روسیه عنقریب راکت های هیبتناک S-400 را به عربستان سعودی خواهد فروخت

© Sputnik / Andrey Stanavovروسیه عنقریب راکت های هیبتانک S-400 را به عربستان سعودی خواهد فروخت
روسیه عنقریب راکت های هیبتانک  S-400 را به عربستان سعودی خواهد فروخت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دییو مجمودار (Dave Majumdar) مدیر مسوول مجله «The National Interest» امریکا در مقاله منتشره در این مجله می نویسد، روسیه و عربستان سعودی جزئیات موافقت نامه راجع به صدور مجتمع های قوی مدافعه هوایی S-400 به الریاض را بررسی میکنند.

این سیستم راکتی کلاس «زمین به هوا» بخش مجموعه کامل تسلیحات است که روسیه به فروختن آن به دولت شاهی ثروتمند شرق نزدیک امیدوار می باشد.
ولادیمیر کوژین دستیار رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در مورد مسایل همکاری نظامی — تخنیکی به آژانس تاس اعلام داشت:«آنچه که به سیستم های پیچیده تر مربوط میگردد، پس مذاکرات هنوز ادامه دارند. بحث در باره عرصه های تخنیکی و مالی جریان دارد. من امیدوارم که ما تا اواخر سال به همه سوالات باقی مانده پاسخ دریافت خواهیم کرد».
به گفته کوژین، «این مذاکرات همین اکنون پیشبرده میشوند».

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه عنقریب راکت های هیبتانک S-400 را به عربستان سعودی خواهد فروخت
روسیه عنقریب راکت های هیبتانک  S-400 را به عربستان سعودی خواهد فروخت - اسپوتنیک افغانستان
روسیه عنقریب راکت های هیبتانک S-400 را به عربستان سعودی خواهد فروخت

در سال های جنگ سرد روسیه و عربستان سعودی مخالف یکدیگر بودند، اما در ماه های اخیر مناسبات بین آنها بطور قابل ملاحظه بهبود یافتند. در اکتوبر سال روان سلمان پادشاه سعودی از کرملن دیدن نمود و مذاکرات انجام داد و بدین ترتیب مناسبات در حال تشکل را تحکیم بخشید. پادشاه آنگاه یادداشت راجع به تفاهم در باره مساله صدور S-400 امضا کرد و چرخش شدید در سیاست عربستان سعودی انجام داد. الریاض معمولاً سلاح را از امریکا و انگلستان خریداری میکند.
سموئیل بیندیت (Samuel Bendett) که به صفت همکار علمی مرکز تحلیلی نیروی بحری (Center for Naval Analyses) کار میکند، به «The National Interest» گفت:« آنها میتوانند از این به مثابه وسیله فشار بر امریکا استفاده کنند، ولی این نیز دلچسپ است که نسبت به این حادثه اسرائیل با درنظرداشت این امر چگونه عکس العمل نشان خواهد داد که آن کشور با مسکو در باره مساله سوریه و بسیاری مسایل منطقوی تماس دایمی حفظ میکند. ما در حال شاهد بوجودآمدن ساختارهای باهم مربوط هرچه بیشتر منافع می باشیم، وقتیکه روسیه روابط نزدیک و علنی با اسرائیل، ایران و سوریه، بدون در نظرداشت آن، حفظ میکند که دو کشور اخیرالذکر نسبت به کشور اولی (اسرائیل) روحیه خصمانه دارند».
عربستان سعودی از نقطه نظر عملی، اصلاً، به وسایل اضافی مدافعه هوایی نیاز دارد.
سموئیل بیندیت اظهار داشت:« این وضع دلچسپ است، اگرچه باید گفت که عربستان سعودی قبلاً نیز کار تنوع تسلیحات راکتی را انجام میداد — این کشور راکت های چینایی سلسله DF دارد. این کشور با مشکل جدی در عرصه امنیت مواجه شده است. آن را راکت های حوثیان نگران می سازد که میتوانند تا خاک آن پرواز نمایند و برعلاوه این، آنکشور آماده است پول را برای خریداری سیستم صرف نماید که توانایی از بین بردن طیارات دشمن، در حال حاضر، بصورت فرضی ایرانی، را داشته باشد».
در این صورت موافقت نامه راجع به خریداری S-400 (اگر امضا شود) کاملاً منطقی است. اما، طوریکه بیندیت اشاره میکند، این تا هنوز مساله فیصله شده نیست، چون مذاکرات ادامه دارند و هیچگونه تضمین وجود ندارد که طرفین خواهند توانست به موافقت نامه متقابلاً قابل قبول دست یابند. باوجود این، خود این واقعیت که الریاض با مسکو مذاکرات پیش می برد، ثبوت آرایش مجدد ممکن در منطقه می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала