امریکا – ترکیه: S-400 را بخرید، اما استفاده نکنید

© Sputnik / Alexei Danichevامریکا – ترکیه: S-400 را بخرید، اما استفاده نکنید
امریکا – ترکیه: S-400 را بخرید، اما استفاده نکنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سیرکان دیمیرتاش در مقاله که در روزنامه «حریت» ترکیه منتشر شده، می نویسد، بعد از ملاقات مولیوت چاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با مایک پومپیو همتای امریکایی او در واشنگتن، روزنامه «حریت» (Hürriyet) راجع به ادامه مذاکرات بین دو طرف در پشت پرده، معلومات به دست آورده است.

در پهلوی پلان ها راجع به خروج دسته های دفاع مردمی کردان (YPG) از مانبیج موضوع مورد بحث بین دو طرف خریداری مجتمع های S-400 توسط ترکیه از روسیه بود. برخی شخصیت های رسمی امریکا این نقطه نظر را اظهار میدارند:«بخرید، اما استفاده نکنید».

در اختیار روزنامه «حریت» (Hürriyet) معلومات راجع به تماس ها و مذاکرات پشت پرده قرار گرفته که بین ترکیه و امریکا در دوران صورت میگیرند، وقتیکه مناسبات دو کشور متشنج ترین دوران طی سال های اخیر نسبت مسایل، مانند مجتمع های راکتی S-400، تلاش ها جهت ایجاد موانع راجع به فروش طیارات جنگی F-35 به ترکیه، حمایت از YPG از جانب امریکا، پشت سر میگذارد.

طبق معلومات که از منابع مطمئین دریافت شده، در مرکز توجه مذاکرات که در محور انقره — واشنگتن جریان دارند، دو موضوع اساسی قرار دارند. موضع اول که ممکن بسیار مهم می باشد — خریداری سیستم دفاع هوایی  S-400 از روسیه و عکس العمل های محسوب میشود که نظامیان و سیاستمداران در امریکا نشان میدهند. موضوع دوم — نقشه راه است که متوجه خروج YPG از مانبیج می باشد که در این روزها مورد توافق قرار گرفته است.

ترکیه در پاسخ به فشار امریکا به تمام سطوح می گفت:« ما از S-400 صرفنظر نمی کنیم. در این معامله جانب روسیه نیز وجود دارد». در عین حال بصورت علنی در مخالفت به این دلیل برخی شخصیت های رسمی امریکایی که « S-400 تهدید برای طیارات و دیگر سیستم های تسلیحات ناتو، قبل از همه F-35، خواهد بود» ترکیه پیشنهاد میکرد:«بیائید، باهم یکجا کار مشترک برای آن انجام دهیم، تا باهم یکجا این هراس ها را رفع نمائیم». معلوم گردیده که در پاسخ به موضعگیری قاطع ترکیه در رابطه با S-400 شخصیت های رسمی امریکایی اعلام میدارند:«بخرید، اما استفاده نکنید».

در مذاکرات دوجانبه جانب ترکیه با مثال های مشخص توضیح نمود که این کشور نسبت به این نهایت مسوولانه برخورد میکند، تا S-400 یا دیگر سیستم های تسلیحات که آن کشور خریداری میکند، برای کدام سیستم ناتو تهدید به بار نه آورد. ترکیه به امریکا راجع به این معلومات داد که، باوجود نیازمندی عاجل، راجع به واردات سیستم های S-400 در جریان 19 ماه، نه 9 ماه، فیصله بعمل آمده و چنین معلومات داد:« اگر ما بر 9 ماه تاکید میکردیم، آنگاه روسان در S-400 تامینات پروگرامی خود نصب میکردند و از این سیستم ها فقط نظامیان روسی استفاده کرده میتوانستند. ما به پروسه طولانی تر صدور ترجیح دادیم، تا  S-400 بطور کامل توسط نظامیان ما استفاده شود».

© Sputnik / Sergei Malgavkoامریکا – ترکیه: S-400 را بخرید، اما استفاده نکنید
امریکا – ترکیه: S-400 را بخرید، اما استفاده نکنید - اسپوتنیک افغانستان
امریکا – ترکیه: S-400 را بخرید، اما استفاده نکنید

به امریکا گفته شد که کشورهای که ترکیه را احاطه میکنند، ذخایر کافی راکتی دارند و، بطور مثال، در صورت بروز مشکلات با ایران ترکیه سیستم های دفاع هوایی ندارد، تا از خود دفاع نماید. معلوم گردید که این موضوع همچنان در مذاکرات رو در رو و همچنان در گفتگو از طریق تیلفون روسای جمهوری اردوغان و ترامپ بالا شده بود. خبر داده شده که ترامپ اظهار عقیده نمود که امریکا میتواند فوراً به ترکیه «Patriot» بفروشد. به این پیشنهاد که شخصیت های رسمی دیگر امریکا نیز اظهار داشته، جانب ترکیه پاسخ داد که این پیشنهاد میتواند «به شرط ضمانت از جانب کانگرس» بررسی گردد.

© AP Photo / Evan Vucciامریکا – ترکیه: S-400 را بخرید، اما استفاده نکنید
امریکا – ترکیه: S-400 را بخرید، اما استفاده نکنید - اسپوتنیک افغانستان
امریکا – ترکیه: S-400 را بخرید، اما استفاده نکنید

در مذاکرات همچنان مساله راجع به احتمال بکاربرد تحریمات از طرف کانگرس علیه ترکیه که قبل از همه برای صادرات F-35، نسبت S-400 و توقیف پاسپورت برانسون (Brunson) موانع ایجاد میکند، نیز بالا شده. خبر داده شده ترکیه چنین پاسخ داد:« اگر شما به ارتباط S-400 تحریمات وضع کنید، اقدامات جوابیه اتخاذ خواهند شد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала