هشدار دانشمندان از بالاآمدن آب اقیانوس‌ها

© Fotolia / Irabel8هشدار دانشمندان از بالاآمدن آب اقیانوس‌ها
هشدار دانشمندان از بالاآمدن آب اقیانوس‌ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان دانشگاه کلارادوی امریکا دریافته اند که آب اقیانوس‌های جهان به شدت در حال افزایش است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دانشمندان دریافته اند که در پایان قرن حاضر یعنی در سال 2100 میلادی، آب دریاها تا 65 سانتی متر بالاتر خواهد آمد.

بر اساس این پژوهش، سطح اقیانوس‌ها سالانه سه ملی‌متر بالا می‌آید که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال 2100 میلادی، ده‌ها میلی‌متر افزایش یابد.

این پژوهش که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از ماهواره‌ها در طول 25 سال صورت گرفته است، با گزارش کارشناسان آب و هوایی سازمان ملل متحد در سال 2014 مطابقت دارد.

مسوول اصلی این پژوهش، استیو نیریم استاد مهندسی هوایی دانشگاه کلرادو امریکا گفته است: «افزایش روند بالا آمدن آب اقیانوس‌ها ناشی از آب شدن یخچال‌های گرینلند و قطب جنوب است و این امر می‌تواند موجب افزایش سطح آب اقیانوس‌ها در سال 2100 شود».

وی با تاکید بر این که با افزایش روند بالا آمدن سالانه سطح آب دریاها، این میزان در پایان قرن جاری میلادی بیش از 60 سانتی‌متر بالا خواهد آمد، افزود: این برآوردها هشداردهنده است.

او عوامل عمدۀ تغییرات آب و هوایی را، آب شدن یخچال‌های قطب شمال و جنوب و افزایش گازهای گلخانه‌یی دانست که این امر موجب افزایش ارتفاع سطح آب‌های دریاها و اقیانوس‌ها شده است و می‌تواند شهرهای کم ارتفاع ساحلی را به زیر آب ببرد.

از سوی دیگر با گرم شدن کره زمین، بسیاری از یخچال‌های موجود در این سیاره از بین خواهد رفت، بر اساس گزارش یونسکو، از مجموع 150 یخچال طبیعی در اواسط قرن نوزدهم، این تعداد در سال 2010 به 24 عدد کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود تا 12 سال آینده، یخچالی در کره زمین باقی نماند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала