امریکا مرض چاقی صادر میکند

CC BY 2.0 / Usodesita / McDonaldامریکا مرض چاقی صادر میکند
امریکا مرض چاقی صادر میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کینیت روگوف (Kenneth Rogoff) در مطلب منتشره در نشریه «Project Syndicate»، چاپ امریکا می نویسد، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در مذاکرات تجارتی موضعگیری نهایت سختگیرانه اتخاذ کرده و بصورت سیستماتیک نورم های را لغو میکند که اداره بارک اوباما وضع کرده بود.

مولف می افزاید، یکی از قربانیان جنبی این سیاست، آشکارا، مبارزه با مرض واگیر جهانی چاقی خواهد گردید. رشد غیرقابل کنترول و سریع سطح چاقی میتواند پروسه بهبود قابل ملاحظه وضع صحی و طول عمر را که در بسیاری کشورهای جهان طی چند دهه مشاهده میشود، بطی سازد و یا حتی به عقب برگرداند. امریکا با تحمیل نمودن فرهنگ تغذیه خود بر کشورهای دیگر، مانند مکسیکو و کانادا، این پرابلم را هرچه بیشتر عمیقتر می سازد.
یکی از تناقضات کاپیتالیزم معاصر جهانی در اینست که بیش از 800 میلیون نفر در جهان مواد غذایی ناکافی دارند، در حال که در حدود 700 میلیون نفر (بشمول 100 میلیون طفل) از چاقی رنج میبرند. واضح است که این دو رقم حتماً باهم رابطه مستقیم ندارد. بخش قابل ملاحظه گرسنه گان جهان در دول زندگی میکنند که با منازعات داخلی دست به گریبان اند و یا حکومت های ندارند که بصورت نورمال فعالیت میکنند.
در عین حال مرض واگیر چاقی در طیف وسیعتر کشورهای — هم پیشرفته و هم در اکثریت کشورهای در حال رشد، شیوع نموده است. قابل یاداوری است که سطح چاقی در کشورهای غنی، مانند امریکا، انگلستان و کانادا یکی از بلندترین سطح را تشکیل میدهد.
طبق ارزیابی های اخیر تکان دهنده مرکز کنترول و وقاعیه امراض در امریکا (CDC)، 40% امریکایان از چاقی رنج می برند. در این رقم 6،20% همه امریکایان نوجوان (از سن 12 تا 19 ساله) شامل می باشند. طبق معلومات CDC، وزن اوسط زن امریکایی در حال حاضر، بیشتر از وزن اوسط مرد امریکایی در سال های 1960 (166پوند، یا 75 کیلوگرام) می باشد.
در سال 1960 وزن اوسط زن امریکایی 140 پوند بود، در حال که وزن اوسط مرد امریکایی را 195 پوند تشکیل میداد. در عین مدت زمان قد اوسط امریکایان فقط به اندازه 5،2 سانتی متر افزایش یافته است. چنین تحول در تمام جهان مشاهده میشود: سطح چاقی در اروپا، امریکای لاتین و حتی در چین افزایش می یابد.
اگرچه عواقب دراز مدت چاقی برای سلامتی بدن به مشکل اندازه گیری شده میتواند، اما ثبوت های زیادی وجود دارند که چاقی به رشد قابل ملاحظه موارد مرض شکر نوع دوم، سکته های قلبی و همچنان برخی انواع سرطان مساعدت میکند. اندازه زیان های طبی حیرت آور است: طبق ارزیابی ها، کمیت آن تنها در امریکا سالانه به 200 میلیارد دالر میرسد. افزایش سطح چاقی در اطفال در تمام جهان بدان معنی است که جمیعت بزرگ سال آینده با پرابلم های قابل ملاحظه بسیار جدی مواجه خواهد شد، از همینرو مخارج نیز، شاید، بطور قابل ملاحظه افزایش خواهند یافت.
علل چاقی بسیار زیاد و پیچیده می باشند. ولی ثبوت های زیادی وجود دارند که در مرکز این پرابلم — فرهنگ تغذیه با اتکا بر محصولات پروسس شده تغیریافته جینیتیکی و عمده تاً طرز زندگی غیرمتحرک قرار دارد. شبکه های فست فود در این مورد نقش اساسی بازی میکنند. در کشورهای در حال رشد یک عامل دیگر شهری شدن سریع و همچنان کاپی کردن طرز زندگی غربی محسوب میشود.
حکومت های بسیاری کشورها اقدامات مختلف برای بهبود سطح آگاهی مردم راجع به تغذیه اتخاذ میکنند. با تاسف، در زمینه اعلانات وسیع رشتوی همه این تلاش ها، قاعده تاً، کمرنگ میشوند.
به مشکل میتوان این واقعیت را نادیده گرفت که سطح چاقی در اتباع بزرگ سال مکسیکو به شدت بعد از امضای موافقت نامه امریکای شمالی راجع به تجارت آزاد در سال 1993 افزایش یافت. اگرچه علل چاقی بسیار زیاد اند، ولی افزایش حجم سرمایه گزاری های مستقیم خارجی در صنایع غذایی بعد از سال 1993 و افزایش شدید کمیت اعلانات به مهمترین عوامل مبدل گشتند. مصرف مشروبات شرین در مکسیکو از سال 1993 تا سال 2014 تقریباً سه برابر شد و بعد از وضع مالیه نو بر مشروبات شرین کاهش جزیی در مصرف چنین نوشابه ها رخ داده است. کانادا نیز با افزایش چاقی، منجمله نسبت آن که واردات امریکایی به کاهش شدید قیم فروکتوز منجر شده، مواجه گردیده است.
مولف میگوید، چاقی در سال های اولی زندگی میتواند به پرابلم ها در تمام زندگی منجر گردد. دیوید لیودویگ، داریوش مظفریان از پوهنتون تافتس و من وضع نمودن مالیات بر محصوصلات پروسس شده غذایی، شبیه مالیات بر محصولات تنباکو پیشنهاد نمودیم. درآمد از این مالیات برای سبسایدی محصولات الترناتیف سالم غذایی استفاده شده میتواند.
به گمان اغلب، توقع طرح یک نوع استراتیژی مبارزه با چاقی از اداره فعلی امریکا تخیل ناحق خواهد بود، چون این اداره فعلاً تا اندازه زیادی مصروف لغونمودن فیصله های اداره اوباما می باشد. ولی این بدان معنی است که کشورهای دیگر (بطور مثال، انگلستان بعد از بریکزیت یا کانادا بعد از لغو موافقت نامه امریکای شمالی راجع به تجارت آزاد) که برای عقد توافقات با امریکا آمادگی میگیرند، باید هرچه بیشتر نسبت به شرایط توجه دقیق مبذول دارند که دستان آنها را در مبارزه با چاقی بسته خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала