تلاش بشر به خاطر جوانی ابدی

© Fotolia / Sergey Nivensتلاش بشر به خاطر جوانی ابدی
تلاش بشر به خاطر جوانی ابدی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیایوی آله-ریسکو (Päivi Ala-Risku) در نشریه «Helsingin Sanomat»، چاپ فنلند می نویسد، الیزابیت بلیکبیرن (Elizabeth Blackburn) برنده جایزه نوبل میگوید که میتوان از ظهور علایم پیرشدن جلوگیری نمود، با پیروی از مشوره های او: طوری بخورید، بنوشید و حرکت نمائید، اگر میخواهید زندگی طولانی و سالم داشته باشید.

«پاسخ را میتوان در بند بوت پیدا کرد»
اگر شما میدانید که بند بوت چیست، پس شما قصه مربوط به ژئین ها و تیلومیرها — قسمت های نهایی کروموسوم ها- را درک کرده میتوانید. این را درک کرده میتوانید که چگونه انتخاب خودی شما میتواند بر ژئین های شما و از طریق آنها — بر سلامتی، آینده و حتی بر چهره ظاهری شما اثر نماید.
چنین وعده ها را الیزابیت بلیکبیرن برنده جایزه نوبل میدهد. او یکجا با همکاران خود به دریافت جایزه نوبل در عرصه طبی در سال 2009 مفتخر گردیده است. تحقیقات او به اثرگذاری تیلومیرها و تیلومیرازا — فرمینت های که تسلسل خاص DNK را در قسمت انتهایی تیلومیرها می افزاید — بر پروسه پیرشدن وقف شده بود.
ماتی کورهونین (Matti Korhonen) سرطبیب شفاخانه SPR Veripalvelu هلسنگی میگوید:«این کشف برای بیولوژی حجرات اهمیت عظیم دارد».
دانستن اینکه کروموسوم ها چگونه فعالیت میکنند، نه تنها در مسایل، مربوط به پیرشدن، بلکه هنگام مطالعه شیوه عملکرد حجرات سرطانی کمک نموده است.
کورهونین میگوید:«جایزه نوبل برحق داده میشود». او خود نیز کروموسوم ها را مطالعه میکند که در حجرات ستونی قرار دارند و از مغز استخوان استحصال میشوند.
بلیکبیرن میگوید که پروسه پیرشدن به تیلومیرها مربوط است و این پروسه را میتوان تسریع کرد و یا متوقف ساخت.
در برخی موارد حتی میتوان ساعت داخلی را به حرکت به عقب مجبور ساخت. این مطلب را بلیکبیرن در کتاب خود تحت عنوان «تائثیر تیلومیرها. برخورد انقلابی نسبت به زندگی هرچه بیشتر جوان تر، باسلامت و طولانی تر» (The Telomere Effect. A Revolutionary Approach to Living Younger, Healthier, Longer) اظهار داشته است.
آیا این واقعاً هم چنین است؟ بیائید معلوم نمائیم.
بیائید ابتدا اصطلاحات را تشریح نمائیم.
بندهای بوت را تصور میکنیم: در انتهای بندهای بوت معمولاً پوش پلاستیکی قرار دارند. آنها برای آن وجود دارند، تا بندها را از استهلاک حفظ نمایند.
چنین پوش انتهایی، یا تیلومیرهای متشکل از زنجیر مالکول های DNK در تیلومیرها در کروموسوم های هر انسان وجود دارد.
بلیکبیرن مینویسد:«تیلومیرها باخود قسمت نهایی کروموسوم را می پوشاند و در داخل آنها معلومات جینیتیکی را حفظ میکنند و حجره را از پیرشدن حفاظت میکند».
ولی با گذشت زمان تیلومیرها در هرصورت کوتاه تر میگردند. هربار با تقسیم حجرات تیلومیرها کوتاه تر شده میروند. بعد از تقیسم چندین باره حجرات تیلومیرها بسیار کوتاه میشوند، پیرشدن حجره آغاز میشود و بالاخره، میمیرد. معمولاً پروسه به این ترتیب صورت میگیرد و به هراندازه که تیلومیرها دارازتر باشند، به همان اندازه بهتر است.
از همینرو باید از قسمت نهایی بند بوت مواظبت بعمل آورد.
یک اصطلاح مهم دیگر نیز وجود دادرد که عبارت از تیلومیرازا می باشد.
تیلومیرازا — فرمینت خاص است که در خدمت تیلومیر قرار دارد. این فرمینت در بازگرداندن DNK به تیلومیرها کمک میکند که هنگام تقسیم حجرات از بین میرود. اگر در حجرات تیلومیرازا به اندازه کافی وجود داشته باشد، پس تیلومیرها در وضه بهتر قرار میداشته باشند. اگر تیلومیرازا بسیار کم باشد، پس تیلومیرها به سرعت کوتاه تر میشوند. آنگاه حجرات تقسیم نمی گردند و پیرشدن آغاز میشود.
راجع به تیلومیرازا باید راساً هشدار داد: مصرف کردن آن به مثابه غذای کمکی به فایده است. بلیکبیرن هشدار میدهد که مقدار اضافی تیلومیزازا همچنان میتواند رشد حجرات سرطانی را تسریع کند. تیلومیرازا را در سایت های انتیرنیتی خارجی اعلان میکنند و اکثراً بهای مصرف یک ماهه آن به صدها دالر میرسد.
شخصی که پیرمعلوم میشود، تیلومیرهای کوتاه دارد
بلیکبیرن تعداد قابل ملاحظه تحقیقات را برمیشمارد که در آنها به تفاوت در تقسم تیلومیرهای مردم اشاره شده است. ما سه مورد بسیار دلچسپ را ذکر میکنیم:
1. در مردم که پیر معلوم میشوند، — تیلومیرهای کوتاه تر دارند. در یکی از تجارب جهت تعیین عمر فقط بر اساس تصویر تلاش بعمل آمد. معلوم شد که آنهایی که نسبت به عمر خود پیرتر معلوم میشوند، تیلومیرها، نسبت به همسالان شان کوتاه تر بودند.
بلیکبیرن میگوید:« این کدام خبر حیرت آور نیست، زیرا تیلومیرها پاسخگوی پیرشدن جلد و سفیدشدن موها می باشند».
2. خطر امراض قلبی — ریوی در دارندگان تیلومیرهای کوتاه — بلندتر است. در یکی از تحقیقات معلوم گردید که یک سوم مردم که تیلومیرهای بسیار کوتاه داشتند، به امراض قلبی — ریوی به اندازه 40% بیشتر، نسبت به آن یک سوم که تیلومیرهای بسیار داراز داشتند، مبتلا میشدند.
3. تیلومیرهای کوتاه خبردهنده تضعیف استعدادهای فکری در آینده محسوب میشود. هنگام معاینات گروپ مردم سالم 70 ساله معلوم گردید که به هراندازه که تیلومیرها دراز تر بودند، به همان اندازه نتائیج تست آنها بهتر بودند.
نتائیج بعد از هفت سال بسیار دلچسپ بودند. شاخص های تمام شرکت کنندگان گروپ فعد از گذشت هفت سال بدتر شدند، ولی در اشخاص دارای تیلومیرهای کوتاه تر این نتائیج از دیگران بدتر بودند.
این مثال ها تکان دهنده اند. از همینرو باید بلافاصله دانست که شخص چگونه خود میتواند بر تیلومیرها اثر بگذارد.
سه وسیله وجود دارد که به کمک آنها شما میتوانید از تیلومیرهای خود و سلامتی آینده خود مواظبت نمائید.
بر تیلومیرهای خود — به عباره دیگر، بر فرمینت تیلومیرازا — میتوان تا اندازه مستقلانه تائیر نمود.
الیزابیت بلیکبیرن در کتاب خود در این باره زیاد مینویسد که برای دستیابی بر زندگی خوب چه باید کرد. در اینجا ما فقط سفارشات کوتاه را بیان میکنیم که او بر اساس تحقیقات انجام شده میدهد.
1. تمرکز فکری با استفاده از تمرین معنوی — مذهبی به بهبود روحیه کمک میکند
تمرینات مختلف با استفاده از تمرکز فکری به شیوه معنوی — مذهبی تا اندازه به طرشح فرمینت تیلومیراز کمک میکند که تیلومیرها به آن نیاز دارد. بطور مثال در یکی از تحقیقات معلوم گردید که در آنهایی که همه روزه به تمرین فکری کیرتان کرییا می پردازند، تعداد تیلومیرازا طی دو ماه به اندازه 43% افزایش یافته بود. در گروپ کنترول که موسیقی آرامش بخش می شنید، تعداد تیلومیرازا فقط به اندازه 7،3% افزایش یافته بود.
بلیکبیرن به چنین نتائیج در بین آنهایی اشاره میکند، کسانی که تمرینات تمرکز فکری به شیوه معنوی — مذهبی و جمناستیک سلامتی سیگون انجام میدهند. پروگرام Mindfulness نیز مانع کوتاه شدن تیلومیرها در بین مردم میگردد که سرطان پستان را پشت سر گذاشته اند.
2. وضع جسمانی — بسیار مهم است
بلیکبیرن در کتاب خود نتیجه گیری میکند:«اگر شما میتوانید به سرعت راه روید یا سه بار در هفته هر بار به مدت 45 دقیقه بدوید، پس شما از نقطه نظر تیلومیرهای تان در وضع خوبی قرار دارید».
در یکی از تحقیقات که در آن گروپ 124 نفری شرکت داشت، معلوم شد که کدام نوع فعالیت از نقطه نظر تیلومیرها مساعد است. در تجربه مردان سالم به سن از 30 تا 60 سال که سپورت نمی کردند، شرکت داشتند. یک گروپ هفته سه بار 45 دقیقه دوش انجام میداد. گروپ دوم به همان حجم تمرینات شدید انجام میداد. گروپ سوم تمرینات وزن برداری انجام میداد. گروپ چهارم هیچ کاری نمی کرد.
نتائیج آشکار بودند: فعالیت تیلومیرهای کسانی که میدویدند و انهایی که تمرینات تشدیدی انجام میداند به اندازه دو برابر افزایش یافته بود. تمرینات وزن برداری بر فعالیت آن تائیر زیادی نکرده بود، اگرچه آنها نتائیج دیگری مثبت دادند.
میکانیزم دقیق تا به حال معلوم نیست، ولی به نظر میرسد که فقط حرکات که جهاز بر دوران خون بار وارد می سازد، بر تیلومیرها تائثیر مینمایند. تحقیقات نشان داده که بدون در نظرداشت نوع فعالیت جسمانی تیلومیر تا اندازه زیادی در آن مردم افزایش یافته بود که وضع جسمانی آنها بهتر بود.
3. تغذیه: اسیدهای چرب اومیگا-3 و همه مواد غذایی بهتر عنعنوی
و حالا — خبر خوب و بد. خبر بد اینکه — هیچگونه یگانه غذای وجود ندارد که معجزه کند. خبر خوب اینست که شخص که در باره تیلومیرهای خود نگران باشد، نباید هیچ چیزی نو را اختراع کند — تقریباً همه مواد غذایی مفید بر تیلومیرها اثر مساعد مینمایند.
بطور مثال، در یکی از تحقیقات ثابت میشود که اسیدهای چرب اومیگا-3 که در گوشت ماهی وجود دارند، برای تیلومیر مفید اند. به هراندازه که در خون مقدار اسیدهای چرب اومیگا-3 بیشتر باشد، به همان اندازه تیلومیرها طولانی تر میشدند.
بلیکبیرن فهرست مواد غذایی را میدهد که برای تیلومیر مفید اند: سبوس، سبزیجات، چهارمغز، بادام و غیره، حبوبات، نباتات آبی و اسیدهای چرب اومیگا-3 که در گوشت چرب ماهی وجود دارند.
تیلومیرهای کوتاه با گوشت سرخی، نان سفید، شربت های مختلف شرین، غذاهای چرب و اسیدهای چرب اومیگا-6 همرا اند.
ولی لازم به یاداوری است که راجع به نقش مواد غذایی صحبت بصورت مستقیم مطرح بود، این در سلسله رابطه علت و معلول وجود نداشت. بصورت موثق ثابت نشده که طول تیلومیر به کدام ماده مشخص غذایی مربوط می باشد. برای دوستداران قهوه این خبر خوش خواهد بود که در یکی از تحقیقات معلوم گردید که تیلومیرهای دوستداران قهوه نسبت به علاقمندان نوشابه های دیگر طولانی ترند.
مصرف کم مشروبات الکلی نیز بر تیلومیرها تائثیر نمی کند. فقط در آنهایی که روزانه چهار بار مشروبات الکلی مصرف میکنند، تیلومیرها کوتاه ترند.
آیا این — حقیقت است؟
در برخی جاه ها کتاب بلیکبیرن برای آن بسیار زیاد خوب به نظر میرسد، تا حقیقت باشد: آیا واقعاً هم نسخه جوانی ابدی، یا حد اقل جوانی طولانی تر یافت شده است؟
بلیکبیرن برعلاوه تمرینات معنوی — مذهبی، تمرینات جسمانی و غذا همچنان تائثیرات خواب، مواد کیمیاوی، سطح عواید، روابط اجتماعی و حتی محل که شما در آن می خوابید بر طول تیلومیر بررسی میکند.
در کتاب او مشوره های مفید بطور خاص برجسته شده اند. بلیکبیرن، به گونه مثال، توجه زیادی به خواب مبذول میدارد و در مورد خوابیدن بیشتر مشوره میدهد. ولی رابطه علت — نتیجه برای خواننده ناروشن باقی می ماند.
تیلومیرهای آنهایی که کمتر از 7 ساعت می خوابند، نسبت به آنهایی که بیش از هفت ساعت میخوابند، کوتاه ترند. ولی در اینجا علت در کجاست و نتیجه در کجاست؟
سرطبیب ماتی کورهونین معتقد است که این کتاب — بیسار دلچسپ است و به مقدمه محبوب در جهان صحت مبدل گردد. ولی او در عین حال برخی قسمت های این کتاب را مورد انتقاد قرار میدهد.
ژئین ها تائثیر بسیار زیاد بجا میگذارند
الیزابیت بلیکبیرن به هیچ وجه در کتاب خود نمی گوید که انسان — سازنده سعادت تیلومیری خود می باشد. بلیکبیرن در ابتدای کتاب می نویسد:«ژئین ها تعیین میکنند که تیلومیرها در لحظه تولد دارای کدام طول خواهند بود و به چه سرعت آنها استهلاک خواهند شد. ولی، خوشبختانه، هیچکس در برابر ژئین ها ناتوان نیست — انسان تا اندازه بر طول و استحکام تیلومیرهای خود تائثیر کرده میتواند».
همه چیز توسط تیلومیرها توضیح نمی شود
کتاب به شکل بسیار خوب نوشته شده و هیچ چیزی بدی رخ نخواهد داد اگر چنین مشوره ها — از افسردگی های روانی حذر کنید، بطور مثبت بیندیشید، بخوابید و به اندازه کافی حرکت نمائید و غذای سالم را جستجو کنید، رعایت کنیم.
کورهنین میگوید:« بعد از خواندن این کتاب توسط خواننده غیرمسلکی چنین تصور ایجاد میشود که تمام مسایل مربوط با صحت و پیرشدن به تیلومیرها وابسته می باشند. واضح است که چنین نیست».
دلچسپ ترین نقطه در این کتاب — صدها استناد بر تحقیقات انجام شده می باشد. بر اساس آنها خواننده به آسانی میتواند تمام منابع را در انتیرنیت پیدا کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала