ناتو: تصمیم ترکیه برای خرید اس-400، اف-35 را آسیب‌پذیر می‌کند

© Sputnik / Alexei Danichevناتو: تصمیم ترکیه برای خرید اس-400، اف-35 را آسیب‌پذیر می‌کند
ناتو: تصمیم ترکیه برای خرید اس-400، اف-35 را آسیب‌پذیر می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرمانده نیروی هوایی ناتو گفت که دستیابی ترکیه به سیستم دفاع راکتی "اس-400"، این امکان را به روسیه می‌دهد که از ویژگی‌های جنگنده‌های "اف-35" مطلع شود.

به گزارش اسپوتنیک، تاد والترز، جنرال نیروی هوایی امریکا مستقر در اروپا روز یکشنبه گفت برنامه‌های ترکیه برای خرید سیستم دفاع راکتی "اس-400" به «دشمنان شناخته شده» ناتو، این امکان را به روسیه می‌دهد که از توانمندی‌های جنگنده‌های رادار گریز "اف-35" شناختی عمیق پیدا کند.
جنرال تاد والترز، فرمانده نیروی هوایی ناتو به خبرگزاری گفت که این مسئله موردی نگرانی کننده است، اما او فعلا برای حفظ ارتباط‌ نظامی مستحکم با اعضای ناتو تلاش می‌کند.
جنرال والترز که برای شرکت در نشست سران نیروی هوایی ناتو و برگزاری یک نمایشگاه هوایی در لندن، پایتخت انگلستان به سر می‌برد، گفت: "هرکاری که اس-400 ‌بتواند انجام دهد و این امر منجر به درک بهتر از قابلیت‌های اف-35 شود، به یقین به نفع ائتلاف نیست".

هشدار ناتو به ترکیه در مورد عواقب ناشی از خرید اس 400 - اسپوتنیک افغانستان
هشدار ناتو به ترکیه در مورد عواقب ناشی از خرید اس 400

با افزایش شمار اف-35های فعال در اروپا و جا افتادن این جنگنده در قاره سبز، مقام‌های امریکایی و ناتو تمام تلاش خود را می‌کنند که روسیه را از دسترسی به مشخصات و اطلاعات مربوط به این جنگنده دور نگه دارند.
آنطور که یک سخنگوی نیروی هوایی امریکا گفته، قرار است ناروی، انگلستان و ایتالیا تا خاتمه سال جاری میلادی به 40 فروند جنگنده اف-35 مجهز شوند و سال بعد نیز 24 فروند دیگر از این نوع طیاره برای آن‌ها ارسال شود. هالند نیز قرار است به دو فروند از این نوع جنگنده مجهز شود.
برنامه‌های ترکیه برای خرید سیستم دفاع راکتی ساخت روسیه تنش‌هایی را در امریکا موجب شده و قانونگذاران امریکایی در پی ممانعت از انتقال جنگنده‌های اف-35 به این کشور استند.
بر این اساس، ماه گذشته یک مقام ارشد امریکا گفت که ترکیه یک متحد مهم ناتو است، اما خرید اف-35 از سوی این کشور خطرناک است و اگر انقره در پی دستیابی به سیستم اس-400 باشد، تحریم می‌شود.
ماه گذشته از اولین فروند از اف-35های سفارش ترکیه در امریکا رونمایی شد، اما این طیاره‌ها برای سپری کردن مراحل آموزش پیلوت‌ها فعلا در امریکا مانده است.
ترکیه اعلام کرده است که قرارداد خرید اس-400 نهایی شده و این کشور جولای 2019 این سیستم دفاع هوایی را از روسیه تحویل می‌گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала