چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد

© NATOچرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد
چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لورینزو ویتا در نشریه «Gli Occhi Della Guerra»، چاپ ایتالیا می نویسد، در صورت جنگ علیه روسیه نیروهای ناتو با مشکلات ترانسپورتی مواجه خواهند شد و نخستین مرحله جنگ را می بازند. نواقص شبکه اروپایی برای نیروهای اتلانتیک وحشت آور باقی مانده اند.

راه های اروپایی تنگ تر و پل ها ضعیف اند و زمان بسیار زیاد برای بازسازی آنها ضروری می باشد. برعلاوه این، بین کشورهای مختلف تناقضات بسیار زیادی حقوقی وجود دارند.

روزنامه « Washington Post» حقایق را ذکر نموده که باعث نگرانی رهبری ناتو گردیده است. در صورت بروز منازعه «تاخیر — در نتیجه پروسیجرهای بیروکراتیک، پلان گذاری بد و از کارافتادن شبکه —به روسیه امکان تصرف اراضی ناتو (کشورهای بالتیک) را فراهم ساخته میتواند، تا زمانیکه استراتیژی اردوی امریکا 17 مورد رسمیات، لازم برای عبور از خاک جرمنی و پولند اجرا نماید».

و این فرضیه نهایی نیست. در سناریوهای پنتاگون اکثراً نتیجه پیروزی روسیه و شکست خوردن ناتو — حداقل، در مرحله اول جنگ — بررسی میشود. و در بسیاری موارد علت شکست تخنالوژیکی یا چرخش نظامی نه، بلکه عدم توانایی رسیدن تا خط جبهه خواهد بود. برای آنکه تخنیک زرهی نظامی را از جرمنی تا بحیره سیاه منتقل ساخت، چند هفته وقت ضرور است. در برخی موارد انتقال قطعات از یک منطقه به منطقه دیگر چند ماه را دربر میگیرد که بنابراین کاملاً روشن است که در صورت بروز جنگ روسیه برتری عظیم کسب میکند.

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد
چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد

علل ناکامی

به عقیده تحلیلگران امریکایی، علت این عقب مانی کوتاه بینی پیمان اتلانتیک شمالی می باشد. از ابتدا منطق ناتو این بود، تا در جنگ بالقوه با اتحاد شوروی از خود دفاع نماید. نیروهای غربی بصورت منظم تمرینات انجام میدادند که سناریوی آنها بر منازعه بالقوه با اتحاد شوروی استوار بود. از همینرو نقل و انتقال وسیع نیروها در امتداد خط جبهه صورت می گرفت. در اینجا تصورکردن سرحد بین آلمان شرقی و غربی کافی است.

© Flickr / SHAPE NATO / Arkadiusz Dwulatekچرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد
چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد

بعد از فروپاشی اتحاد شوروی پیمان توجه خود را به جبهه شرقی مبذول داشت. اعمار مناسبات همکاری نزدیک با مسکو به مفکوره اساسی مبدل گشت. حالا دشمن در کرملین نبود و توسعه ناتو به شرق که در دهه های بعدی رخ داد، هیچکس را به فکر راجع به توانایی کشورهای عضو جدید ناتو در مورد دفاع از خود وادار نه ساخت. تعویض جهات زمان رخ داد، وقتیکه جنگ در اوکراین شعله ور شد. و پیمان فهمید که برای آن رسیدن تا جبهه بسیار دشوار است، در حالیکه برای روسیه این کار هیچ مشکل به بار نمی آورد. نه تنها نظر به علل آشکار جغرافیایی، بلکه به خاطر که شبکه روسیه قبلاً برای نقل و انتقال نیروهای کشور در خاک شوروی سابق آماده بود. البته، با تفاوت از نیروهای ناتو.

مواصلات ترانسپورتی به مثابه مساله دردناک ناتو

طوریکه گفته شد، کار فقط به شبکه به مفهوم محدود کلمه مربوط نیست، بلکه برعلاوه این مساله بیروکراسی مطرح بحث می باشد. مثال تفاوت های قانونی و تخنیکی بین دول هنگام نقل و انتقال تسلیحات سنگین که روزنامه امریکایی یاداوری میکند، بسیار مشخص است.

در جرمنی قانون به موترهای باربری که تانک ها و تسلیحات سنگین دیگر را انتقال میدهند، حرکت کردن در جاده های سریع در روزهای کاری فقط شب اجازه میدهد. در سویدن که عضو ناتو نیست، ولی به شریک بسیار ضروری مبدل میگردد، اطلاعیه قبلی را سه هفته قبل، از آنکه قطعات پرسونل و تخنیک نظامی وارد خاک آن کشور گردند، مطالبه میکنند.

قابل یاداوری است که خطوط قطار آهن کشورهای بالتیک نسبت به ستندردهای غربی وسیعتر است. این امر باعث تاخیر قطارهای باربری در سرحد کشورهای بالتیک یا پولند میگردد.

جنرال ستیوین شاپیرو، مسوول سازماندهی نقل و انتقال اردوی امریکا در اروپا اعلام داشت:« اگر طی 45 روز خود را میرسانی، پس به جنگ ناوقت میرسی. روزهای وجود دارند، وقتیکه ما با سرعت، لازم در زمان عملیات جنگی، حرکت میکنیم. اما این اصلاً استثنا است».

© AFP 2023 / Daniel Mihailescuچرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد
چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد

ریگا و تالین را طی 60 ساعت تصرف میکنند

در سال 2016 کارپوریشن ریند (Rand Corporation) گزارش را با تحلیل امکانات دفاعی ناتو در جبهه شرقی منتشر ساخت. از آن برمی آید که پایتخت های کشورهای بالتیک در محدودترین وقت تسلیم میشوند. در گزارش راجع به 60 ساعت بین آغاز جنگ و تصرف ریگا و تالین توسط نیروهای روسیه گفته شده بود.

روسیه و ناتو وسایل نو بازداری — سرعت استقرار نیروها — یافته اند. مسکو برتری عظیم دارد و از آن برای رسیدن به هرنقطه جبهه ناتو در کوتاه ترین مدت و بدون هرگونه مشکلات تخنیکی استفاده میکند. اما ناتو این کار را کرده نمی تواند.

هدف پیمان اتلانتیک شمالی در حال حاضر — کاهش این فاصله به حد اصغری می باشد. برای افزایش سرعت استقرار نیروها باید شبکه مواصلاتی عصری سازی شود و پیمان از اتحادیه اروپایی چند میلیارد یورو برای این هدف درخواست نموده است.

© AFP 2023 / Nikolay Doychinovچرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد
چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
چرا روسیه در جنگ بر ضد ناتو راساً برنده خواهد شد

طوریکه معلوم است، امریکا از کشورهای عضو ناتو افزایش مخارج نظامی مطالبه کرده و در اجلاس ماه جولای در بروکسل باید دو ماده نو تصویب گردند که انتقال ترانزیت نیروها را از سواحل امریکا تا سرحدات روسیه تسریع خواهد کرد.

در عین حال، طوریکه در تاریخ 27 جون پاولو ماوری خبر داد، از امریکا میلیاردها دالر جهت عصری سازی پایگاه های نظامی در اروپای شرقی انتقال داده میشوند. ولی کسی به بازداری موفق میشود، که نسبت به تغییرات در خط جبهه عکس العمل بهتر نشان دهد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала