طرح های نظامی – تخنیکی در یمن و سوریه

© REUTERS / Khaled Abdullahطرح های نظامی – تخنیکی در یمن و سوریه
طرح های نظامی – تخنیکی در یمن و سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در اوایل امسال خبر راجع به استفاده از تخنالوژی های نو نظامی در سوریه و یمن با حوادث در واشنگتن و اقدامات امریکا بر ضد جزیره نمای کوریا مطابقت نمود. در عین حال بسیاری شخصیت های رسمی به ارتباط جنگ آینده هستوی که رئیس جمهور امریکا پیونگ یانگ را با آن تهدید نموده، پیشگویی ها نمودند.

در مطلب منتشره در روزنامه «المیادین» لبنان گفته شده، منابع نظامی نزدیک به یمن، اعلام داشته که نیروهای هوایی کشور سیستم راکتی ساخته که برای دفاع از صنعا، پایتخت و ولایات شمال-غربی یمن در برابر بمباردمان های هوایی عربستان سعودی در نظر گرفته شده است. طوریکه خبر داده شده، در تاریخ 8 جنوری در آسمان صنعا نیروهای یمن طیاره شکاری F-15 سعودی را سقوط دادند. چند ساعت بعد نیروی هوایی یمن اعلام کرد که طیاره جنگی — «تورنادو» را سرنگون ساختند.

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisطرح های نظامی – تخنیکی در یمن و سوریه
طرح های نظامی – تخنیکی در یمن و سوریه - اسپوتنیک افغانستان
طرح های نظامی – تخنیکی در یمن و سوریه

تمام جهان زمان صحت اعلامیه نیروهای هوایی یمن را تائید کرد، وقتیکه ویدیوی منتشر گردید که در آن لحظه ضربه بر طیاره شکاری F-15 با استفاده از تخنالوژی امریکایی — سیستم ماورای سرخ نظارت برای هلیکوپتر — FLIR — ثبت شده بود. این سیستم، طوریکه معلومات نظامی گواهی میدهند، توسط آخذه های خاصی تجهیز شده که تصویر هدف تحت نظارت را مخابره مینماید و امواج حرارتی طیف ماورای سرخ را پیگیری میکند. پیشبینی میشود که یمن توانسته این تخنالوژی را تغیرشکل دهد و آن را در پلتفورم زمینی جابجا سازد. مجله امریکایی (The Derive) که به این عرصه اختصاص یافته، خبر داد که در ماه جولای سال 2009 یمن از ایالات متحده محموله تخنیک جنگی مطابق برنامه Foreign Military Sales پنتاگون دریافت کرده بود. طوریکه نشریه افزود، معامله شامل سه پلتفورم «FLIR Ultra 8500» و همچنان تخنیک دیگر به ارزش 7،3 میلیون دالر برای تجدید مجتمع هلیکوپترهای کهن بود.

ولی برخی کارشناسان نظامی در مورد این پیشبینی ها اظهار شک و تردید نموده و به گفته آنها سیستم های « FLIR» که در هلیکوپترها نصب میشود، بسیار بزرگ است، تا آنها را در شرایط «زمین به هوا» استفاده کرد.

متخصصین بیشبینی میکنند که اردو و کمیته های مردمی یمن، اصلاً، از سیستم مدافعه هوایی سرشانه یی قابل حمل استفاده کرده که بعد از آن تائید شد، وقتیکه در ماه اکتوبر طیاره بی پیلوت MQ-9 سنگون ساخته شد. کمتر محتمل به نظر میرسد که نیروهای یمن راکت کلاس « زمین به هوا» عصری سازی کرده باشند.

تسلیحات یمن سلاح ها و سامان آلات ساخت شوروی، بشمول سیستم C-75 (نام امریکایی آن Sam-2) می باشند که برای پرتاب راکت کلاس «زمین به هوا» با رادار اداره آتشی (Fan Song) استفاده میشود. اطلاعات زیادی در این باره گواهی میدهند که اردو و کمیته های مردمی یمن توانسته حد اقل یک دستگاه این سیستم را احیا کنند که از سلاح هدایت شونده رادیویی برای آن استفاده کرده، تا طیاره بی پیلوت امریکایی را در سال 2016 سرنگون سازند.

یمن از همان ابتدای تجاوز عربستان سعودی می گفت که راکت های متنوع «سکاد» (مطابق تصنیف روسی R-17 — تبصره مدیریت مسوول)، با سیستم های همراه پیشرفته نشانه گیری، در اختیار دارد که دقت اصابت به هدف را بالا می برند. اردو و کمیته های مردمی یمن از این راکت ها بسوی الریاض که در فاصله 800 کیلومتری از سرحد یمن قرار دارد، استفاده کردند. مولدین مختلف روسیه در کشورهای شرق نزدیک، بشمول ایران و سوریه، کار میکنند. ویکتور سالوتین رئیس انستیتوت مرکزی علمی — تحقیقاتی اتوماتیک و هایدرولیک روسیه میگوید که این موسسه راکت های سکاد را از سال 1968 تولید میکند و می افزاید که وسایل پیچیده راهنمایی نوری بر پایه راکت سکاد برای جداشدن در نقطه پرتاب راکت مدنظر گرفته شده که به آن امکان جلوگیری از ضربه سیستم مدافعه ضد راکتی را فراهم می سازد.

او افزود که انواع عصری شده سکاد دقت بلند دارد و امکان انحراف آن را 10-20 متر تشکیل میدهد.

وزارت دفاع روسیه اعلام نمود که در تاریخ 6 جنوری نیروهای مسلح حمله 13 طیاره بی پیلوت را بر پایگاه ها در حمیمیم و تارتوس دفع نمودند.

کارشناسان هوانوردی امریکا با این عقیده همنوا اند که در جمله سامان آلات عصری در داخل طیارات بی پیلوت آلات اندازه گیری فشار هوا که به طیارات امکان حرکت بسوی اهداف تعیین شده فراهم می ساخت، گیروسکوپ ها و دستگاه ضد پرازیت، وجود داشتند که در بازار آزاد قابل دسترسی نمی باشند.

رینکین-هیلویی به خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه خبر داد که «دولت اسلامی» (سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) طیارات بی پیلوت مشابه را برای اجرای وظایف محاربوی استفاده میکرد. ولی نماینده پنتاگون توضیح نه کرد که او چگونه میتواند با اطمینان راجع به خصوصیات سامان آلات و تخنالوژی های قابل حمل در حمله بر تاسیسات روسیه صحبت نماید! این میتواند بصورت غیرمستقیم نقش طیاره اکتشافی «پاسیدون» امریکایی را در حمایت و راهنمایی هوایی طیارات بی پیلوت حمله کننده تائید کند. همچنان محتمل به نظر میرسد که ایالات متحده «آزمایشات» سیستم های مدافعه هوایی روسیه را انجام میدهند، تا، در صورت امکان، آنها را خنثی سازند و برای حملات وسیعتر در آینده آمادگی بگیرند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала