تحقیق جرایم جنگی افغانستان به محکمه هاگ سپرده می شود

© Photo / Wikipedia/ICTYFront view of the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia, in the Hague, the Netherlands
Front view of the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia, in the Hague, the Netherlands - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در صورت عملی شدن این تحقیقات، باوجودیکه ایالات متحده شامل اعضای محکمۀ هاگ نیست، اما ممکن امریکایی ها را نیز تحت پیگرد احتمالی قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های افغانستان، سارنوال ارشد محکمۀ بین المللی جرایم به دنبال آغاز تحقیقات در مورد ادعا های جرایم جنگی در افغانستان است. این تحقیق می تواند نیرو های نظامی ایالات متحده را نیز شامل سازد.
سارنوال ارشد محکمه هاگ- فاتو بنسودا، گفته است که برای کسب اجازه قضایی درخواست داده و تحقیقات وی صرفا بر "جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که بر اساس ادعا از اول ماه می 2003 به اینسو در خاک افغانستان به وقوع پیوسته" متمرکز خواهد بود.
خانم بنسودا، می گوید که از بررسی های ابتدایی چنین برمی آید که گویا پس از دخول نیرو های بین المللی به رهبری ایالات متحده به افغانستان، پس از حملات یازدهم سپتمبر 2001، "جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در افغانستان" اتفاق افتاده است.
این سارنوال محکمۀ هاگ می گوید"مردم افغانستان از دهه ها به اینسو، نزاع و درگیری های مسلحانه را تجربه کرده اند. به تعقیب بررسی دقیق ابتدایی وضعیت، من به این نتیجه رسیده ام که براساس پیمان روم که (برمبنای آن این محکمه شکل گرفت) تمام معیار های قانونی مورد نیاز برای انجام یک تحقیق، وجود دارد."
اعلامیۀ خبری اذعان می دارد که تمرکز نهایی تحقیقات آنان روی افراد و جناح های خواهد بود که بر اساس ادعا ها، جدی ترین جرایم را در ارتباط با وضعیت افغانستان مرتکب شده اند.
این سارنوال ارشد محکمۀ هاگ به اسوشیتدپرس گفته است که اگر اجازۀ تحقیقات را به دست آورد "روی حمایت و همکاری حکومت افغانستان، سایر جناح های موجود در آن کشور و جامعۀ بین المللی حساب می کند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала