کوریای شمالی با وجود وعده ها به سرعت در حال ساخت راکتور هسته‌ای خود است

© AP Photo / Evan VucciЛидер Северной Кореи Ким Чен Ын на встрече с президентом США Дональдом Трампом в Сингапуре в рамках саммита "США - Северная Корея"
Лидер Северной Кореи Ким Чен Ын на встрече с президентом США Дональдом Трампом в Сингапуре в рамках саммита США - Северная Корея - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس گزارش گروه نظارتی "نورث 38" مشخص شده با وجود وعده‌های مطرح شده در نشست سنگاپور، کوریای شمالی به سرعت در حال ارتقای راکتور اتمی خود است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه گاردین، وب سایت «شمال 38» که بر فعالیت‌های هسته‌ای کوریای شمالی نظارت می‌کند با انتشار تصاویر ماهواره‌ای 21 جوناعلام کرد: توسعه زیرساخت‌های سایت هسته‌ای یونگ بیون با سرعت بالایی در حال انجام است.
بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد سیستم سرد‌کننده راکتور تولیدکننده پلوتونیوم توسعه داده شده است و دو ساختمان جدید که غیرصنعتی هستند احتمالا برای بازدید مقامات در سایت یونگ بیون ساخته شده‌اند. همچنین یک ساختمان مهندسی تکمیل شده است. 

© Photo / Pleiades/CNES 2018, Distribution Airbus DS/38 Northکوریای شمالی با وجود وعده ها به سرعت در حال ساخت راکتور هسته‌ای خود است
کوریای شمالی با وجود وعده ها به سرعت در حال ساخت راکتور هسته‌ای خود است - اسپوتنیک افغانستان
کوریای شمالی با وجود وعده ها به سرعت در حال ساخت راکتور هسته‌ای خود است

کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی پیش ازاین اعلام کرده بود که ظرفیت هسته‌ای نظامی کشورش برای حمله به خاک امریکا تکمیل شده است، کوریای شمالی همچنین تنها سایت آزمایش هسته‌ای خود را در ماه می تعطیل کرد.
وب سایت شمال 38 هشدار داد به همین دلیل صدور یک بیانیه با اهداف خوش‌بینانه کافی نیست و باید توافق جامع در مورد خلع تسلیحات هسته‌ای کوریای شمالی امضا شود.
این در حالی است که برخی از کارشناسان به‌روزرسانی‌های انجام شده در سایت هسته‌ای کوریای شمالی را بی‌ارتباط به تعهد پیونگ یانگ برای خلع تسلیحات هسته‌ای می‌دانند و معتقدند تا زمانی که کارکنان این سایت دستورات ویژه‌ای دریافت نکنند بر روال عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
برخلاف وجود ابهام در مورد هرگونه توافق هسته‌ای با کوریای شمالی، کوریای جنوبی تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای کاهش تنش در شبه جزیره کوریا را گسترش داده است.
در ۱۲ جون دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی به توافق رسید تا پیونگ یانگ در ازای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی گسترده علیه این کشور با خلع تسلیحات هسته‌ای موافقت کند.

به اعتقاد کارشناسان مسائل سیاسی، آنچه در سند پایانی نشست سنگاپور بیش از هرچیز دیگری جلب توجه می‌کند، کلی گویی و نپرداختن به جزییات امتیازات احتمالی است که دو طرف از همدیگر گرفته‌اند.
کیم جونگ اون وعده داد که بدون هیچ قید و شرطی در جهت برچیدن کامل تسلیحات هسته‌ای شبه جزیره کره گام بردارد، ولی برای این کار هیچ جدول زمانی و جزییات چگونگی راستی آزمایی خلع سلاح هسته‌ای را ارائه نکرد. به بیان دیگر، برخلاف گذشته، هیچ تعریف دقیقی از عاری سازی هسته‌ای شبه جزیره کره — شامل کره شمالی و کره جنوبی — بیان نشد

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала