آغاز رای گیری همه پرسی استقلال کردستان عراق

© REUTERS / Michael Dalderآغاز رای گیری همه پرسی استقلال کردستان عراق
آغاز رای گیری همه پرسی استقلال کردستان عراق - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مراکز رای دهی همه پرسی استقلال کردستان عراق امروز بر روی دهندگان باز شد.

به گزارش اسپوتنیک،کردهای عراق امروز دوشنبه ساعت 8 صبح به وقت محلی برای اشتراک در رفرندوم استقلال اقلیم کردستان به پای صندوق‌های رای رفتند. طبق گزارش کانال تلویزیونی محلی 24 کردستان، این مراکز ساعت برای رای دهندگان شبه نظامیان کرد(پشیرگا) و پولیس این منطقه ساعت 7:00 باز شد. مقامات رسمی عراق با برگزاری این رفرندوم مخالفت کرده و صدراعظم این کشور صراحتا اعلام کرد، که گام‌های ضروری را برای "حفظ وحدت کشورش" برمی‌دارد. علاوه براین، انقره نیز این اقدامات را غیرقانونی نامید.
مراکز اخذ رای دهی ساعت هشت صبح به وقت محلی به روی رای دهندگان باز شد و رای گیری تا ساعت 8 بعد از ظهر به وقت محلی ادامه خواهد داشت و ۵۳۷۵ میلیون فرد ثبت نام کننده می‌توانند در این همه‌پرسی شرکت کنند.
در کرکوک، در نینوا در شمال عراق، در دیالی، ‌صلاح‌الدین واقع در شمال بغداد نیز ۴۸۶۹ مرکز اخذی رای برای بیش از دو میلیون رای دهنده تعبیه شده است.
اما در این میان مساله کرکوک که حساسیت زیادی روی آن وجود دارد و احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها در آنجا بیشتر است شاهد استقرار نیروهای گسترده پیشمرگ است. نیروهای زیادی از پیشمرگ‌ها از اربیل عازم کرکوک شده‌اند تا از مراکز اخذ رای و نیز شهروندان محافظت کنند.

طبق گزارش سومریه نیوز، این نیروهای مجهز به سلاح سبک و سنگین هستند.

نتایج اولیه همه‌پرسی ۲۴ ساعت بعد از برگزاری آن اعلام خواهد شد و اکثر کردها اطمینان دارند که به استقلال دست می‌یابند به این ترتیب کردها پیمان لوزان مصوب سال ۱۹۲۳ را که آنها را از داشتن کشوری مستقل منع کرده، زیر پا گذاشته‌اند.

این یک همه‌پرسی تاریخی برای کردهاست، در حالی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفته‌ است این همه‌پرسی با خطراتی همراه خواهد بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала