احتمال بازگشایی دفتر نمایندگی ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان به سرپرستی زلمی خلیلزاد

© Wikipedia / Photo by Monika Flueckigerاحتمال بازگشایی دفترم نمایندگی ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان به سرپرستی زلمی خلیلزاد
احتمال بازگشایی دفترم نمایندگی ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان به سرپرستی زلمی خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور امنیت ملی ترامپ در تلاش بازگشایی دفتر نمایندگی ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان به سرپرستی زلمی خلیلزاد است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به استناد از پولیتیکو، مشاوران ترامپ به ویژه «مک ماستر» مشاور امنیت ملی امریکا تلاش دارد تا دوباره دفتر نمایندگی ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان را بازگشایی کند و این دفتر را از زیر مجموعه وزارت خارجه به کاخ سفید انتقال دهد.

بر اساس این گزارش، زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان و عراق، داگلاس لوت دستیار بوش در شورای امنیت ملی و سفیر پیشین واشنگتن در ناتو،  استفن فینبرگ میلیاردر  و مالک شرکت خصوصی امنیتی «داینا کورپ» از نامزدهای احتمالی برای نمایندگی ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان محسوب می‌شوند.

انتقاد وزیر خارجه پاکستان از استراتیژی جدید امریکا - اسپوتنیک افغانستان
انتقاد وزیر خارجه پاکستان از استراتیژی جدید امریکا

در این گزارش همچنان آمده است، که نماینده ویژه جدید نقش هماهنگ کننده سیاست‌های واشنگتن در افغانستان و پاکستان را بر عهده خواهد داشت.

در همین حال سه تن از مقام های پیشین وزارت خارجه امریکا گفته اند، که بازگشایی دفتر نماینده ویژه و انتقال آن به کاخ سفید در ماه سپتمبر توسط  جنرال «مک ماستر» مشاور امنیت ملی امریکا در کابینه دولت ترامپ مطرح شد.

یکتن از این مقام ها گفت: اگر این تصمیم گرفته شده و نماینده ویژه‌ای انتخاب شود این حاکی از آن خواهد بود که مک ماستر خواستار مدیریت مستقیم پیاده‌سازی راهبرد امریکا برای افغانستان است و احتمالا از دیدی که وزارت خارجه به راهبرد جدید واشنگتن دارد راضی نیست.

این در حالی است که ژنرال مک ماستر که قبل از این سابقه‌ای حضور در افغانستان را داشته است ترامپ را قانع کرد تا نیروهای آمریکایی در افغانستان را نگه دارد که انتقال دفتر نمایندگی ویژه آمریکا به کاخ سفید کنترل وی بر اجرای استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان و جنوب آسیا را افزایش خواهد داد.

خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان هم چندی پیش در گفت و گو در یک شبکه پاکستانی در پیوند به روابط پاکستان و امریکا گفته بود: کشورش در مسیر مبارزه با تروریسم فداکاری زیادی انجام داده و اسلام آباد به دنبال پیوندهای حسنه با امریکا بر اساس احترام متقابل است.

یادآوری می کنیم، که به دنبال انتقادهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اینکه پاکستان محل جا به جایی تروریست ها است، پیوندهای دو کشور بار دیگر تیره شده و تلاش اسلام آباد نیز تمرکز بر مناسبات قوی تر با دیگر کشورهای همسایه است.

پش از اعلام راهبر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا برای افغانستان، اختلافات پاکستان با امریکا روز به روز در حال تشدید است و این تنش ها در پیوندهای اسلام آباد و واشنگتن تا آنجا ادامه پیدا کرده که حتی جنرال باجوه فرمانده ارتش پاکستان در دیدار با سفیر امریکا در اسلام آباد تاکید کرد که نیازی به کمک های مالی امریکا نداریم.

این سخنان پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا طی سخنانی، پاکستان را به پشتیبانی از تروریسم در افغانستان متهم و تهدید کرده بود که واشنگتن کمک های مالی خود به اسلام آباد را قطع می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала