ترامپ: می خواهم با ایران یک «معامله خوب» انجام بدهم

© AFP 2023 / Saul Loebترامپ: می خواهم با ایران یک «معامله خوب» انجام بدهم
ترامپ: می خواهم با ایران یک «معامله خوب» انجام بدهم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور ایالات متحده امریکا پس از بیرون شدن از برجام گفت، می خواهد یک «معامله خوب» با ایران انجام بدهد.

اتحاد از هم پاشید: مکرون، مرکل و می ترامپ را در جنگ ایران تنها گذاشتند - اسپوتنیک افغانستان
اتحاد از هم پاشید: مکرون، مرکل و می ترامپ را در جنگ ایران تنها گذاشتند
به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفت:- "تفاهنامه برجام مانع ایران و دیگر کشورهای شرق میانه از رسیدن به جنگ افزار هسته ای نمی شد و هر کشوری که پول داشت می توانست به جنگ افزار هسته ای دست رسی پیدا کند و ما باید راه های را پیدا کنیم که مانع رسیدن این کشورها به جنگ افزار هسته ای شویم. چرا که اگر آنها به جنگ افزار هسته ای دست رسی پیدا کند این کار منجر به فاجعه خواهد شد".

رئیس جمهور امریکا با تاکید به اعمال شدیدترین تحریم ها بر ایران گفت:- "من امیدوارم که ما بتوانیم با آنها یک معامله خوب انجام بدهیم، یک معامله عادلانه. اما ما نمی توانیم به آنها اجازه بدهیم که به جنگ افزار هسته ای دست رسی پیدا کنند".

در همین حال او با اشاره به این که ایالات متحده امریکا باید اجازه بازدید از پایگاه های نظامی ایران را داشته باشد تا مطمئن شویم که آنها ما را فریب نمی دهند، افزود:- "البته، ما مطمئن هستیم که آنها فریب نمی دهند، اما به هر حال باید از پایگاه های نظامی آنها بازدید شود".

بیرون شدن ترامپ از برجام

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به تاریخ 8 می، بیرون شدن ایالات متحده امریکا از توافق نامه برنامه هسته ای با ایران را اعلام و تهران را متهم به غنی سازی اورانیوم و توسعه جنگ افزار هسته ای بر خلاف شرایط توافق نامه برجام نمود. این در حالی صورت گرفت که  پیش از آن که مقام های اسرائیلی اعلام کردند که اطلاعاتی دارند که ایران به طور پنهانی به توسعه جنگ افزار هسته ای ادامه می دهد.

پس از آن دونالد ترامپ دستور داد تا بلافاصله روند تحریم ها بر ایران را آغاز کند. تحریم های اعمال شده بر ایران در بخش های اقتصادی، انرژی، پتروشیمی و مالی است.

در همین حال کشورهای دیگر اروپای که در توافق نامه برجام شریک هستند این تصمیم واشنگتن را محکوم نمودند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران به نوبه خود گفت: تهران بر خلاف امریکا همیشه به تعهداتش پایبند بوده و این کار را کارشناسان بین المللی انرژی اتمی تایید می کنند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه ده گزارش اش کارکردهای ایران درباره موافقت نامه های موجود در چارچوب توافق هسته ای را تایید می کند و این گزارش ها توسط همه کشورهای مشمول این توافق نامه تایید شده است.

توافق با ایران

در جون سال 2015 پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و امریکا) و آلمان به توافق تاریخی با ایران جهت جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. بر اساس این توافق نامه ایران از توسعه سلاح هسته ای دست کشید و کشورهای اروپایی و امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد بخش از تحریم ها را از بالای این کشور لغو کرد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала