مخالفت اقوام ‌بخش‌های قبایلی با ادغام شان با خیبرپختنونخوا

© AFP 2023 / JAVED TANVEERAfghan Border Police personnel keep watch during an ongoing battle between Pakistani and Afghan Border forces near the Durand line at Spin Boldak, in southern Kandahar province on May 5, 2017
Afghan Border Police personnel keep watch during an ongoing battle between Pakistani and Afghan Border forces near the Durand line at Spin Boldak, in southern Kandahar province on May 5, 2017 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از سران قبایل با ادغام مناطق قبایلی به خیبر پختونخوا مخالفت کردند

به گزارش اسپوتنیک، بزرگان اقوام بخش‌های قبایلی آن سوی خط دیورند فیصله اخیر پارلمان پاکستان را مخالف قوانین جهانی و خلاف معاهده سال هزار و نه صد و بیست و یک هند بریتانیایی می‌دانند.
آنان در یک گردهمایی در شهر کابل می‌گویند که فیصله اخیر حکومت و پارلمان پاکستان در باره یک‌جا شدن بخش‌های قبایلی با ایالت خیبرپشتونخوا را نخواهند پذیرفت.
آنان همچنین می گویند: «ما از افغانستان بزرگ و تاریخی، از ملل متحد و قدرت‌های بزرگ جهان می‌خواهیم که بر پاکستان فشار وارد کنند تا از ادغام قبایل دست بکشد و آزادی قبایل را زیر پا نکند زیرا ما خود را جزئی از افغانستان تاریخی می‌دانیم.»
در این کنفرانس تاکید شد که ساکنان مناطق قبایلی پاکستان از موقف افغانستان در قبال این مناطق حمایت می‌کند و پاکستان باید فیصله اش را در باره ادغام این مناطق لغو کند. این سران قبایل گفتند در صورتی که فشارهای جهانی منجر به لغو تصمیم پاکستان نشود، مناطق قبایلی تظاهرات‌های بزرگی را در مخالفت با این تصمیم به راه خواهند انداخت.
مناطق قبایلی تاکنون براساس یک نظام ملوک الطوایفی مبتنی بر قوانین دوران استعمار انگلیس اداره می‌شود. براساس این قوانین ساکنان مناطق قبایلی از تمام حقوق اساسی و مدنی شان محروم هستند.
قانون الحاق مناطق قبایلی به خیبرپختونخوا زمانی تصویب می‌شود که هزاران تن از پشتون‌های پاکستان به صورت متواتر در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کرده و خواهان تامین حقوق شان شده اند. ساکنان مناطق قبایلی پاکستان می‌گویند که اردوی پاکستان همواره بر ساکنان این مناطق ظلم می‌کنند و شماری از سران قبایل توسط استخبارات پاکستان بازداشت و ناپدید شده اند.
زرجان شینواری، رییس شورای سرتاسری قبایل آزاد، گفت: «ما خود ما می‌توانیم از خاک خود حفاظت کنیم، ما به نظامیان پاکستان ضرورت نداریم و نظامیان پاکستان باید از این مناطق بیرون شوند. آنان ما را اسیر گرفته‌اند. ما از جامعه جهانی، کشورهای ابر قدرت می‌خواهیم که صدای ما را بشنوند و از حکومت افغانستان می‌خواهیم که صدای ما را به جهانیان برساند.»
شرکت کننده‌گان این گردهمایی ادعا دارند که سازمان استخبارات پاکستان درین بخش‌ها مرکزهای آموزشی هراس‌افگنان را حمایت می‌کنند.
در همین حال وزارت سرحدات، اقوام و قبایل کشور می‌گوید که این تصمیم حکومت و پارلمان پاکستان بی‌موافقت حکومت افغانستان گرفته شده است و از همین‌رو عملی نخواهد شد.
حکومت پاکستان طرح یک‌جا شدن بخش‌های قبایلی را با ایالت پشتونخواه پاکستان هفته پیش به پارلمان آن کشور فرستاد و پارلمان پاکستان این طرح را پنج‌شنبه هفته گذشته به تصویب رسانید.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала