ناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟

© Fotolia / Peyman Kaiediناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟
ناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ثروت منصور در روزنامه «رصیف22» لبنان می نویسد، در حال حاضر امریکا با «دول میانه رو عربی» راجع به ایجاد نوع عربی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتوی به اصطلاح عربی مذاکره مینماید، که دول سنی را تحت شعار مقابله با تهدید مشترک باهم متحد سازد.

کوویت اولین کشور عربی بود که به گفته خالد ال جراله معاون وزارت خارجه این کشور، از ابتکار ایجاد پیمان استراتیژیک در شرق نزدیک استقبال نموده است. به قول موصوف، کوویت با واشنگتن تماس ها حفظ خواهد کرد، تا به ارتباط تشکل این پیمان توضیحات دریافت کند.

«دول میانه رو» چیستند؟

واژه «دول میانه رو عربی» توسط مراکز تحقیقاتی غرب در اوایل دوره اول ریاست جمهوری جورج بوش نسبت به کشورهای خلیج فارس، مصر و اردن بکار برده شد. این دول وزنه متقابل «دول مقاومت» علیه ایران و متحدان آن تشکیل میدهند.

بعداً این واژه رسماً توسط همه حکومت های اسرائیل، از کابینه ایهود اولمیرت بعد از ختم جنگ در جولای سال 2006 در لبنان به بعد به منظور تلاش تفکیک بین کشورهای عربی نظر به وابستگی آنها به سیاست منطقوی، مورد استفاده قرار گرفت.

«ناتوی عربی» کدام اهداف را دنبال میکند؟

طوریکه چهار منبع امریکایی و عربی به آژانس خبری «Reuters» خبر داده، کاخ سفید قصد دارد همکاری با کشورهای «ناتوی عربی» در عرصه دفاع ضد راکتی، آمادگی نظامی، فعالیت های ضدتروریستی و غیره مسایل، مانند حمایت از اقتصادهای منطقوی و روابط دیپلوماتیک توسعه بخشد.

سکرتر مطبوعایتی شورای امنیت ملی امریکا به آژانس معلومات داد که پیمان به پایگاه ضد تجاوزات ایران، تروریزم و افراطیت مبدل خواهد گشت و صلح را در شرق نزدیک برقرار خواهد کرد.

© Photo / Pixabayناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟
ناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟ - اسپوتنیک افغانستان
ناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟

کاخ سفید خبر داد که بالای مفکوره پیمان با شرکای منطقوی امریکا طی چند ماه کار مینماید. طبق اعلامیه منبع امریکایی، شخصیت های رسمی عربستان سعودی مفکوره ایجاد پیمان در عرصه امنیتی در آستانه بازدید دونالد ترامپ از دولت شاهی در سال گذشته پیشکش نموده بودند، ولی این پیشنهاد انکشاف نه یافت.

واقعاً هم، در ابتدا همه رسانه های اطلاعات جمعی بین المللی راجع به تشکل پیمان، به نقل از معلومات Reuters خبر دادند. ولی چند ساعت قبل از گزارش آژانس راپور منتشر گردید که توسط مرکز عمده تحقیقاتی اسرائیل — مرکز تحقیقات استراتیژیک بیگین-سادات تحت عنوان «آیا ما بسوی ناتوی عربی پیش میرویم؟» آماده شده بود که جزئیات ایجاد پیمان و اهداف آن را تشریح میکرد.

در گزارش مرکز اسرائیلی علل ضرورت تشکل این پیمان، به ویژه در بحیره سرخ، تحلیل میشوند. مولفان راجع به اعزام اعضای «حزب الله» لبنان به یمن هشدار میدهند که جنگ علیه عربستان سعودی را رهبری و کنترول بر کشتی رانی را قایم خواهند کرد.

شبکه CNN امریکا، به نوبه خود، خبر میدهد که اداره ترامپ وریانت های نظامی را بررسی میکند، تا راه های مهم حیاتی آبی را در شرق نزدیک بعد از حملات حوثیان بر تانکرهای نفتی عربستان سعودی در تاریخ 25 جولای سال گذشته باز نگهدارد.

روزنامه «The Times» انگلستان، به نوبه خود اعلام داشته که توجه عمده در جریان دوام مذاکرات در باره تشکل پیمان به آمادگی نظامی و دفاع مبذول گردیده و افزوده که یکی از وریانت ها برای بحث ایجاد چتر راکتی منطقوی، شبیه سیستم اسرائیلی «مشت آهنین» شمرده میشود.

در سال 2015 در اجلاس عربی در شرم الشیخ عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر جهت ایجاد نیروهای متحد عربی برای مبارزه با تروریزم دعوت بعمل آورد، اما این ابتکار بنا بر اختلافات بین مصر و عربستان سعودی محکوم به شکست بود.

فراج نظامی مصر در مصاحبه با «Raseef22» معلومات داد که نیروهای متحد عربی میتوانند از منافع اعراب، منجمله، مصر در بحیره سرخ دفاع نمایند و با تهدیهای تروریستی در منطقه مقابله نمایند. فراج خاطرنشان ساخت که چنین نیروها که از نظر حقوقی همین اکنون تشکیل شده، نقش مهم در پروسه آینده تامین امنیت کشتی رانی و کشتی های ترانزیت در آبنای باب المندیب و آب های بین المللی در یمن بازی خواهند کرد. به گفته فراج، واشنگتن همچنان نمی خواهد به پیمان کمک نماید که از 22 کشور، بشمول سودان، تشکیل شده که علیه آن از طرف امریکا تحریمات وضع شده اند.

جمیل الزییابی نویسنده، تحلیلگر و مدیر مسوول روزنامه « Ukaz» معتقد است که موفقیت تشکل «ناتوی عربی» جهت مقابله با تهدید ایران در نوبه اول باید به دیگاه اعضای پیمان مربوط باشد. به عباره دیگر، آنها باید خطرات، مربوط به این تهدید را، برای کشورهای عربی و منطقه بطور کل درک کنند.

© AP Photo / Ahrar al-Sham Twitter page via APناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟
ناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟ - اسپوتنیک افغانستان
ناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟

ژورنالیستان ترکی که در رسانه های، نزدیک به رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و حزب «عدالت و انکشاف» او کار میکنند، مفکوره ایجاد پیمان را مورد انتقاد قرار داده و اعلام داشتند که این اشتباه نو عربستان سعودی می باشد و مبتکر آن بینیامین نیتان یاهو صدراعظم اسرائیل است.

ژورنالیست ترکی که برای روزنامه «Daily Sabh» مطالب مینویسد، معتقد است که این پیمان به دستنشانده مبدل خواهد گشت که فقط به نفع امریکا و متحد عنعنوی آن — اسرائیل — فعالیت خواهد کرد، چون دستان آنها را در تمام منطقه باز مینماید.

© AFP 2023 / Atta Kenareناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟
ناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟ - اسپوتنیک افغانستان
ناتوی عربی... آیا ترامپ خواهد توانست بر تهران به دست اعراب ضربه وارد سازد؟

آژانس اطلاعاتی «Bloomberg» گزارش را منتشر ساخته که در آن فراخوان جهت ایجاد پیمان در عرصه استخبارات بجای اتحاد نظامی شامل می باشد. تدوین کنندگان گزارش هشدار میدهند که ایران وسایل زیادی جهت رساندن زیان، بشمول حملات سایبیری و استفاده از گروه های مربوطه دارد و جهت جلوگیری از این تهدیدات و توسعه پیمان متذکره دعوت بعمل می آورد، تا همچنان ترکیه، مصر، اردن و ناتو نیز، با امکان پیوستن تل ابیب به آن، در آن شامل گردند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала