آیا می دانید مردم از چه زمانی با حافظ فال گرفتن را آغاز کردند؟

© Photo / Soheil Ghanbarzadeh آیا می دانید مردم از چه زمانی با حافظ فال گرفتن را آغاز کردند؟
آیا می دانید مردم از چه زمانی با حافظ فال گرفتن را آغاز کردند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در گوگل مردم به خاطر فال حافظ در مقایسه به دیوان حافظ نزدیک به 6 میلیون بار بیشتر جستجو کرده اند.

Печатная машинка при свете свечи - اسپوتنیک افغانستان
چهارمین کنگره بزرگداشت از بیدل برگزار شد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، در سایت جستجوگر گوگل بیش از 6 میلیون و 460 هزار بار مردم برای فال حافظ سرزده است و این در حالیست که برای جستجوی دیوان حافظ عدد یک میلیون و 140 هزار مورد ثبت شده است.

در این باره دکتر کاووس حسن لی استاد زبان و ادبیات فارسی ایران و رئیس مرکز حافظ شناسی این کشور گفته است، که کتاب ها و شمارگان آثاری که به فال حافظ می پردازند در مقایسه با آن دست آثاری که موضوعشان بررسی، تحلیل و پژوهش شعر حافظ است بسیار بیشتر است.

او در باره شعر و فال دیدن با دیوان حافظ چنین می گوید: من همواره برای شعر حافظ 3 ویژگی قائل هستم، نخست حجم متراکم معانی در کمترین واژه‌ و به بیان دیگر نوعی هنر کلامی است که می توان آن را به مقرنس‌کاری و میناکاری زبانی تشبیه کرد که حالت سِحرگونه ‌به شعر او می بخشد و ایهام وچند پهلو بودن هم ریشه در همین توانایی و رویکرد حافظ دارد.
او می افزاید: ویژگی دوم به ارتباط عمیق شخص حافظ با کلام وحی برمی گردد، همه ما می دانیم که حافظ شاعری شریعت مدار است و خودش هم با صراحت می گوید: «هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم»، همین صراحت و ریشه دینی داشتن سبب می‌شود مردم     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала