مارش بسوی کابل: اسلامگرایان ساحه بعد شوروی به داعش در اشغال افغانستان کمک میکنند

© Sputnik / Alexander Grashchenkov /  مراجعه به بانک تصاویر مارش بسوی کابل: اسلامگرایان ساحه بعد شوروی به داعش در اشغال افغانستان کمک میکنند
مارش بسوی کابل: اسلامگرایان ساحه بعد شوروی به داعش در اشغال افغانستان کمک میکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بعد از سوریه و عراق نوبت افغانستان رسیده است. تروریستان داعش که از پایگاه های شان در شرق نزدیک فرار نموده، به مناطق همجوار سرحدات شوروی سابق در افغانستان پناه می برند.

در تابستان سال 2017 طرفداران جهاد توانسته خود را در ولایت شمالی جوزجان، در سرحد با ترکمنستان، مستحکم سازند. ارگان های امنیتی افغانستان به ورود دواطلبان از روسیه و کشورهای آسیای مرکزی اشاره میکنند که آماده اند به گروه های جنایتکار بپویندند. کابل در برابر این تهدید جدی استراتیژی سنجیده شده عملکرد ندارد که امکان بازپس گرفتن مناطق شورشی را در شمال کشور فراهم سازد. راجع به اینکه «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) نو در چه وضع قرار دارد و جهادیون روسی زبان در آن چه نقش بازی میکنند، در مطلب خبرگزاری «ریا نووستی» توجه فرمائید.

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaجنگ در افغانستان برای ایالات متحده – به مثابه گیرماندن در "باتلاق" است
جنگ در افغانستان برای ایالات متحده – به مثابه گیرماندن در باتلاق است - اسپوتنیک افغانستان
جنگ در افغانستان برای ایالات متحده – به مثابه گیرماندن در "باتلاق" است

ظهور اعمارکنندگان «خلافت» در شمال افغانستان — تا حد زیاد نتیجه اوضاع و احوال بوجود آمده می باشد. در تابستان سال 2017 قاری حکمت قوماندان جبهه طالبان روابط خود را با قوماندانی خود قطع کرد و اعلام داشت که به جریان تندرو اسلامی می پیوندد. باندهای تحت اداره حکمت رهبری «خلیفه» البغدادی را به رسمیت شناختند. بعد از این برقراری نظم مشخص قرون اوسطایی: برده فروشی و تعدد زوج ها، رائیج شد. از اراضی که توسط جهادیون نامنهاد اشغال شده بود، سیل مهاجرین سرازیر شد و مقامات افغانستان جهت سرکوب شورش نیرو فرستادند. ولی آنها به پیروزی سریع دست یافته نتوانستند.
برای تحکیم سلطه «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) در منطقه نو عوامل بیش از حد زیاد کار میکردند که در جمله آنها ورود پول و داوطلبان شامل اند که برای جنگ تحت بیرق «خلافت» آماده اند. تعداد زیادی آنها باشندگان ساحه بعد شوروی می باشند.
اندری سیرینکو در صحبت با خبرگزاری «ریا نووستی» معلومات داد که به اسلامگرایان باشندگان قرغزستان، ازبکستان، تاجکستان و قفقاز شمالی می پیوندند. کارشناس گفت:« این همه با حدس زدن قبلی آغاز گردید و حتی هیچکس به عبور پای پیاده از سرحد مجبور نبود. مردم بصورت قانونی — به شکل توریست که میخواستند از زیبایی های افغانستان لذت ببرند، می آمدند. بسیاری ها بعد از چنین بازدیدها در این کشور برای مدت طولانی باقی می ماندند».
یک عده از رضاکاران خارجی در خدمت اسلامگرایان به صفت افراد مسلح نه، بلکه به مثابه کارکنان عقب جبهه کار مینمایند. دوکتوران از چیچنیا در افغانستان شهرت زیادی کسب کرده اند. سیرینکو افزود:« انها در محیط اسلامگرایان از اعتبار خوب برخوردار می باشند، آنها کار خود را با مهارت انجام میدهند. از آن زمان که چیچین ها به این کشور آمدند، تلفات افراد مسلح بطور قابل ملاحظه کاهش یافته اند».
اسلامگرایان در راه هیروئین

© REUTERS / Parwizچین و هند میتوانند در افغانستان بر آنچه دست یابند که امریکا و شوروی به آن موفق نشدند
چین و هند میتوانند در افغانستان بر آنچه دست یابند که امریکا و شوروی به آن موفق نشدند  - اسپوتنیک افغانستان
چین و هند میتوانند در افغانستان بر آنچه دست یابند که امریکا و شوروی به آن موفق نشدند

پیروزی داعش در افغانستان ممکن نمی بود، اگر افراطیون کار با پول را عیار نمی ساختند. ولی آنها، نسبت به رقبای خود- طالبان، پول بسیار زیاد در اختیار دارند که تائثیر بنیادی بر جریان فعالیت های محاربوی بجا می گزارد. طبق معلومات مطبوعات افغانستان، اعمارکنندگان «خلافت» برای پیشنهاد معاش رقابتی به داوطلبان خود، معادل 400 دالر، آماده می باشند. این رقم از معاش افراد طالبان دوبرابر کمتر است و جوانان به علاقمندی زیادی به جانب داعش نگاه میکنند.
در کشور که در آن فقر نهایت زیاد با زاد و ولد اطفال همراه می باشد، عامل پول امکان خرید رزمندگان و استخدام آنها از نزد والدین در بدل مبلغ معین در سن نوجوانی فراهم می سازد. افراد مسلح نوجوان تربیه شده توسط اسلامگرایان باید در روز بعد وارد قطعات جهادیون گردند (تجربه مشابه در سوریه وجود داشت).
اعمارکنندگان «خلافت» در عراق و سوریه تجارت نفت به دست گرفتند. در افغانستان آنها توجه شان را بر تجارت هیروئین متمرکز ساخته اند.
امان سالییف سیاست دان قرغیزی نظر خود را با خبرگزاری «ریا نووستی» در میان گذاشت و گفت، افغانستان با سه دولت بعد شوروی — ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان سرحد طولانی دارد. ارگان های امنیتی این جمهوری ها به عبور غیرقانونی داوطلبان از سرحد که میخواهند با اسلامگرایان یکجا شوند، اشاره میکنند. ولی در تاشکند، دوشنبی و عشق اباد ورود زود جهادیون را به ساحه بعد شوروی انتظار ندارند. طوریکه مقامات عالی این کشورها معتقدند، داعش اصلاً سلاح را بسوی جنوب هدف گیری خواهد کرد، تا کابل را بگیرند و یا شاید کدام هدف غیرمنتظره دیگر را برای خود انتخاب خواهد کرد.
امان سالییف گفت:«موفقیت اعمارکنندگان «خلافت» به مقدمه مداخله بزرگ در ایران با شرکت نیروهای غرب مبدل شده میتواند».
به عقیده اندری سیرینکو، تاکتیک که داعش در افغانستان در پیش گرفته، آشکارا به نیت گرفتن پایتخت اشاره میکند. برای مداخله در ساحه بعد شوروی جهادیون نه وسایل کافی دارند و نه هم آرزوی آن را دارند.
سیرنکو میگوید:« باید به تحرک فعالیت های محاربوی توجه معطوف داشت. برعلاوه مناطق شمال، تروریستان مدتها قبل در ولایت شرقی ننگرهار مستحکم گردیده اند. آنها حالا جهت اشغال نمودن ولایت لوگر تلاش می ورزند، تا دهلیز بسوی کابل را بگشایند. زیرا در سال آینده انتخابات در پیشور قرار دارند. با احتمال زیاد میتوان حملات وسیع اسلامگرایان را که به این حادثه وقف خواهند شد، پیشبنی کرد».
در عین حال در خود افغانستان نارضایتی از مقامات در مورد مقابله با رقبای آشتی ناپذیر در هردو جهت — هم داعش و هم طالبان، افزایش می یابد. سیاستمداران اپوزیسیون علت پیروزی های اسلامگرایان را نابسامانی اردو میخوانند که مسوولیت آن را بر دوش رئیس جمهور اشرف غنی میگذارند. ناراضیان مقامات مرکزی را به اشتباهات هنگام تعیین مقامات قوماندانی متهم می سازند که نسبت آن محلات مهم در مناطق شمالی از دست رفته اند.
تاج محمد خراسانی رهبر جنبش جوانان در ولایت سرپل در مصاحبه با خبرگزاری Sputnik دیدگاه خود را در باره وضعیت چنین ترسیم نمود:« کار را به کسانی نمی دهند که میتواند آن را انجام دهند. در نیروهای امنیتی در ولایات شمالی افغانستان کسانی وجود دارند که قبلاً در هیچ جا خدمت نکرده اند. و آنها در آن مناطق خدمت مینمایند، جای که 90% اراضی تحت کنترول مخالفان (حکومت) قرار دارد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала