روزنامه نیویارک تایمز به امریکا «افغانستان اقتصادی» پیشبینی کرده است

© REUTERS / Jim Youngروزنامه نیویارک تایمز به امریکا «افغانستان اقتصادی» پیشبینی کرده است
روزنامه نیویارک تایمز به امریکا «افغانستان اقتصادی» پیشبینی کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنگ تجارتی که دونالد ترامپ آغاز کرده فعلاً برای اتباع امریکا و بازارهای سهام کمتر محسوس است، ولی در صورت تشدید منازعه وضع نمودن محصول از طرف امریکا و اقدامات جوابیه چین میتوانند کالای به بهای «میلیاردها و تریلیون ها» دالر را احتوا خواهد کرد که واشنگتن را به مبدل شدن به «افغانستان اقتصادی» تهدید میکند.

انه ساوسون و نیل ایروین مولفان مقاله منتشره در روزنامه «The New York Times» این سوال را مطرح می سازند که آیا ترامپ پلان در باره دستیابی بر اهداف در جنگ تجارتی که، به گفته او، «به آسانی میتوان برد»، دارد یا خیر، یا رهبر امریکا جهت «منازعه پرخرج و بی مفهوم بدون نتیجه» تلاش می ورزد.

مولفان مقاله می نویسند، ترامپ باور دارد که چین، اتحادیه اروپایی، مکسیکو و کانادا بالاخره به فشار از جانب امریکا تسلیم خواهند شد. استراتیژی ترامپ از رشد قوی اقتصاد امریکا الهام میگیرد که به او امکان وضع کردن محصول فراهم ساخته و این را کمتر محتمل میداند که محصول میتواند تائثیر قوی بر اقتصاد کشور بجا بگذارد.

حجم اقتصاد امریکا را 20 تریلیون دالر تشکیل میدهد و کالای چین به ارزش 34 میلیارد دالر که تحت محدودیت ها از جانب امریکا قرار گرفته، بخش کوچک این حجم محسوب میشوند. نویسندگان مقاله میگویند، از همینرو بازارهای جهانی سهام بطور عمده به جنگ تجارتی توجه مبذول نداشته اند.

© AP Photo / Ng Han Guan, Poolروزنامه نیویارک تایمز به امریکا «افغانستان اقتصادی» پیشبینی کرده است
روزنامه نیویارک تایمز به امریکا «افغانستان اقتصادی» پیشبینی کرده است - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه نیویارک تایمز به امریکا «افغانستان اقتصادی» پیشبینی کرده است

روزنامه NYT می نویسد که محصول در هر صورت بر برخی عرصه های اقتصاد، از جمله، بر فارمداران و متشبیثین کوچک اثرات منفی بجا می گذارد.

آدام پوزین رئیس انستیتوت اقتصاد بین المللی پیتیرسون که سخنان او در مقاله نقل شده، وعده های ترامپ راجع به قربانی نکردن جان ها و ثروت های امریکا در جنگ های بی مفهوم خودسرانه یاداوری نموده است. کارشناس خاطرنشان ساخت:«ولی راه اندازی جنگ تجارتی او میتواند افغانستان اقتصادی — خیلی گران که سرحدات دقیق زمانی ندارد و بی ثمر، ثابت گردد».

دانییل آیکینسون مدیر تحقیق سیاست تجاری انستیتوت کاتون، به نوبه خود، اظهار داشت که ترامپ نسبت به سیاست تجارتی به مثابه معامله در باره جایدادهای غیرمنقول برخورد میکند. به گفته او، هدف رهبر امریکا اینست، تا «رقیب را شکست دهد، بر گلوی او پا نهد و او را توهین کند».

آیکینسون افزود که حالا اقتصاد امریکا به حد کافی نیرومند است، تا محصول نسبتاً محقر را که چین در پاسخ وضع کرده، تحمل کند. ولی اوضاع میتواند تشدید گردد و به محصول بر کالاهای منجر گردد که بهای آنها به صدها میلیارد دالر یا حتی تریلیون ها دالر میرسد. به گفته موصوف، جنگ تجارتی او تریلیون ها دالر را دربر خواهد گرفت، این به معنی در حدود یک چهارم تجارت خواهد بود و «مردم این را احساس خواهند کرد».

© REUTERS / Jason Leeروزنامه نیویارک تایمز به امریکا «افغانستان اقتصادی» پیشبینی کرده است
روزنامه نیویارک تایمز به امریکا «افغانستان اقتصادی» پیشبینی کرده است - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه نیویارک تایمز به امریکا «افغانستان اقتصادی» پیشبینی کرده است

قبلاً در ستندرد ایند پورس «S&P» اعلام داشته بودند که تشدید جنگ تجارتی بین چین و امریکا خطرات جدی برای اقتصاد جهانی در قبال دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала