سفینه «سایوز» روسیه میتواند زندگی نو را به مثابه «تاکسی به مهتاب» آغاز کند

© Sputnik / Grigoriy Sisoevسفینه «سایوز» روسیه میتواند زندگی نو را به مثابه «تاکسی به مهتاب» آغاز کند
سفینه «سایوز» روسیه میتواند زندگی نو را به مثابه «تاکسی به مهتاب» آغاز کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه میتواند به سفینه افسانوی «سایوز» خود نفس تازه ببخشد و آن را به سفینه فضایی برای تحقق ماموریت های بین المللی در باره تحقیق مهتاب مبدل سازد.

اناتولی زاک در نشریه «Popular Mecanics»، چاپ امریکا می نویسد، در تاریخ 28 جون دمیتری راگوزین رئیس کارپوریشن دولتی «روس کوسموس» اعلام داشت که روسیه پرتاب های سرنشین دار به مهتاب را، بدون انتظارکشیدن به ختم امور طراحی سفینه نو باربری «فدراسیون»، آغاز کرده میتواند. برای این کار روسیه میتواند از سفینه افسانوی فضایی که 50 سال موجود است، استفاده نماید.

به گفته راگوزین، به مهتاب میتوان در سفینه های فضایی «سایوز» پرواز نمود که توسط آنها در حال حاضر عمله به ستیشن بین المللی فضایی انتقال میگردد.

راگوزین گفت:« در ابتدا سفینه «سایوز» برای پروگرام مهتاب ساخته شده بود و این بدان معنی است که عصری سازی آن (برای اعزام هیات به مهتاب) کاملاً ممکن است، تا ما سفینه نو فضایی دریافت نکرده ایم».

به تعویق افتادن همیشگی امور طراحی سفینه فضایی «فدراسیون» که باید «سایوز» را تعویض میکرد، به احتمال زیاد، «روس کوسموس» را به تحلیل مجدد پیشنهادات قبلی راجع به استفاده از سفینه های فضایی افسانوی «سایوز» برای ماموریت به مهتاب وادار ساخته است.

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر دمیتری راگوزین رئیس روس کوسموس
دمیتری راگوزین رئیس روس کوسموس - اسپوتنیک افغانستان
دمیتری راگوزین رئیس روس کوسموس

نتائیج تحقیق نوبتی تحلیلی که در داخل «روس کوسموس» صورت گرفته، نشان داد که «سایوز» را میتوان طوری تغییر داد که بتواند به مدار مهتاب برسد و به دور مهتاب پرواز نماید، طوریکه قبلاً پیشبینی میشد.

توانایی اعزام مردم به مدار مهتاب برای «روس کوسموس» اهمیت بس بزرگ دارد، به خاطریکه در این صورت «سایوز» میتواند بصورت متناوب به ستیشن بین المللی مسکون در ستیشن نزدیک مهتاب پرواز نماید که ناسا یکجا با همکاران خود میخواهد تا سال 2022 ایجاد کند.

سفینه «سایوز» روسیه میتواند زندگی نو را به مثابه «تاکسی به مهتاب» آغاز کند
سفینه «سایوز» روسیه میتواند زندگی نو را به مثابه «تاکسی به مهتاب» آغاز کند - اسپوتنیک افغانستان
سفینه «سایوز» روسیه میتواند زندگی نو را به مثابه «تاکسی به مهتاب» آغاز کند

به این ترتیب، سفینه های «سایوز» میتوانند به مراتب ارزانتر تمام شوند و اعتبار «روس کوسموس» را نجات دهد.

طراحان اولی «سایوز» — کارپوریشن فضایی «انرژی» روسیه — پلان نموده بودند که سفینه مطمئین سه نفری فضایی تا آغاز قرن 21 میتواند به مهتاب به فاصله 90 کیلومتر پرواز نماید. اگر حکومت موافقه میکرد و پول را برای تحقق این پلان ها تخصیص میداد، سه شخص خوشبخت میتوانستند با چشم سر جناح متقابل مهتاب را در سال 2010 — برای اولین بار از زمان ختم ماموریت «اپولون» در سال های 1970 مشاهده کنند.

© NASAماموریت اپولون
ماموریت اپولون - اسپوتنیک افغانستان
ماموریت اپولون

ولی «روس کوسموس» بجای این بر طراحی سفینه فضایی «فدراسیون» اتکا کردند که در آن باید چهار جای وجود میداشت و از میدان فضایی «وستوچنی» پرتاب میشد.

اما، با خرج نمودن 10 سال وقت و 25 میلیارد روبل بالای سفینه فضایی «فدراسیون»، «روس کوسموس» بر کدام نتائیج مهم دست نیافت.

در عین حال، آژانس فضایی روسیه با دو پرابلم جدی مواجه گردید. پرابلم اول رقابت جدی در عرصه توریزم فضایی از جانب کمپنی SpaceX ایلون ماسک (Elon Musk) می باشد که در اوایل سال 2017 راجع به پلان های خود در باره اعزام دو توریست ثروتمند به سفر به دور مهتاب اعلام داشت. پرابلم دوم کمی پی هم بودجه فضایی است.

اولین پرتاب سفینه فضایی «فدراسیون» در سال 2022 در نظر گرفته شده، حتی چنین مدت زمان چهارساله عظمت طلبی اضافی ثابت خواهد شد. از همینرو بجای اینکه به پیش نگاه کرد، راگوزین یکبار دیگر به کهنترین افسانه فضایی مراجعه میکند که به روسیه در تحقق رویای آن در عرصه تسخیر فضا کمک نماید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала