وزیر دفاع پیشین اسرائیل خواستار تحریم ایران شد

© AFP 2023 / Gali Tibbonوزیر دفاع پیشین اسرائیل خواستار تحریم ایران شد
وزیر دفاع پیشین اسرائیل خواستار تحریم ایران شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر پیشین دفاع اسرائیل با نادیده گرفتن توافق برجام خواستار اعمال تحریم های بین المللی در برابر ایران شد.

نتانیاهو صدارعظم اسرائیل - اسپوتنیک افغانستان
اسرائیل و امریکا علیه ایران
به گزارش اسپوتنیک، موشه یعلون وزیر دفاع پیشین اسرائیل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک با نادیده گرفتن توافق هسته ای ایران گفت، من خواهان اعمال تحریم های بین المللی برای توقف جاه طلبی های هسته ای ایران هستم.

موشه یعلون ضمن بد خواندن توافق برجام گفت: این تواقف نامه باید بازبینی شود و به گفته وی همانطور که ایران جنگ افزار و راکت هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای برای حوثی ها در یمن ارسال می کند، پس اکنون زمان اعمال تحریم علیه ایران است.

 وی گفت:فشارهای اینچنینی می تواند تهران را مجبور به کنار گذاشتن ایده هایی برای دستیابی به جنگ افزار اتمی و خرابکاری در منطقه می کند.
اسرائیل از همان آغاز توافق هسته ای در سال 2015 آنرا یک اشتباه تاریخی خواند و خواستار بازبینی آن بود.
در هفته جاری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که این کشور 100 هزار اسناد متنی و دیجیتالی در اختیار دارد که نشان می دهد ایران از طریق پروژه ای با نام "آماد" در پی تولید سلاح هسته ای است. این سخنان نتانیاهو در اوج حساسیت بین المللی درباره تائید و یا بازبینی برجام ارائه شد.
وزیر دفاع پیشین اسرائیل، اطلاعات بدست آمده توسط سرویس اطلاعاتی اسرائیل را دستاوردی بزرگ و مهم خواند و گفت: در سال 1990 نیز سرویس های اطلاعاتی ما به این موضوع پی بردند که فعالیت های هسته ای ایران در زمینه نظامی صورت می گیرد.
یعلون ابراز اطمینان کرد که ایران توافق برجام را نقض نمی کند، به این دلیل که این توافق برای آنها بسیار سودمند و غیر قابل تصور است. اما این بدان معنا نیست که آنها پس از این توافق قادر به ساختن بمب اتم طی یک سال نباشند. او معتقد است که در حال حاضر به دلیل بحران اقتصادی و تهدید های اعتراضات داخلی، مقامات ایران بیشتر تحت فشارهای خارجی قرار گرفته اند.

یادآوری می کنیم، که در سال 2015 ایران و گروه 1+5 (روسیه، امریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان) به یک توافق تاریخی برای حل و فصل مشکلات طولانی مدت برنامه هسته ای تهران دست یافتند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تصویب رسید که براساس آن تحریمای مالی و اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا در برابر ایران لغو شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید امریکا بارها نارضایتی اش را از این توافقنامه اعلام کرده و تاکید می کند، که در صورت عدم اصلاح این توافقنامه از آن خارج می شود.
همانطور که گزارش شده،دونالد ترامپ در 12 می تصمیم نهایی اش را درباره بیرون شدن و یا عدم بیرون شدن از برجام را اعلام می کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала