ذلت بار تر از همه اینکه نمیدانیم چکار کنیم.
با این حال چطور توقع داریم، سربازان دیگری برای ناسپاس های قدر نشناس قربانی دهند.

لعنت باد بر هر چه انسان بی شعور و هرچه جامعه ای که وجدان جمعی آن خوابیده.

وزارت داخله باید افرادی را که متهم به این رذالت هستند، هر چه زود تر شناسایی و به مراجع عدلی معرفی نماید تا در حضور داشت انسان های با وجدان این جامعه به کیفر اعمال شان برسند."

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала