پنج نقطه مهم مربوط به سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی

© AP Photo / Geert Vanden Wijngaertپنج نقطه مهم مربوط به سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی
پنج نقطه مهم مربوط به سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چارچوب سخنرانی به نمایندگان امکان بازپرس غیرعادلانه عینی از رهبر «فیسبوک» را فراهم نمی ساخت، اما آنها در باره انحصار او اظهار نگرانی کردند.

جیم واترسون (Jim Waterson) در مطلب منتشره در روزنامه «گاردین»، چاپ انگلستان این پنج نقطه را ذیلاً مشخص می سازد.

1.چارچوب انتخاب شده پارلمان اروپایی وحشتناک بود و امکان دریافت پاسخ از یکی از بانفوذترین اشخاص در سیاره فراهم نمی ساخت.

سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی به امکان دیرینه بازپرس از موسس بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان که همچنان صاحب ضمیمه «اینستاگرام» (Instagram) و «واتس آپ» (WhatsApp) می باشد، راجع به نفوذ جهانی کمپنی او و راجع به استفاده از معلومات شخصی کاربران بعد از جنجا ل با «کیمبریج انالیتیکا» مبدل گشت.

© REUTERS / Dado Ruvicپنج نقطه مهم مربوط به سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی
پنج نقطه مهم مربوط به سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی - اسپوتنیک افغانستان
پنج نقطه مهم مربوط به سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی

اما نسبت چارچوب نامناسب سخنرانی رهبران اتحادیه های سیاسی سراسری اروپایی به نوبت از او ده ها سوال در باره موضوعات مختلف می پرسیدند. برخی سوالات حاد بودند و در عده اشاره به آثار گیوته وجود داشت که به انحراف از موضوع منجر میشدند.

یک ساعت بعد، وقتیکه تا ختم سخنرانی فقط چند دقیقه باقی مانده بود، از تسوکیربیرگ بالاخره پرسیدند که آیا او میخواهد به همه پرسش ها یکباره پاسخ دهد. کاملاً روشن است که او سخنرانی ایراد کرد که حاوی پاسخ های دارای خصوصیت کلی و همچنان وعده ها بود که بعد از سخنرانی تیم او با پارلمان تماس میگیرد و پاسخ های بسیار دقیق و مشخص را خواهد داد.

2. تسوکیربیرگ میخواست به وضاحت تمام اعلام نماید که او بسیار، بسیار راجع به این تاسف میکند که از شبکه اجتماعی او چگونه استفاده میشود.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در امریکا بنیانگذار «فیسبوک» تصورات راجع به این که اخبار جعلی در پلتفورم او به انتخاب دونالد ترامپ مساعدت کرده، «دیوانگی» خواند.

آن تسوکیربیرگ مدتها وجود ندارد. او حالا میگوید که شبکه اجتماعی او بطور کل نیروی نیکی می باشد، اگرچه اشتباهات رخ داده بودند. او گفت:« علت اینکه اخبار جعلی و نفوذ خارجی بر انتخابات یا استفاده نادرست از معلومات شخصی توسط طراحان این بود که ما مکلفیت های خود را به حد ناکافی وسیع ارزیابی نه کرده بودیم. این اشتباه بود و من راجع به آن تاسف میکنم».

در عین حال، او اظهار داشت که این پرابلم ها را میتوان توسط تخنالوژی های نو و استخدام کارمندان نو رفع کرد.

3. سلطه شبکه اجتماعی «فیسبوک» با تهدید مواجه گردید، چون نمایندگان پارلمان اروپایی به این اشاره کردند که آن را انحصار غیررقابتی میدانند.

اتحادیه اروپایی زمان با مهارت تمام فعالیت میکند، وقتیکه کار به نابودسازی انحصار میرسد و نمایندگان پارلمان اروپایی به وضاحت تفهیم نمودند که به عقیده آنها، «فیسبوک» تحت این کتیگوری قرار میگیرد. مانفرید ویبیر (Manfred Weber) عضو پارلمان اروپایی از جرمنی اعلام داشت:« من فکر میکنم، که وقت بحث بر شکستن انحصار فرارسیده، به خاطریکه این شبکه قدرت بسیار زیاد در دست خود متمرکز ساخته است. من از شما سوال ساده می پرسم و این آخرین سوال من خواهد بود: آیا شما مرا به نکردن این کار متقاعد ساخته میتوانید؟».

ولی فهمیده نمی شود که چگونه میتوان کمپنی را تجزیه کرد که شبکه اجتماعی محسوب میشود.

4. نایجل فاراج (Nigel Farage) را این کار ناراحت می سازد که تغییرات چندی قبل در الگاریتم فیسبوک میتوانند بر معاشر ت او با مردم تائثیرات منفی بجا بگذارد.

به آسانی میتوان فاراج را به خاطر پرسش راجع به این مسخره ساخت که چرا نسبت تعویض چندی قبل الگاریتم فیسبوک تعداد کمتر مردم مطالب او را در شبکه میخوانند. ولی روشن است که سازمان های سیاسی راستگرا و ناسیونالیستی اکثراً در باره تلاش این کمپنی در باره آغاز حمله بر اخبار جعلی و دورساختن سخنرانی های تنفربرانگیز نگران اند، به خاطریکه این تلاش ها مغرض بودن لیبرالی آن را نشان میدهد.

© REUTERS / Eric Vidalپنج نقطه مهم مربوط به سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی
پنج نقطه مهم مربوط به سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی - اسپوتنیک افغانستان
پنج نقطه مهم مربوط به سخنرانی مارک تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی

فاراج پرسید:« آیا شما با این موافقه میکنید یا خیر که فیسبوک امروز پلتفورم برای هرنوع مفکوره ها شمرده نمی شود و بصورت بی طرفانه فعالیت نمی کند؟».

5. تسوکیربیرگ یک روز دیگر را در مبارزه سپری کرد، اما هیچگونه وعده های نو راجع به تغییردادن خصوصیت و میتودهای کار کمپنی خود نداد.

عضو کمیته خاص انگلیس که اخبار جعلی را تحقیق میکند، این موضوع را نه پسندید که تسوکیربیرگ در پارلمان اروپایی در جلسه استماعیه حضور داشت، اما خواهش های مکرر آنها را در مورد سخنرانی در ویستمینستیر را نادیده گرفته بود. از جانب دیگر، تسوکیربیرگ و رهبران «فیسبوک» را بطور معین این خوش ساخت که سخنرانی بدون کدام فاجعه های جدی صورت گرفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала