تانک هیبتناک Т-90 روسیه در سوریه

عضو شوید
منازعات متقابلاً باهم مربوط که شرق نزدیک معاصر را غرق خون ساخته، مصائیب وحشتناک انسانی در قبال داشت و بر تمام جهان تائثیر جدی بجا گذاشته است. در جمله مسایل دیگر، آنها اعتبار تانک های عمده غرب را که قبلاً عملاً غیرآسیب پذیر محسوب میشدند، خدشه دار ساخته است.

سیبستیان روبلین (Sebastien Roblin) در مقاله منتشره در نشریه «نشنل انتیریست»، چاپ امریکا در ادامه می نویسد، تانک های М1 «ابرامس» عراق نه تنها نتوانستند از اشغال موصل در سال 2014 جلوگیری نمایند، بلکه از طرف افراد مسلح تصرف شدند و در آینده بر ضد صاحبان خود برگشتند. در یمن تعداد زیاد تانک های М1 توسط شورشیان حوثی نابود ساخته شده اند. ترکیه که چندین تانک М60 «پاتون ها» و نوع М60Т «سبرا» را در برخوردها با کردان و افراد مسلح «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) از دست داده، بالاخره مجبور شد تانک های هیبتناک «لیوپارد-2А4» ساخت جرمنی را بکار گیرد. در جریان چند روز انگشت شمار 8 یا 10 تانک از جمله آنها توسط داعش نابودساخته شدند.

© Flickr / U.S. Forces Iraq / Timothy Kosterتانک ابرامس امریکایی
تانک ابرامس امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
تانک ابرامس امریکایی

اگرچه در یک عده موارد این تانک ها، اگر توسط انواع اضافی حفاظتی تجهیز می بودند، نتائیج بهتر نشان داده میتوانستند، ولی نواقص تخنیکی به مقایسه آمادگی عمله، روحیه رزمی آن و تاکتیک معقول قوماندانی، آنقدر مهم ثابت نشدند. در نهایت امر، حتی هر تانک زرهدار میتواند از جناح، عقب و بالا آسیب پذیر باشد — و شورشیان با تجربه چندین ساله جنگ افرازنمودن کمین را فرا گرفته و از راکت اندازهای دوربرد ضد تانک که از فاصله چند میلی پرتاب میشوند، استفاده میکنند.

تانک Т-90А روسیه به یگانه استثنا در سلسله اعتبار برهم خورده تانک ها مبدل گشت. در تسلیحات روسیه 550 تانک این نوع قرار دارند که بهترین تانک در جمله تانک های عمده محاربوی تا آخرین نوع تانک Т-14 «ارماتا»، شمرده میشود. تانک Т-90 در اواخر سال های 1990 طراحی شده بود. تانک پنجاه تنی Т-90А دارای عمله سه نفری است که توسط توپ پرشونده اتومات تجهیز شده و از تانک های М1А2 و «لیوپارد-2» هفتاد تنی بطور محسوس سبکتر می باشد.

شورشیان سوریه در سال 2014 راکت های امریکایی TOW-2A دریافت کردند. تانک های Т-90 ساخت روسیه بین فرقه چهارم تانک و «کندک عقاب های صحرا» که از قوماندانان نظامی سابقه دار وفادار به اسد تشکیل شده و همچنان «نیروهای دجله» — قطعات ممتاز اردوی عربی سوریه با تعداد یک غند که جهت عملیات تهاجمی اختصاص یافته، توزیع شدند.

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر چرا روسیه با تسلیح نمودن مجدد اردوی خود ورشکست نمی شود
چرا روسیه با تسلیح نمودن مجدد اردوی خود ورشکست نمی شود - اسپوتنیک افغانستان
چرا روسیه با تسلیح نمودن مجدد اردوی خود ورشکست نمی شود

در فبروری سال 2016 شورشیان سوریه ویدیوی را هنگام اصابت راکت TOW بر تانک  Т-90 در حلب ثبت کردند. مرمی با شعله خیره کننده منفجر شد، ولی وقتیکه دود پراگنده شد، معلوم گردید که زره دینامیکی «کنتکت-5» باعث انفجار قبل از وقت راکت TOW گردید و زیان وارده به تانک را به حد اصغری کاهش داده است.

طبق اطلاعات، روسیه قصد متونع ساختن تانک Т-90А خود که از نقطه نظر تخنالوژیکی از تانک Т-90МС که در خدمت اردوی هند قرار دارد، عقب مانده است، تا مودل Т-90М دارد که توسط سیستم جدید حفاظتی فعال، زره تجدیدشده ریاکتیوی و توپی قوی تر 2А82 تجهیز شده است. ضایعات در سوریه نشان میدهند که هر نوع تانک — چه Т-90، М-1 یا «لیوپارد-2» باشد — در صحنه جنگ، جای که راکت های دوربرد ضد تانک وجود داشته باشند، آسیب پذیرند. سیستم حفاظتی فعال و هشدار راجع به حمله راکتی برای مبارزه با این تهدید اهمیت حیاتی دارند — ولی استقرار محتاطانه تاکتیکی، آمادگی عمله و تشریک مساعی خوب با قوای پیاده که باید تهدید حمله از دور و کمین را به حداقل کاهش دهند و همچنان به تانک حمایت اضافی در کشف تهدیدهای بالقوه فراهم سازد، نیز بسیار مهم می باشند.

© Flickr / Metzikerتانک لیوپارد-2 جرمنی
تانک لیوپارد-2 جرمنی - اسپوتنیک افغانستان
تانک لیوپارد-2 جرمنی

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала