تصمیم چین برای استقرار تجهیزات نظامی در جزایر مورد مناقشه

© REUTERS / U.S. Navyتصمیم چین برای استقرار تجهیزات نظامی در جزایر مورد مناقشه
تصمیم  چین برای استقرار تجهیزات نظامی در جزایر مورد مناقشه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه های خبری فاش کرده است که چین قصد دارد یک پایگاه نظامی دائمی را در جزیره "واناتو" واقع در جنوب اقیانوس آرام احداث و راه اندازی کند.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه وال ستریت ژورنال نوشته است که، طرح چین برای ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی در جنوب اقیانوس آرام می تواند موجب تشدید تنش‌های منطقه‌ای شود.
این گزارش به نقل از منابع ناشناس افزود: هیچ پیشنهاد رسمی برای ایجاد این پایگاه نظامی هنوز نهایی نشده است ولی مذاکرات اولیه درباره مکان یک پایگاه نظامی در این جزیره آغاز شده است.
این گزارش نشان می دهد که چشم انداز پایگاه نظامی چین در نزدیکی استرالیا، در عالی ترین سطح بین مقام های آمریکا و استرالیا مورد مذاکره قرار گرفته است.
این رسانه خبری فاش کرده است که مذاکرات اولیه شامل یک توافقنامه مقدماتی است که بر اساس آن کشتی های چینی بتوانند برای دریافت سرویس های فنی در نزدیکی این جزیره پهلو بگیرند، سوختگیری کنند و محموله های خود را تخلیه و بارگیری نمایند ولی در نهایت این توافق به ایجاد یک پایگاه نظامی منجر خواهد شد.
این گزارش افزود: چنین طرحی به معنای افزایش بلندپروازی های نظامی چین در منطقه خواهد بود.
چین پیش از این نیز جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین ساخته است که این اقدام به مخالفت کشورهای منطقه و همین طور اآمریکا روبرو شده است.
گفتنی است صحت این گزارش به معنای افزایش دایره نفوذ پکن به خارج از حوزه سنتی است که عمدتاً دریای چین جنوبی را شامل می‌شود.
این درحالی است که چین در اگست سال 2017 میلادی نیز نخستین پایگاه خارجی خود را در جیبوتی واقع در منطقه استراتژیک شاخ آفریقا احداث کرد که به گفته پکن برای خدمات لجستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موقعیت جغرافیایی جیبوتی به گونه‌ای است که با قرار گرفتن در لبه شمال غربی اقیانوس هند، احتمال تقویت اتحاد نظامی با بنگلادش، میانمار و سریلانکا را افزایش می‌دهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала