«سرمات» و «کینجل» چه اند؟

© AP Photo / RU-RTR Russian Television via AP«سرمات» و «خنجر» چه اند؟
«سرمات» و «خنجر» چه اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در تاریخ 1 مارچ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیام سالانه خود عنوانی مجمع فدرالی ایراد کرد. در ابتدا جامعه بین المللی از این پیام سالانه هیچ چیزی غیرمعمولی انتظار نداشت، ولی پوتین این باره توانست همه را حیرت زده سازد: او بصورت مسلسل به جامعه جهانی سلاح نو مرگبار استراتیژیک نمایش داد.

شی یانگ (Shi Yang) در نشریه گوانچه چین در ادامه می نویسد، در طراحی سلاح استراتیژیک برای کشور که جنگ سرد با امریکا را پشت سر گذاشته، هیچ چیزی نو وجود ندارد، اما خاطرنشان گردید که این سلاح را روسیه معاصر ساخته و کار اتحاد شوروی نبود. حتی بصورت جداگانه این سلاح ها میتوانند نه تنها برای غرب، بلکه برای تمام جهان به خبر هیجان انگیز مبدل گردند. در اینجا بصورت غیرمنتظره در یک روز سلاح های پیشرفته را به نمایش گذاشتند که ناظران را که به آرامی نگاه میکردند که روسیه چگونه تسلیحات اتحاد شوروی را عصری می سازد، مبهوت ساخت.

مولف می افزاید، من و دوستانم که در این عرصه معلومات خوب دارند، گویی بصورت ناگهانی در لکچر ریاضیات در پوهنتون قرار گرفتیم — هیچ چیز فهمیده نمیشد! پوتین اصلاً راجع به چه صحبت میکند؟ «خنجر» چیست؟ «سرمات» چیست؟

هیچ چیز فهمیده نمی شد! از همینرو من در مورد روشن ساختن این موضوع تصمیم گرفتم.

مجتمع راکتی دورنمایی «سرمات»

از جمله همه این تسلیحات نو آسان ترین سلاح برای فهمیدن راکت قاره پیمای «سرمات» محسوب میشود. ولادیمیر پوتین راجع به آغاز تحقیقات و طراحی راکت های نو اعلام داشت. ضمن صحبت راجع به راکت ها، در حال حاضر وزارت دفاع فدراسیون روسیه یکجا با موسسات رشته راکتی — فضایی مرحله فعال آزمایشات مجتمع «سرمات» آغاز کرده است. این راکت بجای مجتمع «ووییودا» با نام مخفف R-36M2 می آید که قبلاً در دوران اتحاد شوروی ساخته شده بود. وزن راکت را 200 تن تشکیل میدهد، راکت بخش فعال کوتاه پرواز دارد که هدف قراردادن آن را توسط وسایل دافع هوا و دفاع راکتی دشوار می سازد.

چنین تشریحات به ما تصور خوب راجع به مشخصات مجتمع نو راکتی «سرمات» با نام مخفف RS-28 بدست میدهد. علاوه بر این، در سال های گذشته رسانه های روسیه تصاویر پرتاب های آزمایشی راکت این نوع منتشر ساخته بودند. لذا ما درک خوب راجع به راکت سنگین قاره پیمای بالیستیکی با سوخت مایع با کد مخفف RS-28 داریم. اگر به مشخصات آن دیده شود، پس میتوان گفت که این راکت قاره پیمای بالیستیکی عنعنوی می باشد.

به اساس معلومات که در حال حاضر موجود اند، راکت «سرمات» میتواند بصورت اعظمی 10 سرگلوله هستوی با قدرت زیاد و یا سرگلوله های به مراتب بیشتر مافوق سرعت صدا، اما با قدرت کمتر حمل نماید. برد پرواز آن از راکت نسل قبلی P-36M2 مجتمع راکتی «ووییودا» تفاوت زیاد ندارد.

برای روسیه معاصر راکت «سرمات» در لحظه کنونی از جمله همه تسلیحات استراتیژیک به استعمال عملی بیشتر از همه نزدیکتر می باشد. این مجتمع نه تنها نجات نیروهای استراتیژیک روسیه می باشد، ولی همچنان نقش ضامن استقلال و حاکمیت روسیه را ایفا میکند.

راکت بالدار با دستگاه انرژی هستوی چیست؟

پوتین بعداً راجع به یگانه راکت بالدار با دستگاه انرژی هستوی صحبت میکند. به گفته موصوف، در اواخر سال 2017 در پولیگون مرکزی فدراسیون روسیه پرتاب موفقانه جدیدترین راکت بالدار با دستگاه انرژی هستوی صورت گرفت. در جریان پرواز به قدرت مطروحه برآمد و سطح لازم کشش را تامین کرد. پرتاب انجام شده راکت و مجموعه آزمایشات زمینی امکان گذار به ساختن تسلیحات اصولاً جدید — مجتمع سلاح هستوی با راکت فراهم ساخت که توسط دستگاه انرژی هستوی تجهیز شده است.

مولف میگوید، ما حالا مفهوم این کلمات را فهمیدیم، ولی زمانیکه ما آنها را برای بار اول شنیدیم، ما فکر کردیم که در اینجا اشتباه در ترجمه وجود دارد. و علت عمده نافهمی در نام آن — راکت بالدار با دستگاه انرژی هستوی — نهفته است. اما… راکت بالدار با دستگاه انرژی هستوی… از محدوده درک ما فراتر قرار دارد.

روسیه در حال حاضر یکبار دیگر کار ساختن انجن این نوع را آغاز کرده و بر موفقیت های معین دست یافته است.

راکت های فوق العاده سریعتر از سرعت صدا — تا به حال هم پیشرفته شمرده میشوند. پوتین اظهار داشت که مجتمع راکتی «کینجل» (خنجر) فوق العاده سریعتر از سرعت صدا نیز آزمیشات موفقانه گذشتانده است. او همچنان اعلام داشت که از تاریخ 1 دسمبر سال 2017 در حوزه نظامی جنوب مجتمع فوق العاده سریعتر از سرعت صدا به نوکریوالی محاربوی گذاشته شده است.

«سرمات» و «کینجل» چه اند؟
«سرمات» و «کینجل» چه اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
«سرمات» و «کینجل» چه اند؟

چند سال قبل، وقتیکه چین و امریکا سرعت فوق العاده سریعتر از سرعت صدا را مورد بحث قرار میدادند، جانب روسیه حتی یک کلمه هم نه گفت. فقط گاه و بیگاه پروژه های نظریاتی زمان شوروی را به خاطر آن به نمایش میگذاشت، تا شور برپا کند و یاداوری نماید که روسیه نیز زمان قدرت بزرگ بود.

نظریه سلاح فوق العاده سریعتر از سرعت صدا و راکت های بالیستیکی ضد و نقیض شمرده نمی شود. شاید، این راکت نو برای طیاره میگ — 31 ادامه پروژه شوروی باشد. به گفته ولادیمیر پوتین، ساختن مجتمع راکتی هوایی فوق العاده سریعتر از سرعت صدا حادثه بی مثال است، ولی کشورهای دیگر نسبت به آزمایشات موفقانه آن ابراز بی اعتمادی میکنند. اما با درنظرداشت اینکه «خنجر» به نوکریوالی محاربوی گذاشته شده، پس باید بر این واقعیت اعتراف نمود.

میتوان گفت که روسیه در عرصه تسلیحات فوق العاده سریعتر از سرعت صدا با تمام قوت سعی می ورزد خود را به کشورهای دیگر برساند. ولی به مقایسه چین و امریکا، سرمایه گذاری ها و قوای تخنیکی روسیه فعلاً شدیداً عقب مانده اند. اگر روسیه تفاوت موجود را حفظ کند، این نیز نتیجه عالی خواهد بود.

همه این تسلیحات هنوز مرحله طراحی سپری میکنند و از همینرو صحبت راجع به خطر فعالیت های محاربوی هنوز قبل از وقت است. ولی خود اعلامیه راجع به ساختن چنین تسلیحات همین اکنون باعث عکس العمل ها گردیده است. روسیه که با فشار نظامی از جانب کشورهای غربی مواجه می باشد، ریزرف های سلاح استراتیژیک خود را به نمایش گذاشت. و این بدون تردید هشدار بسیار مهم محسوب می شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала