اساسات مستحکم مشارکت استراتیژیک بین روسیه و امارات متحده عربی

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر اساسات مستحکم مشارکت استراتیزیک بین روسیه و امارات متحده عربی
اساسات مستحکم مشارکت استراتیزیک بین روسیه و امارات متحده عربی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دوکتور سالم ال کاتبی در مقاله منتشره در نشریه «احداث انفو»، چاپ مراکش می نویسد، شهزاده ولیعهد ابوظبی، معاون سرقوماندان اعلی نیروهای مسلح امارات متحده عربی جلالتماب شیخ محمد بن زاید ال نهیان و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اعلامیه راجع به مشارکت استراتیژیک بین روسیه و امارات متحده عربی امضا کردند.

امضای این اعلامیه به نقطه اوج همکاری عمیق بین دو کشور و ثبوت دوستی روبه افزایش بین رهبران و ملل دو کشور مبدل گشت.

پوتین هنگام ملاقات با شهزاده ولیعهد ابوظبی اعلام داشت:« امارات متحده عربی در طول سالیان زیاد شریک نزدیک ما در شرق نزدیک محسوب میشود. و امروز ما اعلامیه راجع به مشارکت استراتیژیک امضا میکنیم که به گام دیگر در راه تحکیم مناسبات ما مبدل خواهد گشت».

امضای اعلامیه تمایل پی هم انکشاف مناسبات دوجانبه بین کشورها را منعکس می سازد.

امارات متحده عربی در صدر فهرست کشورهای عربی قرار دارد که در روسیه سرمایه گذاری نموده است. طبق معلومات سال 2017 حجم تجارت نفت بین دو کشور را سه میلیارد دالر تشکیل میدهد.

سرمایه گذاری امارات متحده عربی در روسیه مبلغ 18 میلیارد دالر تشکیل داده است. این سرمایه گذاری در رشته صنایع نفتوشیمی، سکتورهای تولیدی و زراعتی و سکتور تخنالوژی های پیشرفته متمرکز شده اند. در امارات متحده عربی در حدود سه هزار کمپنی روسیه فعالیت میکنند و کمپنی امارات «مبادله پطرولیم» (Mubadala Petroleum) 44% سهام «گازپروم نفت — وستوک» خریداری کرده است. ذخایر تثبیت شده اکتشافی هایدروکاربن ها در معدن «گازپروم نفت — وستوک» را در حدود 300 میلیون بیرل تشکیل میدهد.

بین دو کشور همکاری عمیق در عرصه توریزم وجود دارد. در سال 2017 تعدا توریستان روسیه که از امارات متحده عربی دیدن کرده، در حدود یک میلیون نفر تشکیل داده است.

در سال های اخیر تبادله کالا بین امارات متحده عربی و روسیه  دو برابر افزایش یافته است. پیشبینی میشود که در جریان چند سال آینده نزدیک این رقم افزایش خواهد یافت، چون هردو کشور را موافقت نامه راجع به همکاری استراتیژیک باهم مربوط می سازد.

منافع مشترک کشورها و ملل — ضامن پیروزی هرنوع همکاری استراتیژیک بین کشورها می باشد. توسعه مناسبات استراتیژیک بین امارات متحده عربی و روسیه بر نزدیکی دیدگاه ها در باره مسایل مهم، مانند مبارزه با تروریزم، متکی می باشند.

هر دو کشور موضعگیری جدی و قاطع در باره ضرورت ریشه کن ساختن تروریزم و افراطیت دارند، چون تروریزم تهدید جهانی بلااستثنا برای همه کشورهای جهان شمرده میشود. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و شهزاده ولیعهد ابوظبی جهت ایجاد ایتلاف وسیع بین المللی در باره مبارزه با تروریزم دعوت بعمل آوردند که مساعی جهانی را در امر مبارزه با این پدیده متحد سازد.

مشارکت استراتیژیک بین دو کشور چندین عرصه را احتوا میکند: سیاست، امنیت، تجارت، اقتصاد و فرهنگ و همچنان عرصه های بشری، علمی، تخنالوژیکی و توریستی.

امارات متحده عربی — کشور با اقتصاد در حال رشد است که اراده  و نفوذ برای همکاری با بزرگترین کشورهای جهان، به ویژه با آنهایی دارد که بصورت تاریخی در شرق نزدیک و منطقه خلیج فارس حضور دارند. روسیه — بزرگترین کشور در معادلات امنیت و ثبات بین المللی می باشد و برقراری همکاری مستحکم با آن امکان برای تحقق منافع مشترک کشورها و ملل فراهم می سازد.

اگر ما به نقشه منطقه نگاه کنیم، پس می بینیم که روسیه بازیگر کلیدی در سوریه می باشد. روسیه به شرق نزدیک از طریق کشور برگشته که با آن مناسبات دیرینه اتحادی داشت.

رئیس جمهور روسیه — شخص عملگرا است، نه ایدیولوژست. او منافع کشور و مردم خود را بالاتر از همه تصورات قرار میدهد.

بدون تردید، برخورد امارات متحده عربی در مناسبات بین المللی ثمرات خود را به بار می آورد و بر امنیت و ثبات منطقوی در منطقه خلیج فارس و شرق نزدیک اثرات مثبت بجا می گذارد. روسیه نه تنها در عرصه های سیاسی و نظامی و همچنان امنیتی بازیگر مهم استراتیژیک می باشد. روسیه در اقتصاد بین المللی نقش مهم بازی میکند و بر بازار جهانی نفت اثر میگذارد که بطور خاص برای امارات متحده عربی مهم است. در نتیجه منافع مشترک در عرصه های سیاسی، امنیتی و سرمایه گذاری و عرصه نظامی به ملل هردو کشور نفع به بار می آورد، امنیت و ثبات منطقوی و جهانی را بالا می برد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала