مشکلات پولیگون؛ دلیل توقف برنامه هسته‌ای کوریای شمالی

© REUTERS / KCNAمشکلات پولیگون؛ دلیل توقف برنامه هسته‌ای کوریای شمالی
مشکلات پولیگون؛ دلیل توقف برنامه هسته‌ای کوریای شمالی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی تصمیم توقف برنامهٔ هسته‌ای را زمانی اتخاذ کرد که پولیگون پونگیری از فعالیت ماند و به تهدید جدی منطقوی تبدیل شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه چینیSouth China Morning Post ، پس از آنکه آزمایشگاه هسته‌ای پونگیری دیگر قابل استفاده نبود و خطرناک شد، کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی تصمیم توقف برنامهٔ هسته‌ای این کشور را اعلام کرد.

کوریای شمالی در طول برنامهٔ هسته‌ای این کشور شش آزمایش انجام داده است. مقامات این کشور پنج آزمایش هسته‌ای را در پولیگون "پونگیری" در دامنهٔ کو منتپسان در نزدیکی چین، انجام داده اند.

دو گروه زمین‌شناسان چینی پس از تحقیقات اعلام نموده اند که به تاریخ ۳ سپتمبر سال ۲۰۱۷، پس از آزمایش بزرگ‌ترین کلاهک حرارتی کوریای شمالی با قدرت ۱۰۰ کیلوتُن، کوه منتپسان شکست و به چندین بخش تقسیم شده است. با وصفی که چهار آزمایش اول هسته‌ای هیچ آسیبی به این کوه نه‌رسانیده بودند، اما پس از آخرین آزمایش یک سوراخ با قطر حدود ۲۰۰ متر ایجاد شده است که در تصاویر گرفته‌شده توسط ماهواره‌ها مشاهده می‌شود.

آمادگی کیم جونگ اون برای امتناع از سلاح هسته ای - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی کیم جونگ اون برای امتناع از سلاح هسته ای

این حادثه باعث سه زمین‌لرزه کوچک و انتشار گرد و غبار رادیواکتیو از بخش زیرزمینی پولیگون شده است که این نه تنها به شهروندان کوریای شمالی بلکه به چین و دیگر کشورها نیز تهدید جدی می‌باشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که آزمایشگاه پونگیری از نظر جغرافیایی بی‌ثبات و غیرقابل استفاده شده است که امکان بازسازی و احیای آن نمی‌باشد.

پس از نشر نتایج این تحقیقات، لی دو سیک، زمین‌شناس معروف کوریای شمالی به چین سفر کرد و با زمین‌شناسان دولتی این کشور به‌طور سری ملاقات نمود. احتمال می‌رود مقامات چین به رهبری کوریای شمالی هشدار داده است. دو روز پس از این رویداد، کیم جونگ اون توقف برنامهٔ هسته‌ای کشورش را اعلام نمود.

دانشمندان چینی هیچ شکی ندارند که مقامات کوریای شمالی در جستجوی مکان مناسب برای آزمایشگاه هسته‌ای، باشند. اما به دلیل مشکلات مالی بوجودآمده در نتیجه تحریم‌های کشورهای غربی، مقامات کوریای شمالی قادر به آغاز کار در آزمایشگاه جدید در آینده نزدیک نمی‌باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала