ماتوینکو: خروج آمریکا از برجام در آستانه مذکرات کوریای شمالی می تواند زمینه نامطلوب را فراهم کند

© Sputnik / Vladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر Председатель Совета Федерации РФ Валентина Матвиенко
Председатель Совета Федерации РФ Валентина Матвиенко - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای انجمن فدراسیون روسیه، معتقد است که خروج ایالات متحده ازبرجام می تواند زمینه نامناسب را برای مذاکرات در مورد حل و فصل مسله کوریای شمالی ایجاد نماید.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس شورای فدراسیون روسیه، والنتینا ماتوینکو در خصوص خروج امریکا از برجام گفت: "من معتقدم که با چنین اقداماتی، واشنگتن عدم مسئولیت خود را نشان داد. غیر ممکن است که کسی نداند حال چه اتفاقی می افتد: اعتماد ها از بین می رود. بی ثباتی توافق های بدست آمده در جهان مشخص می شود. این موضوع، یک پس زمینه بد بر روی مذاکرات با کوریای شمالی می گذارد. با وجود این واقعیت که ایران در توافقات هسته ای پایدار بوده است، با اراده یک کشور این توافق می تواند نابود شود".
به گفته وی، ایالات متحده به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد مستقیما مسئول حفظ صلح و ثبات در جهان می باشد.
رئیس شورای فدراسیون در ادامه گفت که ایالات متحده سخن از یک توافق جدید با ایران دارد، اما باید قبل از خروج از برجام این سند جدید را ارائه می کرد: "ما از خودمان می پرسیم، به چه دلیل، و چه چیزی خروج نیروهای امریکایی از برجام را مستدل می سازد؟ و علاوه بر این، این سند توسط باراک اوباما امضا شده است، جهان حتی یک بار نیز از عدم پایبندی ایران به برجام چیزی نشنیده است.
آمریکا می گوید ما به توافقنامه جدید با ایران نیاز داریم. اما حتی اگر فرض کنیم که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا افکار و ایده های جدید با شرایط جدید داشته باشد، اول باید آن را مطرح نمود. اما پیش از آن نباید نظم توافق نامه قبلی را از بین برد".
در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود.
روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала