نظر: به رسمیت شناختن اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل برای امریکا به پرابلم مبدل خواهد گشت

© REUTERS / Jonathan Ernstنظر: به رسمیت شناختن اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل برای امریکا به پرابلم مبدل خواهد گشت
نظر: به رسمیت شناختن اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل برای امریکا به پرابلم مبدل خواهد گشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا راجع به رسمیت شناختن اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل اعلام داشت. سیاست دان ویچسلاف سمیرنوف در مصاحبه با رادیو Sputnik اظهار عقیده نمود که در این مورد رهبر امریکا به آینده نمی نگرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا راجع به رسمیت شناختن اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل اعلام داشت و انتقال سفارت امریکا را به این شهر اعلان نمود. رهبر کاخ سفید در این باره در خطابه ویژه خود خبر داد.
رهبر دولت امریکا اعلام داشت:«من فیصله نمودم که حالا زمان به رسمیت شناختن اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل فرا رسیده است». او بدینوسیله وعده ماقبل انتخاباتی خود را اجرا کرد.
به گفته رهبر امریکا، بیش از 20 سال امریکا از این اقدام امتناع می ورزید و فکر میکرد که این کار به پروسه صلح در منطقه زیان میرساند.
ترامپ خاطرنشان ساخت که باوجود این، اسرائیل و فلسطین به آشتی نزدیک نشدند. موصوف افزود:«این پیشبینی احمقانه خواهد بود که به پیروی از فورمول مشابه میتوان بر نتائیج بهتر دست یافت».
جانب اسرائیل اورشلیم — بیت المقدس را پایتخت «واحد و تقسیم ناپذیر» خود میداند و بر مناطق شرقی و مرکز تاریخی که نیم قرن قبل از اردن گرفت و بعداً آن را به خاک خود مدغم نموده، بطور خاص پافشاری میکند.
ولی اکثریت کشورهای جهان این ادغام را به رسمیت نمی شناسند و موقف این شهر را یکی از ستون های محوری مساله منازعه شرق نزدیک میدانند که باید بر اساس توافق با فلسطینیان حل گردد که بر قسمت شرقی — بیت المقدس — ادعای مالکیت دارند. به این ارتباط تمام سفارت خانه های خارجی، بشمول سفارت امریکا، در تل ابیب قرار دارند.
بنیامین نیتان یاهو صدراعظم اسرائیل از ترامپ به خاطر «فیصله شجاعانه و عادلانه سپاسگذاری نمود». او به رسمیت شناختن اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل «گام مهم بسوی صلح» خواند و در مورد حفظ موقف موجود اماکن مقدس در این شهر وعده داد.
در عین حال محمود عباس رئیس جمهور خودمختاری فلسطین قبل از اعلامیه رسمی ترامپ به رهبر امریکا راجع به عواقب جدی به رسمیت شناختن اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل برای پروسه صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان هشدار داده بود.
ویچسلاف سمیرنوف مدیر انستیتوت تحقیقاتی جامعه شناسی سیاسی در مصاحبه با رادیو Sputnik اظهار عقیده نمود که به رسمیت شناختن اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل برای امریکا در شرق نزدیک پرابلم نو ایجاد میکند. و دقیقاً به هیچ وجه، به عقیده سیاست دان، به حل منازعه فلسطین — اسرائیل کمک نمی کند.
ویچسلاف سمیرنوف گفت:« باید دانست که ترامپ اکثراً به آینده نمی نگرد. او هنگام مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که اورشلیم به مثابه پایتخت اسرائیل می شناسد. او با صدراعظم اسرائیل مناسبات خوب دارد. و او (ترامپ) این اعلامیه را مستقلانه ایراد کرد. شاید، وزارت خارجه مخالف بود، ولی ترامپ — رئیس جمهور است و این موضعگیری او است و او دست به این اقدام زد. این برای امریکا در شرق نزدیک پرابلم نوبتی بوجود می آورد. فکر نمی کنم که نسبت این جنگ آغاز خواهد شد، ولی، واضحاً، امریکایان را هرچه بیشتر در خودمختاری فلسطین لعنت خواهند کرد. حل منازعه فلسطین — اسرائیل، اگر بصورت عینی با ان برخورد نمود، دیده نمیشود. جامعه جهانی نه بر یک طرف و نه هم بر طرف دیگر تائثیر کرده نمی تواند. در نتیجه در جریان دوران مدت زمان، 50-60 سال، در این بخش خشکه فقط یک طرف باقی مانده است. در دورنمای آینده نزدیک راه حل وجود ندارد که رضایت خاطر هردو طرف را فراهم سازد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала