موافقت ارگ به بازگشت "جنرال دوستم" به کابل

© Photo / ارگموافقت ارگ به بازگشت "جنرال دوستم" به کابل
موافقت ارگ به بازگشت جنرال دوستم به کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی سفر اخیر «سرور دانش»، معاون دوم ریاست جمهوری به ترکیه برخی از رسانه‌ها از بازگشت احتمالی جنرال دوستم به افغانستان خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری" فارس" یک مقام امنیتی افغان گفته است که، قرار است جنرال دوستم دوشنبه هفته آینده ترکیه را به مقصد کابل ترک کند.
وی افزود: «سرور دانش»، معاون دوم اشرف غنی در جریان سفرش به ترکیه در دیدار با جنرال دوستم توافقنامه‌ای را به امضا رسانده است که به جنرال دوستم اجازه می‌دهد به افغانستان بازگردد.
دفتر دانش پیشتر اعلام کرد که در این دیدارها دو طرف درباره اوضاع جاری افغانستان، ضرورت تحکیم روند صلح و تفاهم ملی، نیاز به وحدت و همسویی اقوام و حل مسائل مختلف از طریق گفت‌وگوهای مستقیم و سازنده تاکید کردند.

بر اساس گزارش دفتر دانش؛ در این دیدارها، وی حضور معاون اول ریاست جمهوری افغانستان را در داخل این کشور به عنوان یک شخصیت بزرگ و تأثیرگذار ملی، یک ضرورت و گامی مؤثر در جهت تحکیم روند تفاهم ملی، پیشرفت روند صلح، برگزاری انتخابات و استحکام وحدت ملی عنوان کرده است. 

جنرال دوستم نیز در این دیدارها گفت که حل مشکلات افغانستان و تحکیم وحدت در این شرایط حساس، نیازمند وسعت نظر، سعه صدر و از خودگذشتگی است.
وی ابراز امیدواری کرد که مشکلات افغانستان در فضای اعتماد، همکاری متقابل و هم دیگر پذیری بزودی حل و فصل شود.
معاون اول رئیس جمهور پس از آنکه به آزار و اذیت از سوی احمد ایشچی والی سابق جوزجان متهم شد بیش از یک سال است که در تبعید غیر رسمی در ترکیه به سر می‌برد.
جنرال دوستم پیش از این تلاش کرده بود تا برای حضور در گردهمایی شورای ائتلاف نجات افغانستان به کشور بازگردد اما نیروهای خارجی از فرود هواپیمای حامل وی در ولایت بلخ جلوگیری کردند.
این در حالی است که محقق و عطا محمد نور نیز چند روز پیش هشدار داده بودند که اگر ارگ ریاست جمهوری برای بازگرداندن جنرال دوستم کاری نکند شورای ائتلاف نجات به صورت یکجانبه اقدام خواهد کرد.
برخی از کارشناسان بر این باورند که بازگشت جنرال دوستم به افغانستان می‌تواند به اعتراض‌ها در شمال کشور پایان دهد و زمینه رقابت سالم بین جناح‌های سیاسی در انتخابات را فراهم کند

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала