یخ ها در قطب شمال حتی در زمستان هم پیوسته کاهش می یباند

© Flickr / U.S. Geological Surveyیخ ها در قطب شمال پیوسته حتی در زمستان کاهش می یباند
یخ ها در قطب شمال پیوسته حتی در زمستان کاهش می یباند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان ناروی که اقلیم را در قطب شمال مطالعه میکنند، با نگرانی تصریح میکنند که قطب شمال به سرعت از یخ ها – حتی در زمستان، رهایی می یابد. در این باره تلویزیون «NRK» ناروی خبر داده است.

لارس سمیدسریود (Lars Henrik Smedsrud) ، پروفیسور پوهنتون بیرگین، میگوید تا چند قبل بحر منجمد شمالی در زمستان زود یخ زده میشد. ولی حالا همه چیز تغییر کرده است. بحیره بارینتس همین اکنون بخش اعظم یخ را در زمستان از دست میدهد و قرار معلوم، عین وضع در بخش بزرگ اقیانوس انتظار میرود.

سازمان امریکایی مرکز ملی مطالعات برف و یخ در امریکا معلومات مفصل، از جمله، به حمایت ناسا منتشر می سازد.

این مرکز اشاره میکند که یخ های بحری در قطب شمال به کمیت اعظمی در تاریخ 17 مارچ رسیده بودند. آنگاه پوش یخ را 48،14 میلیون کیلومترمربع تشکیل داده بود. طی 40 سال که اندازه گیری به وسیله قمر مصنوعی صورت میگیرد، این دومین شاخص بسیار بد ثابت شده است.

طی چهار سال اخیر پوش یخ پیوسته کاهش می یابد.

در زمستان امسال درجه حرارت در تمام بحر منجمد شمالی، نسبت به وضع معمول، به اندازه چهار درجه بالاتر، بود. و درجه حرارت هوا — به اندازه هفت درجه بالاتر بود.

دانشمندان پیشبینی میکنند که در سال های 2020 بسیاری بحیره های بحر منجمد شمالی کاملاً از یخ ها رهایی خواهند یافت. و بعداً یخ های بحر در زمستان نیز به عین سرنوشت روبرو خواهند شد. این هم عواقب مثبت و هم عواقب منفی خواهند داشت.

به عواقب مثبت آن میتوان امکانات بزرگ برای کشتی رانی، ماهی گیری و استخراج معادن مواد مفیده نسبت داد.

به این ارتباط نقش کرکینیس ناروی میتواند بطور قابل ملاحظه افزایش یابد. حجم بزرگ کالا میتواند به بنادر از اروپا و از انجا به آسیا ارسال خواهد شد.

ولی تغییرات اقلیمی در عین حال به معنی تکان های جدی برای تمامی سیستم ایکالوژیکی و پرابلم ها برای ملل می باشند که در یخ ها به سر می برند.

در صورت ادامه گرم شدن حجم زیادی گاز میتان که حالا در یخ های سایبیریا منجمد شده، در سطح قرار خواهد گرفت. و این به معنی گرم شدن بعدی اقلیم در کره زمین خواهد بود.

دانشمندان میگویند که تا اواخر قرن بحر منجمد شمالی میتواند از یخ ها رهایی یابد.

حالا در تابستان در بحر فقط 5،4 میلیون کیلومترمربع یخ وجود دارد و در سال های 1980 یخ ها ساحه تقریباً 8 میلیون کیلومترمربع را می پوشاند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала