اخبار نظامی: راجع به موثریت سیستم مدافعه ضدراکتی امریکا و تب راکتی

© AFP 2023 / Bulent Kilicاخبار نظامی: راجع به موثریت سیستم مدافعه ضدراکتی امریکا و تب راکتی
اخبار نظامی: راجع به موثریت سیستم مدافعه ضدراکتی امریکا و تب راکتی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
راکت ها و سیستم های مدافعه راکتی – داغ ترین موضوع روزهای اخیر می باشد. کوریای شمالی پرتاب نوبتی انجام داد، حوثیان یمن بر عربستان سعودی و امارات متحد عربی راکت ها پرتاب میکنند، اسرائیل بر سوریه ضربات وارد می سازد، ایران به اروپا میگوید که برد راکت های خود را افزایش میدهد، تا به قاره قدیم برسند.

جهان از پرتاب های راکتی ناراحت شده و شیوه های دفاعی جستجو میکند

از حوثیان آغاز میکنیم. از خاک یمن دو حمله پر سر و صدای راکتی در این اواخر انجام شده اند. حمله اول در تاریخ 4 نوامبر زمان صورت گرفت، وقتیکه هدف پرتاب راکت بالیستیکی میدان هوایی در شهر الریاض در عربستان سعودی بود و حمله دوم — در تاریخ 3 دسمبر بسوی بارک در حال اعمار در امارات متحد عربی صورت گرفت. راکت حوثیان در مورد حمله اول بصورت فرضی راکت «بورکان» ساخت ایران بود و در مورد دوم به راکت ایرانی استقرار زمینی نوع «سومر» شباهت داشت.
راکت «بورکان» — نوع مجتمع «البروس» با راکت R-17 (سکاد) روسیه شباهت دارد. حوثیان قبلاً نیز در اپریل سال گذشته بر پایگاه هوایی «پادشاه فحد» ضربه وارد آورده بودند و در ماه جولای سال روان بر کارخانه تصفیه نفت در شهر یانبو راکت شلیک نمودند.
حوثیان ضربات دیگر را در بهار، تابستان و خزان سال 2017 وارد آورده بودند. زیف الله الشامی رهبر حوثیان همچنان در روزهای اخیر اعلام داشته که آنها شلیک راکت ها بر عربستان سعودی و متحدان آن ادامه خواهند داد.
سعودیان در مورد حمله راکتی ماه نوامبر اعلام داشته بودند که راکت توسط دستگاه «پیترییوت» هدف قرار داده شده بود. دونالد ترامپ راکت های «پیترییوت» را ستوده بود:« اینک، ما تا چه حد خوب هستیم. هیچکس انچه را که می سازیم، ساخته نمی تواند. و ما اینها را به تمام جهان می فروشیم».
ولی حالا بصورت ناگهانی روزنامه The New York Times مطلب را منتشر ساخته که طبق آن معلوم شده که سیستم مدافعه هوایی بصورت موثر کار نداده بود و سرگلوله راکت بعد از پنج تلاش «پیترییوت» هدف قرار نگرفته بود و نزدیک بود ترمینال را تخریب کند.
در مورد موثریت مجتمع های یادشده که امریکا هفت دستگاه آن را به رومانیا، 4 دستگاه را به پولند و 11 دستگاه را به قطر فروخته، سوالات زیادی بوجود آمده اند. رومانیا چهاردهمین کشور است که راکت های «پیترییوت» را از امریکا خریداری کرده است.
در ماه دسمبر اسرائیل بر خاک سوریه به منظور جلوگیری از تقویت حضور ایران ضربات راکتی وارد آورد. طبق معلومات مختلف، بعد از این ضربات 12 سرباز لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند. به گفته سوریایان سلسله ضربات بر تاسیسات در سوریه توسط راکت های زمین به زمین و طیارات (منجمله از حریم هوایی لبنان) شب 1 بر 2 دسمبر و شب 4 بر 5 دسمبر وارد آورده شده بودند.
مقامات سوریه اعلام داشته که 3 راکت از جمله 6 راکت توسط نیروی مدافعه هوایی در جریان حمله اخیر اسرائیل از بین برده شده اند.
در اسرائیل در اوایل ماه جاری آزمایش سیستم مدافعه ضدراکتی Arrow-3 آغاز شده است. این سیستم مشترکاً توسط کمپنی IAI اسرائیل و کمپنی Boeing امریکایی ساخته میشود و در ماه جنوری سال روان در اسرائیل به بهره برداری سپرده شده بود.
ایران اعلام داشته که برنامه راکتی آن کشور — موضوع مذاکرات بوده نمی تواند. این اعلامیه را ابراهیم قاسمی سکرتر مطبوعاتی وزارت خارجه ایران صادر کرده بود. دلیل آن اظهارت امانوئیل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بود که گفته بود که «جمهوری اسلامی باید در شرق نزدیک فعالیت کمتر تجاوزگرانه انجام دهد و برنامه راکتی خود را علنی سازد».
جنرال حسین سلامی از طریق تلویزیون ایران بعد از اظهارات رئیس جمهور فرانسه گفت:« بهتر است اروپایان خود را در مناقشه پیرامون برنامه راکتی ایران درگیر نسازند و بجای این باید قدرت راکتی جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند. ما بسیار خوب میدانیم که اروپا ما را به هیچ وجه تهدید نمی کند و ما مطابقاً برد راکت های خود را بالتر از دو هزار کیلومتر افزایش نمی دهیم. ولی اگر آنها بر مداخله در این مساله پافشاری کنند، ما برد راکت های خود را میتوانیم افزایش دهیم».
بعد از آزمایش نوبتی راکت کوریای شمالی در رسانه ها مطالب پخش شدند که در سواحل غربی امریکا میتواند بطریه های اضافی مدافعه ضدراکتی جابجا خواهند شد. بطور مثال، آژانس Reuters موضوع استقرار مجتمع های THAAD / Theater High Altitude Area Defense مورد بحث قرار داده است.
باید گفت که به اساس معلومات منبع 38 North که کار نظارت بر اوضاع جیوپولیتیکی و نیروهای مسلح کوریای شمالی را پیش میبرد، قبلاً در بهار در اقمار مصنوعی فضایی تجارتی در تصاویر دومین کشتی کوریای شمالی برای پرتاب های زیرآبی راکت های بالیستیکی کشف شده بود. کوریای شمالی اصلاً کار ساختمان تحت البحری Gorae یا Sinpo به اساس نام کارخانه کشتی سازی) آغاز کرده است. در سال 2014 کارشناسان برای دستیابی بر این کار 2-3 سال وقت پیشبینی کرده بودند.
جاپان نیز در باره افزایش توانایی مدافعه ضد راکتی خود می اندیشد. تا سال 2020 تعدا بطریه های مدافعه ضد راکتی این کشور از 17 بطریه در حال حاضر تا 28 بطریه افزایش خواهد یافت و در سال 2021 نوع جدید راکت های SM-3 Block IIA Interceptor برای سیستم عرشه یی ایجیس (Aegis) بکار گرفته خواهد شد. بهای هر بطریه Aegis Ashore در حدود 700 میلون دالر است. این سیستم تا سال 2023 فعال خواهد شد.
در هرصورت، سیستم مدافعه ضد راکتی — چاره تضمین شده اساسی نیست، آنهم در صورت که چنین سیستم برضد راکت های عصری در شرایط واقعی آزمایش نشده است. فقط زمان نشان خواهد داد که همه امیدها و سرمایه گزاری های بسیاری کشورها در سیستم امریکایی مدافعه ضد راکتی تا چه حد موثر بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала