تلاش امریکا برای یافتن مسیر های جدید برای اعزام تجهیزات به افغانستان

© Wikipedia / Photo by Monika Flueckigerتلاش امریکا برای یافتن مسیر های جدید برای اعزام تجهیزات به افغانستان
تلاش امریکا برای یافتن مسیر های جدید برای اعزام تجهیزات به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیل زاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان گفت که واشنگتن در حال بررسی راه‌های جایگزین برای اعزام نیروهایش به افغانستان است تا وابستگی خود به پاکستان را کاهش دهد.

به گزارش اسپوتنیک، وی افزود که اگر پاکستان رفتار دوگانه‌اش را در مبارزه با تروریسم تغییر ندهد، واشنگتن گزینه‌های مختلفی برای وارد کردن فشار بیشتر به اسلام آباد در اختیار دارد از جمله قرار دادن پاکستان در لیست کشورهای حامی تروریسم.
متعاقب توئیت ترامپ در اوایل سال نو میلادی رابطه‌ ایالات متحده و پاکستان وارد فاز جدیدی از شکنندگی و تنزل شد. رئیس‌جمهور ایالات متحده، پاکستان را به فریب‌کاری در مبارزه با تروریسم متهم کرد و اقدامات جدیدی علیه پاکستان در پیش گرفت.
از سال 2001 میلادی، ایالات متحده با استفاده از مسیرهای هوایی و زمینی پاکستان برای انتقال تجهیزات مرگبار و غیرمرگبار به‌ منظور حمایت از اقدامات خود در جنگ افغانستان، وابسته شده است.
پاکستان در ازای هر لاری باری که از بندر «کراچی» به افغانستان کالا و تجهیزات انتقال می‌دهد، بین 1500 تا 1800 دالر از امریکا دریافت می‌کند. در عین‌حال، ایالات متحده در ازای استفاده از فضای هوایی پاکستان برای پروازهای نظامی این کشور، هم از طریق صندوق وجهی کمک به ائتلاف و هم از طریق کمک‌های مستقیم نظامی به پاکستان باج می دهد.
با این‌حال، در غیبت مسیرهای جایگزین ارزان‌تر، کوتاه‌تر و قابل قبول، وابستگی ایالات متحده به مسیرهای تامین پاکستان، برای اسلام‌آباد اهرم فشار قدرتمندی را فراهم کرده است. موارد گذشته نشان می‌دهد که پاکستان در مواقع متعددی با مسدود کردن راه‌های حمل‌ و نقل به افغانستان، از این اهرم فشار استفاده کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала