تخنالوژی های روسیه – شوروی افسانه است یا حقیقت

© Photo / Hans-Georg Schnaakتخنالوژی های روسیه – شوروی افسانه است یا حقیقت
تخنالوژی های روسیه – شوروی افسانه است یا حقیقت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اولیگ چیسلافسکی طی مقاله می نویسد، رادیو، برق، قطارآهن بخار، سماوار و غیره چیزهای مهم در زندگی روزمره بشر، همه را بدون استثنا در روسیه ساخته اند!

یوری بوریسوف معاون وزارت دفاع روسیه چندی قبل در ملاقات با دانشمندان نظامی در هیات رئیسه اکادمی علوم روسیه اعلام داشت:« ما تدریجاً آن پوتنسیال علمی-تخنیکی کاملاً استفاده کردیم که به ما امکان حرکت بعدی به پیش را فراهم می ساخت. از هیچکس پوشیده نیست که نمونه های معاصر تسلیحات که به نیروها میرسند، در زمان غروب عصر شوروی سنجیده و ساخته شده بودند. ما در آستانه انقلاب نوبتی علمی-تخنیکی قرار داریم».

چیزیکه در روسیه کفایت نمی کرد — این مکاتب، تخنالوژی ها و در نتیجه پوتنسیال واقعی علمی-تخنیکی بود! در دوران زمانه های قبل از پیتروف در مسکو از علم هراس داشتند. آن را کار شیطانی میخواند و از مطالعه آن حذر میکردند. روسان هر نوع چیزهای نو خلاق را می خریدند.

پیتر کبیر این عنعنه را شکستاند و کلکینچه به اروپا گشود و باد معرفت در سرزمین روس شروع به وزیدن نمود. پیتر انجنیران، دانشمندان، استادان را استخدام میکرد و به روسیه روان میکرد. دوران استعماری روسیه را نجات داد و به کمک ملل دیگر اوضاع را در عرصه های مختلف، مانند ادبیات، علوم و تخنیک تغییر داد.

در دوران انقلاب صنعتی روسیه به موقف متمدن — پرولیتاری — رسید. تزار روس می گفت:« کاپیتالیستان به ما ریسمان می فروشند که با آن ما انها را به دار میکشیم».

برای آنکه معجزه آشکار گردد، به این کشور پهناور در حدود 200 هزار انجینیر و تخنیکر امریکایی آمدند که لشکر میلیونی کارگران را رهبری میکردند، تا به ستالین در اعمار بزرگترین فابریکه نظامی در جهان کمک نمایند. همین انجینیران امریکایی فقط طی 10 سال، از سال 1930 تا 1940 عملاً  در اتحاد شوروی از صفر صنایع کیمیاوی، هوایی، الکتروتخنیکی، نفتی، معدنی، ذغال و تولید فلزات اجاد کردند! امریکایان صدها کارخانه بزرگ در اروپا به اتحاد شوروی برای تولید موترها، تراکتورها، انجن های هوایی و محصولات دیگر آوردند.

کارخانه مشهور تراکتورسازی (تانک سازی) ستالینگراد در امریکا ساخته شده بود و بعداً در 100 کشتی به اتحاد شوروی آورده شد.

«فابریکه برق آبی دنیپر» را  Cooper Engineering Company کمپنی  امریکایی و کمپنی Siemens جرمنی ساخته است. کارخانه مووترسازی گورکی را کمپنی Austin امریکا و کارخانه موترسازی ماسکوویچ را انجنیران کارخانه فورد ساخته است.

تنها یک کمپنی Albert Kahn Inc 500 موسسه شوروی را طراحی و اعمار کرده است.

اتحاد شوروی ابتدا به کمک جرمنی و بعداً به کمک متحدین در دوران جنگ جهانی دوم به قدرت بزرگ صنعتی مبدل گشت. بعد از جنگ در مدت زمان کوتاه تمام ویرانی های جنگ را دوباره از فیض بسیج مردم شوروی آباد کرد. بعد از ختم جنگ بزرگ میهنی اتحاد شوروی به ابرقدرت فضایی مبدل گشت و در کوتاه ترین مدت به ساختن بمب اتمی دست یافت و توازن نظامی را با غرب بر قرار نمود که از برکت آن صلح در جهان تا امروز پابرجا باقی مانده و جلو تکرار فاجعه، مانند جنگ جهانی گرفته شده است. دستاوردهای اتحاد شوروی در عرصه برقی ساختن، صنعتی ساختن، سیستم معارف، هنر و ادبیات و فرهنگ بی مثال اند.

© Sputnik / Evgeny Biyatovتخنالوژی های روسیه – شوروی افسانه است یا حقیقت
تخنالوژی های روسیه – شوروی افسانه است یا حقیقت - اسپوتنیک افغانستان
تخنالوژی های روسیه – شوروی افسانه است یا حقیقت

در طول تاریخ هیچ ملت به تنهایی به نشان دادن معجزه قادر نشده است. درست است که امریکا و کشورهای اروپایی به اتحاد شوروی در صنعتی ساختن کشور کمک نموده، ولی هیچ چیز را رایگان نداده و همه چیز در بدل پول و طلا تحویل داده اند. مساله بسیار مهم اینکه اتحاد شوروی نه تنها اروپا و امریکا را به بهای قربانی نمودن 27 میلیون انسان از شر طاعون نصواری نجات داده است.

© Sputnik / Alexei Danichevبرخی متحدان امریکا از سیستم S-400 روسی به وجد آمده اند
برخی متحدان امریکا از سیستم S-400 روسی به وجد آمده اند - اسپوتنیک افغانستان
برخی متحدان امریکا از سیستم S-400 روسی به وجد آمده اند

روسیه امروزی تا به حال در اکثر عرصه ها از فیض دستاوردهای دوران شوروی پوتنسیال خود را حفظ نموده و آن را موفقانه انکشاف میدهد. این همه از برکت آن تهداب مستحکم ممکن گردیده که در دوران شوروی به عرق زحمتکشان شوروی پی ریزی شده بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала