هیچیک از مفاد برجام قابل مذاکره نیست

© Fotolia / Curioso Photographyهیچیک از مفاد برجام قابل مذاکره نیست
هیچیک از مفاد برجام قابل مذاکره نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیانیه دولت ایران در خصوص خروج امریکا از توافقنامه برجام منتشر شد و در بخشی از این بیانیه تاکید شده که هیچیک از مفاد برجام و چارچوب زمانی آن که موضوع مذاکرات ۱۲ ساله بوده، به هیچ شکلی قابل مذاکره نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، در پی خروج غیر قانونی آمریکا از توافقنامه برجام دولت جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن گفته می شود؛ خروج غیرقانونی رییس جمهور آمریکا از برجام آخرین حلقه از موارد متعدد و مستمر نقض برجام توسط ایالات متحده به ویژه پس از روی کار آمدن دولت تندروی جدید آمریکاست. صحبت‌های سخیف ترامپ علیه مردم بزرگ ایران نشان‌دهنده منتهای جهالت و بی‌خردی و اتهامات بی‌پایه او علیه دولت جمهوری اسلامی ایران تنها برازنده رژیمی است که خود با تجاوزاتش منطقه خاورمیانه را به آشوب کشیده و افراط و تروریزم را دامن زده و متحدین صهیونیستش مرزهای قساوت، نقض حقوق بشر و تجاوزگری را درنوردیده و اذناب وابسته‌اش بانیان تشکیل همه گروههای تروریستی‌ هستند که ترامپ در یک ادعای مضحک آنها را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داد. باعث تأسف است که چنین فردی بر ملت متمدن و صلح طلب آمریکا حکومت می کند.
ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی کینه خود را از توافقی که جهان آن را به عنوان پیروزی دیپلماسی شناسایی کرده است اعلام کرده بود و حتی پس از بدست گرفتن زمام امور در آمریکا برخلاف نص صریح برجام نه تنها رسما و علنا علیه برجام موضعگیری نموده‌ بود، بلکه در عمل نیز از اجرای تعهدات ایالات متحده جز در موارد شکلی امتناع می‌کرد. جمهوری اسلامی ایران این موارد را طی نامه‌های متعدد در برجام ثبت کرده که نشان دهنده سوء نیت دولت کنونی آمریکا در رابطه با برجام و نقض مستمر آن توسط آن دولت است. لذا اقدام رییس جمهور آمریکا تحول جدیدی نیست و به معنی پایان حضور مزاحم آمریکا در برجام است. البته برجام یک توافق چندجانبه است که توسط قطعنامه شورای امنیت با رای همه اعضای شورا به تصویب رسیده و بر خلاف ادعای رییس جمهور آمریکا، تنها توافق رییس جمهور قبلی نیست که رییس جمهور بعدی بتواند از زیر بار اجرای آن شانه خالی کند.
این اقدام رییس جمهور ایالات متحده تنها منحصر به برجام نیست، بلکه قانون گریزی و نقض عهد به عنوان یک رویه ایالات متحده در این دوره درآمده و از توافق تغییرات آب و هوا تا توافق همکاری‌های اقیانوس آرام را در برمی‌گیرد. ولی به دلیل اجماع جهانی و استحکام درونی برجام، خروج رسمی و علنی ایالات متحده شانزده ماه به درازا کشید.
خروج ایالات متحده از برجام بیش از آن‌که باعث بی‌اعتباری هرچه بیشتر ایالات متحده در صحنه جهانی شود، مبانی روابط بین‌المللی در جهان کنونی و اعتبار توافقات دو جانبه با آمریکا و چندجانبه با حضور آمریکا را به شدت زیر سوال برده و نظم حقوقی جهانی را با خطر جدی مواجه ساخته است.
ایران برخلاف آمریکا همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و اصل وفای به عهد را از اصول بنیادین دینی خود و قواعد مسلم و زیربنایی حقوقی بین‌الملل می‌داند. پایبندی ایران به برجام توسط تنها مرجع شناخته شده بین‌المللی که در برجام نیز به عنوان مرجع نهایی شناخته شده است 11 بار تایید شده و کلیه دولت‌های عضو به شمول ایالات متحده مکررا به آن اذعان کرده‌اند. ادعاهای بی‌اساس و نمایش‌های مضحک تبلیغاتی هیچ ارزش و اعتباری در برجام ندارد به ویژه آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از اتهامات ترامپ و همدستانش مجددا پایبندی ایران را تأیید کرده است.
در این بیانیه همچنین گفته می شود که مردم ایران با اطمینان و آرامش مسیر پیشرفت و سازندگی را ادامه داده و دولت تمام تمهیدات لازم برای همه شرایط را در نظر گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری امن و پرقدرت که امنیت و توسعه اقتصادیاش درون زا و مرهون مشارکت و مقاومت هوشمندانه مردم متمدن و دلاور ایران است، خواهان تعامل سازنده و عزتمنداند با جهان است و با اجرای برجام علیرغم عهدشکنی‌های مستمر آمریکا نشان‌داده است که شریکی مطمئن و متعهد برای تمام کسانی است که آمادگی همکاری مبتنی بر منافع مشترک و احترام متقابل را دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала