جهان چگونه از بین خواهد رفت

© Photo / NASA/ CXC/A.Hobartسه نظریه: چگونه جهان به پایان می رسد
سه نظریه: چگونه جهان به پایان می رسد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یون فورسلینگ (Jon Forsling) طی مقاله در نشریه «Aftonbladet»، چاپ سویدن می نویسد، آیا جهان ما پایان دارد و اگر آری، پس چطور؟

اینک سه تیوری که دانشمندان به ارتباط روز محشر فضایی پیشکش میکنند. کائینات تغییر خواهند کرد، به پارچه ها تقسیم خواهد شد یا یخ زده خواهد شد.

مارکوس یانسون (Markus Janson)، استاد پوهنتون ستاکهلم میگوید:« شاید طوری واقع شود که در نهایت امر از کائینات سوپ یخ بجا بماند».

کائینات را معمولاً چیزی بی انتها تشریح میکنند. اما بسیاری دانشمندان امروز فکر میکنند که فضا در واقعیت امر روزی از بین خواهد رفت: راستی، آنها دقیقاً نمی دانند که چگونه.

مارکوس یانسون، استاد دیپارتمند استرونومی پوهنتون ستاکهلم میگوید:« اولاً باید، واضحاً، خاطرنشان ساخت که هیچکس احتمالاً نمی داند که این کار چگونه رخ خواهد داد. ولی امروز اکثریت دانشمندان در این مورد اتفاق نظر دارند که جهان به شکل امروزی آن در هر صورت از بین خواهد رفت».

© Photo / NASAجهان چگونه از بین خواهد رفت
جهان چگونه از بین خواهد رفت - اسپوتنیک افغانستان
جهان چگونه از بین خواهد رفت

دانشمند می افزاید:« قانون ترمودینامیک به ما میگوید که در جهان ما پیوسته بی نظمی افزایش می یابد. انواع قابل استفاده انرژی بصورت هرچه بیشتر به شکل غیرقابل استفاده مبدل میگردند».

امروز تیوری های زیادی وجود دارند که طبق آنها فضای ما — این یکی از تعداد کثیری کائینات می باشد و کائینات که ما امروز آن را میدانیم و میتوانیم مشاهده کنیم، بُعدهای مختلف دارد.

برعلاوه، تعداد زیادی تیوری ها راجع به این وجود دارند که چگونه روزی جهان ما از بین خواهد رفت.

معمول ترین تیوری را بطور خلاصه میتوان چنین بیان کرد.

تصادم بزرگ

اکثریت ما تیوری بنام انفجار بزرگ (Big Bang) راجع به آغاز انبساط شدید کائینات میدانیم که در نتیجه آن زمان، مکان و ماده تقریباً 8،13 میلیارد سال قبل بوجود آمده اند.

تصادم بزرگ — این، میتوان گفت، عین چیزی مانند انفجار بزرگ است، فقط برعکس. حالا ما میتوانیم مشاهده کرد که چگونه فضا انبساط میکند، ولی، مطابق این تیوری، قوای مشترک جاذبوی کائینات با مروز زمان تدریجاً این حرکت را متوقف می سازد و یکبار دیگر تمام ماده را به یک محل می کشاند.

© Fotolia / James Thewجهان چگونه از بین خواهد رفت
جهان چگونه از بین خواهد رفت - اسپوتنیک افغانستان
جهان چگونه از بین خواهد رفت

بالاخره، کائینات در یک نقطه فوق العاده داغ «متراکم میشود».

مارکوس یانسون، استاد پوهنتون ستاکهلم معلومات داد:« مدت زمان طولانی این تیوری به حقیقت نزدیکتر شمرده میشد. در کائینات مقدار زیادی مواد وجود دارند و میتوان فرض کرد که اجزای آنها به یکدیگر جذب میشوند. از همینرو، اگر فضا حالا انبساط میکند، طبق این تیوری، جاذبه بالاخره فرار را متوقف می سازد و کائینات یکبار دیگر متراکم میشود».

© Photo / NASA/CXC/M.Weissجهان چگونه از بین خواهد رفت
جهان چگونه از بین خواهد رفت - اسپوتنیک افغانستان
جهان چگونه از بین خواهد رفت

مارکوس یانسون افزود:« تا چند سال قبل این تیوری طرفداران زیادی داشت. و حالا ما کشف کردیم که کائینات نه تنها انبساط میکند، بلکه تسریع میشود و هرچه قوی تر و قوی تر تسریع شده میرود».

انفجار بزرگ

این نظریه — یک نوع متضاد تیوری تصادم بزرگ می باشد. محققان پیشبینی میکنند که انبساط تسریع شوند امروزی کائینات از انرژی به اصطلاح سیاه ناشی گردیده که به مثابه وزنه متقابل جاذبه عمل میکند. حتی فزیک دانان مشهور جهان هم توضیح کرده نمی توانند که این انرژی سیاه چیست و از چه تشکیل شده است. ولی اگر سعی نمود همه چیز را به زبان ساده بیان کرد، پس میتوان گفت که سرنوشت نهایی جهان ما را مبارزه بین انرژی سیاه و جاذبه تعیین خواهد کرد.

یخ زدن بزرگ

این تیوری را همچنان به نام یخبندان بزرگ نیز یاد میکنند که مطابق آن، انبساط کائینات هرچه سریعتر ادامه می یابد، لذا، فاصله بین کهکشان ها و اجسام آسمانی افزایش خواهد یافت. این، به نوبه خود، به آن منجر خواهد شد که انرژی حرارتی کائینات امروزی بصورت مساویانه در تمام ساحه بزرگ تقسیم خواهد شد و در نهایت امر کائینات هرچه بیشتر برای آن سردتر خواهند شد، تا به ظهور و حفظ زندگی کمک نمایند.

© Photo / Photo / NASA/Gateway to Astronaut Photography of Earthجهان چگونه از بین خواهد رفت
جهان چگونه از بین خواهد رفت - اسپوتنیک افغانستان
جهان چگونه از بین خواهد رفت

مارکوس یانسون توضیح داد:«گاز آنقدر متکاثف نخواهد بود، به خاطریکه هرچه بیشتر پخش خواهد شد و این بدان معنی است که ستارگان نو بوجود نخواهند آمد. و بدون ستارگان هیچ چیز سیارات را گرم نمی سازد».

در این کائینات آینده بالاخره حتی گودال های سیاه، نظر به تیوری به اصطلاح تشعشعات هوکینک، نیز از بین خواهند رفت که نسبت آن آنها کتله خود را از دست میدهند.

بالاخره فضای ما بدون سیارات، ستارگان و گودال های سیاه خواهد ماند و اصلاً هیچ چیزی باقی نخواهد ماند.

© Fotolia / peresanzجهان چگونه از بین خواهد رفت
جهان چگونه از بین خواهد رفت - اسپوتنیک افغانستان
جهان چگونه از بین خواهد رفت

مارکوس یانسون، استاد پوهنتون ستاکهلم میگوید:« این سناریو لحظه دقیق، وقیتکه فضای ما موجودیت خود را خاتمه می بخشد، یاداوری نمی کند. شاید طوری شود که بالاخره چیزی شبیه بشقاب عظیم سوپ یخزده کائینات از اتم های نادر غیرمتحرک بجا خواهد ماند».

پس به چه شکل کائینات خاتمه خواهد یافت، به توته ها پارچه خواهد شد، به سوپ یخزده مبدل خواهد گشت یا تا کره کوچک متراکم خواهد شد؟ کسی که زنده بماند خواهد، دانست.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала