آیا دانشجویان چینایی در امریکا جاسوسی میکنند؟

© Flickr / Rex Peآیا دانشجویان چینایی در امریکا جاسوسی میکنند؟
آیا دانشجویان چینایی در امریکا جاسوسی میکنند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیستی وودرافت (Betsy Woodruff) و ژولیا ارسیگا (Julia Arciga) در نشریه The Daily Beast، چاپ امریکا می نویسند، گروپ مدافعان امریکایان آسیایی الاصل کریس رای (Chris Wray) رئیس FBI را به خاطر سخنرانی در کانگرس، جای که او گفت که دانشجویان چینایی در ایالات متحده معلومات استخباراتی برای حکومت خود جمع آوری میکنند، انتقاد نموده اند.

این تبصره کریس رای هنگام جلسه آزاد همه ساله کمیته مجلس سنا در باره استخبارات شنیده شد که به تهدیدهای عمده اساسی خارجی برای امریکا وقف شده بود. یکی از آمران جامعه استخبارات فهرست طولانی منابع تهدید در سراسر جهان قرائت کرد. بعداً سناتور مارکو روبیو (Marco Rubio)، جمهوریخواه از فلوریدا، از رای راجع به این پرسید که «تهدید آن وجود دارد که دانشجویان چینایی میتوانند فعالیت های ضدجاسوسی، خاصتاً در عرصه های پروگرام های پیشرفته در عرصه علوم و ریاضیات پیش برند».

کریس رای بعداً خود در ادامه گفت:« استفاده از اجنتان غیرمعمولی، به ویژه در حلقات اکادیمیک، — چه پروفیسوران، دانشمندان یا دانشجویان باشند — ما تقریباً در همه شعبات FBI در تمام کشور مشاهده میکنیم. این نه تنها در شهرهای بزرگ، بلکه در شهرهای کوچک و عملاً در تمام مضامین، صورت میگیرد. و من عقیده دارم که سطح سادگی که ما در سکتور اکادیمیک نسبت به این مساله مشاهده میکنیم، به ذات خود مشکل ایجاد میکند».

© AP Photo / Jose Luis Maganaآیا دانشجویان چینایی در امریکا جاسوسی میکنند؟
آیا دانشجویان چینایی در امریکا جاسوسی میکنند؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا دانشجویان چینایی در امریکا جاسوسی میکنند؟

رای افزود، برعلاوه این، بیرو در باره برخی گروپ های حکومتی چین که دیالوگ بین حلقات اکادیمیک چین و امریکا را سهلتر می سازد، تحقیق انجام میدهد. این مورد نادر بود، وقتیکه اعلامیه راجع به تحقیقات FBI شنیده شد و آن مورد انتقاد شدید از جانب مدافعان امریکایان آسیایی الاصل و اتحادیه های دانشجویی قرار گرفت.

گروپ «سازمان چینایان امریکایی — مدافعان امریکایان آسیایی و منطقه اقیانوس آرام (OCA-Asian Pacific American Advocates) اعلام داشت که تبصره رای «غیرشریفانه و توهین کننده است».

در اعلامیه گفته شده:« این خطرناک و از جانب او غیرمسوولانه است که چنین تعداد زیادی مردم را که میخواهند تحصیلات عالی کسب نمایند یا سهم را در عرصه خودی دانش ایفا نمایند، به جاسوسی متهم سازد».

در اعلامیه همچنان گفته شده:«تبصره او به این اشاره میکند که در حلقات استخباراتی نسبت به چینایان و امریکایان چینایی الاصل بازهم از مواضع نژادپرستانه به مثابه مردم مینگرند که هنوز خارجی باقی مانده اند».

جانسون لی که اتحادیه دانشجویان امریکایی آسیایی الاصل در ستینفورد رهبری میکند، نیز این بیانات را مورد انتقاد قرار داده است.

او اعلام داشت:«ما قاطعانه تبصره های کریس رای رئیس FBI را محکوم میکنیم که در آنها قصه طولانی حملات و توهین نسبت به مهاجران و استفاده از آنها به مثابه بزهای قربانی تحت پوشش مواظبت از امنیت ملی، تکرار میشود. دانشجویان از کشورهای مختلف دوستان، همکاران و خانواده های ما شمرده میشوند… این زیاده روی از طرف اداره امنیت ملی به جامعه ما زیان میرساند و ما سخنان رای را در مبارزه ما برضد نژادپرستی و تبیض نژادی محکوم میکنیم».

چنان به نظر میرسد که FBI این که دانشجویان خارجی «بیشتر از همه» در فاکولته های علوم، تخنالوژی ها و ریاضیات شامل میشوند، به مثابه خطر برای امنیت تلقی میکند.

تقاطع جهان اکادیمیک و جاسوسی احتمالی از جانب چین برخی مثال ها دارد. در سال 2015 وزارت عدلیه امریکا علیه شش تبعه چین که دو تن آنها، در دوران تحصیل در پوهنتون کالیفورنیای جنوبی، هنگام کار بر پروژه تحقیقاتی که از طرف وزارت دفاع تمویل میشد، باهم آشنا شده بودند. در نتیجه آنها اسرار فضایی را از نزد کارفرمایان شان دزدی کرده بودند و آن را به پوهنتون چینایی داده بودند و طوریکه در اتهامات گفته شده بود، پوهنتون به نوبه خود، این معلومات را برای آن استفاده نموده بود، تا قراردادهای نظامی دریافت کند. تحقیقات در زمینه ادامه دارد.

روبیو از رای پرسید که آیا او را انستیتوت های کانفوتسی که از طرف حکومت چین تمویل میشوند و با پوهنتون های امریکایی همکاری دارد، نگران نمی سازد؟

نه سناتور روبیو و نه هم رای هیچ چیز مشخص راجع به انستیتوت های کانفوتسی هیچ چیزی مشخص نه گفتند. ولی رئیس FBI اعلام داشت که بیرو راجع به برخی از آنها تحقیق آغاز کرده است.

رای اعلام داشت:« ما واقعاً هم با نگرانی ها به ارتباط انستیتوت های کانفوتسی همنوا می باشیم. ما از مدت زمان بدینسو  بر انکشاف آنها نظارت میکنیم».

جان سی. یانگ (John C. Yang) که رهبری سازمان « به خاطر عدالت نسبت به امریکایان آسیایی الاصل» (Asian Americans Advancing Justice) را بر دوش دارد، این همه دیالوگ را اهانت به اصول امریکایی خواند.

او اعلام داشت:«نباید همه دانشجویان و دانشمندان چینایی را، تا زمانیکه ثابت نشده باشد که آنها گناهکارند و تهدید را برای امنیت ملی به بار می آورند، مقصر دانست. ما میدانیم که از جانب چین تهدید واقعی بوجود می آید، ولی توقع داریم که اجنتان دارای مهارت عالی حرفوی وسایل به مراتب موثرتر نسبت به ارزیابی نژادپرستانه نسبت به هر چینایی تبار دارند که به امریکا می آید».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала