موضع چین در قبال توافق هسته ای ایران

© Sputnik / Maria Chapliginaموضع چین در قبال توافق هسته ای ایران
موضع چین در قبال توافق هسته ای ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت چین مخالف هرگونه تحریمات یکجانبه در امور بین المللی میباشد.

به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در یک کانفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای امور خارجه حاضر در برجام اظهار داشت که کشورش مخالف هرگونه تحریمات یکجانبه در امور بین المللی میباشد و برنامه جامع اقدام مشترک مستثنا از این امر نیست.

وانگ یی: «باید از تحریمات یکجانبه صرف نظر کنیم. چین مخالف اعمال اقدامات محدود کننده یکجانبه است و این موضع اصولی ما میباشد. مشکل سلاح هسته ای ایران از این امر مستثنا نیست.»

به گفته وی، جهان بارها شاهد آن بود که وضع کورکورانه تحریمات یکجانبه نه تنها موثر نیستند بلکه مضر هم هستند.

این در حالی است که روز گذشته ایران در نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاضر در گروه ۴+۱ (روسیه، فرانسه، آلمان، بریتانیا و چین) ضمن تاکید بر پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کرد با وجود اینکه ایران حق خروج از توافق هسته ای را دارد، دست به این اقدام نخواهد زد.

قابل یادآوری است، چندی پیش عباس عراقچی، معین سیاسی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که با توجه به نبود چشم‌اندازی روشن برای ادامه مذاکرات با اروپا برای حفظ برجام، احتمالاً ایران از این توافق خارج خواهد شد.  

در تاریخ ۸ می، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود.    

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل خواهد نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала