واکنش پاکستان از مداخله افغانستان در مورد الحاق مناطق قبایلی

© AFP 2023 / AAMIR QURESHI واکنش پاکستان از مداخله افغانستان در مورد الحاق مناطق قبایلی
واکنش پاکستان از مداخله افغانستان در مورد الحاق مناطق قبایلی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت پاکستان عکس العمل افغانستان در مورد الحاق مناطق قبایلی را مداخله در امور داخلی این کشور خواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون1، هیات افغانستانی که طی یک سفر در قرار دارد، در کنار گفتگو در مورد امنیت منطقه‌یی و صلح، نگرانی شدید دولت افغانستان را در مورد الحاق منطق قبایلی به پاکستان ارایه کرده اما رییس ستاد ارتش پاکستان گفته است اجازه نمی دهد حتی یک انچ از خاک پاکستان به کشوری دیگر واگذار شود.
در یک خبرنامه نظامی آمده است که جنرال قمرجاوید بجوا رییس ارتش پاکستان به هیات کابل گفته است: "ما باید با اعتماد کامل چنان کارما را آغاز کنیم که هیچ جانبی به اندازه‌ی یک انچ هم در خاک یک دیگر میل به دخالت نداشته باشد و نه اجازه بدهند که خاک ما برعلیه یکدیگرما استفاده شود."
از سوی هم وزارت خارجه پاکستان امروز دوشنبه در واکنش به اعلامیه دولت افغانستان درپیوند به الحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبرپشتون خواه، گفته است که پاکستان همان تصمیمی را گرفته است که به نفع مردم این کشور است.
محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: "پاکستان حق دارد درمورد مسایل داخلی خود هر گونه تصمیم که خواسته باشد بگیرد ما تصمیم را خواهیم گرفت که به نفع مردم ماست و خواست ما از دولت افغانستان این است که با توجه به اصول بین الملل و اصل عدم مداخله با دقت ابراز نظر کند".
ریاست جمهوری افغانستان ادغام مناطق قبایلی با ایالت خیبر پشتون خوا را تصمیم یکجانبه خواند و گفته است که هر نوع اقدام های سیاسی و نظامی در آن منطقه بدون مشورت با افغانستان، خلاف توافق های ۱۹۲۱میان هند بریتانیایی و افغانستان است.
مجمع ملی پاکستان روز پنجشنبه در یک اقدام بی پیشینه با ۲۲۹رای موافق و ۲۹رای مخالف، مسوده قانونی ادغام مناطق قبایلی را با ایالت خیبر پشتونخوا تایید کرد.
بربنیاد این تصمیم، حکومت پاکستان با استفاده از نظام فدرالی این مناطق را اداره می ‌کند که در امور داخلی خویش استقلالیت دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала