تاکید ترامپ و میرضیایوف به حل بحران افغانستان + وئدیو

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر تاکید ترامپ و میرظیایوف به حل بحران افغانستان
تاکید ترامپ و میرظیایوف به حل بحران افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر ازبیکستان از ایالات متحده امریکا دیدار کرد، دیداری را که کاخ سفید آغاز عصر تازۀ همکاری‌های راهبردی میان واشنگتن و تاشکند می‌داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع به اشاره به خبرنامه‌یی کاخ سفید، رییس‌جمهور دانلد ترمپ، در دیدار با شوکت میرضیایوف رییس‌جمهور ازبیکستان، از طالبان خواستند تا از جنگ دست بکشند و هرچه زودتر بر میز گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان بنشینند.
اوضاع افغانستان یکی‌از محورهای اصلی دیدار میرضیایف با ترمپ بود. کاخ سفید می‌گوید که رییس‌جمهور ازبیکستان از ادامۀ روند اکمال نیروهای امریکایی در افغانستان از راه ازبیکستان، کمک به صلح و ثبات در افغانستان، و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان اطمینان داد.
در خبرنامۀ کاخ سفید، آمده‌است: «رییس‌جمهور ازبیکستان یک‌بار دیگر تأکید کرد که طالبان بی‌درنگ برای گفت‌وگو با حکومت افغانستان توافق کنند. هردو رییس‌جمهور حمله‌های بزدلانۀ هراس‌افگنان را برضد نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در افغانستان نکوهش کردند و تعهد کردند تا برای حل چالش‌ها در افغانستان بیشتر گفت‌وگو کنند.»
ترمپ در این باره گفت: «ما باهم از رهگذر نظامی گرفته به‌شمول خریداری تجهیزات نظامی ازسوی ازبیکستان از ایالات متحده، باهم همکاری داریم.»
هرچند ازبیکستان برای چندین‌سال زیر نفوذ سیاست‌های روسیه بود، اما با به قدرت رسیدن میرضیایوف دل‌بسته‌گی تاشکند برای گشودن درهای بسته‌اش با جهان به‌یژه غرب، بیشتر شده‌است.
میرضیایوف گفت: «آقای رییس‌جمهور، در یک‌ونیم سال گذشته ما از نزدیک با ایالات متحده دربارۀ سرمایه‌گذاری‌ها همکاری می‌کنیم و ما از ایالات متحده فناوری‌های زیاد خریده‌ایم. ما توانستیم در جریان این دیدار به ارزش ۱۲میلیارد دالر پیمان‌ها را امضا کنیم.»

درهمین‌حال، رییس‌جمهور ازبیکستان تعهد سپرد که تاشکند برای کمک به روند صلح و ثبات افغانستان، تلاش خواهد کرد.
ازبیکستان جدید با وعده‌های پی‌هم از کمک به ایجاد ثبات در افغانستان، به‌دنبال کسب جایگاه منطقه‌یی است یاهم از اوضاع بدامنیتی در شمال افغانستان نگران است؟
تاشکند در اواخر ماه مارچ سال روان، از یک نشست صلح بین‌المللی دربارۀ افغانستان میزبانی کرد و حتا تأکید کرد که برای میزبانی از آغاز گفت‌وگوهای صلح کابل با گروه طالبان آماده‌گی دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала