گرانترین کتاب جهان به فروش رسید + عکس

© Photo / Pixabayگرانترین کتاب جهان به فروش رسید + عکس
گرانترین کتاب جهان به فروش رسید + عکس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کتاب اطلس گونه «پرندگان امریکا» در یک حراجی به قیمت 11.5 میلیون دالر به فروش رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، کتاب اطلس گونه «پرندگان امریکا» که مولف آن جان جیمز آدوبون است در یک حراجی به قیمت 11.5 میلیون دالر به فروش رسید و بدین ترتیب لقب گرانقیمت ترین کتاب جهان را به خود اختصاص داد.

نسخه‌ای کمیاب از «پرندگان امریکا» نوشته جان جیمز آدوبان که عنوان گرانترین کتاب دنیا را به یدک می‌کشد در سوتبی حراج شد.

یادآوری می کنیم، که این حراجی برای شگفتزده کردن دوستداران کتاب چاپ اول مجلدی از نمایشنامه‌های شکسپیر را نیز عرضه می‌کند.

از «پرندگان امریکا» تنها صد نسخه چاپ شده بود و گفته می‌شود هر کدام از آنها بین 4 تا 6 میلیون پوند ارزش دارند. این درحالی است که قیمت پایه چاپ اول نمایشنامه‌های شکسپیر که متعلق به سال 1623 است یک میلیون پوند برآورد شده است.
دیوید گلدتروپ، متخصص بخش کتاب سوتبی این دو مجلد را ستاره سهیل کتابخانه‌ها می‌خواند. این کتاب‌ها متعلق به بارون دوم هست که، این اشراف‌زاده عاشق کتاب بوده است، او در سال 1955 درگذشت.
پیش از این، یک نسخه از «پرندگان امریکا» در سال 2000 در حراجی کریستی به قیمت 8 میلیون و 800 هزار دالر فروخته شد و رکورد کتاب‌های چاپی در حراجی‌ها را شکست.
این کتاب یکی از زیباترین و شاخص‌ترین کتاب‌های رشته تاریخ طبیعی و بسیار نادر است. تنها 19 نسخه از این کتاب باقیمانده است و اغلب آنها در موزه‌ها، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها نگهداری می‌شوند.
این مجموعه شامل 435 نقاشی از پرندگان است که براساس گراورهای آدوبان کشیده شده‌اند. این گراورها در سایز بزرگ 90 در 60 سانتیمتر بوده‌اند زیرا آدوبان علاقه داشته پرندگان را در اندازه طبیعی‌اشان بکشد.
گلدتروپ در این مورد می‌گوید:- "برای پرندگان کوچک مشکلی نیست اما وقتی پای عقاب‌ها به میان می‌آید به کتاب‌های بزرگ نیاز بوده. آدوبان خودش سایز کتاب را دو برابر قطع فیلی می‌خواند".

جان جیمز آدوبان، پرنده‌شناس امریکایی-فرانسوی بود که به دلیل شغلش سراسر امریکا را زیر پا گذاشت. او در سال 1826 پس از عدم موفقیت در جمع‌آوری پول برای چاپ کتابش به انگلیس رفت. تصاویر بکر و بزرگ او تاثیر به سزایی بر اهالی علم گذاشتند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала