ماجرای سیلی خوردن سعد حریری در عربستان سعودی

© AFP 2023 / ANWAR AMROماجرای سیلی خوردن سعد حریری در عربستان سعودی
ماجرای سیلی خوردن سعد حریری در عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وقتی سعد حریری؛ نخست وزیر لبنان برای دیدار با محمد بن سلمان؛ ولیعهد سعودی، به عربستان فراخوانده شده بود، انتظار یک استقبال گرم را داشت؛ اما با برخورد متفاوتی مواجه شده بود.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه امریکایی نیویورکر در گزارشی مفصل در خصوص پشت پرده ماجرای استعفا و بازداشت عجیب سعد الحریری نخست وزیر لبنان می نویسد که حریری در بازداشت 11 ساعته خود در عربستان بارها سیلی خورده بود.
در این گزارش آمده که در اواخر ماه اکتبر و چند روز قبل از بازداشت حریری، کوشنر؛ مشاور و داماد ترامپ در سفری از پیش تعیین نشده به عربستان سفر کرده بود. او در این سفر به عربستان ابلاغ می کند که در حال حاضر مهم ترین مسأله متحد کردن خاورمیانه علیه ایران است. بعد از مدت کوتاهی از این سفر سعد حریری به عربستان فراخوانده می شود.
بر اساس این گزارش، بن سلمان انتظار داشته که حریری بتواند با حزب الله مقابله کند؛ اما حریری توان انجام چنین کاری را نداشت حتی اگر بن سلمان او را وادار می کرد تا موضعی شدیدتر علیه حزب الله اتخاذ کند.

نیویورکر به نقل از یک مسؤول سابق امریکایی گزارش داده که بعد از سفر علی اکبر ولایتی به لبنان و دیدار با سعد حریری و عکس یادگاری نخست وزیر لبنان با مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران، محمد بن سلمان خشمگین شده و احساس کرده بود که باید کاری انجام دهد.

مسؤولان لبنانی و غربی اعلام کرده بودند که بعد از ماجرای بیانیه استعفای سعد حریری که از رسانه های سعودی پخش شده بود و اظهارات ضد ایرانی او، محمد بن سلمان تلاش کرده بود تا «بهاء حریری» برادر کوچکتر سعد حریری را که بیشتر اوقات در موناکو به سر می برد، برای نخست وزیری لبنان آماده کند.

نویسنده این گزارش تأکید می کند که نشانه هایی وجود دارد که بن سلمان اقدامات خود علیه سعد حریری را با مسؤولان دولت ترامپ هماهنگ کرده بوده است. یک مسؤول اطلاعاتی سابق امریکایی می گوید که بن سلمان از امریکا برای برکناری سعد حریری چراغ سبز دریافت کرده بود.
در این گزارش آمده علاوه بر تأکید رکس تیلرسون؛ وزیر خارجه وقت امریکا بر اینکه واشنگتن از ثبات لبنان حمایت می کند، «امانوئل مکرون»؛ رئیس جمهوری فرانسه برای اعمال فشار بر بن سلمان برای آزادی حریری به عربستان سفر کرد.
نویسنده می گوید وقتی از حریری در خصوص ماجرای استعفای عجیبش در عربستان پرس و جو کرد، او در پاسخ گفته: نمی خواهم درباره این موضوع حالا صحبت کنم… حق با محمد بن سلمان بود، کاری که او تلاش می کند انجام دهد کار درستی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала