چین برای اردوی افغانستان نظامیان تربیه میکند

© Sputnik / Alexander Grashenkov /  مراجعه به بانک تصاویر چین برای اردوی افغانستان نظامیان تربیه میکند
چین برای اردوی افغانستان نظامیان تربیه میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فعالیت سیاسی چین در حل منازعه افغانستان با تقویت همکاری دو جانبه نظامی – تخنیکی همراه می باشد. این مطلب را اژدر کورتوف کارشناس انستیتوت تحقیقات استراتیژیک روسیه در تبصره بر اعلامیه جانان موسی زی سفیر افغانستان در چین در مصاحبه با آژانس رویتر راجع به اینکه چین نظامیان افغان را در خاک خود تریبه خواهد کرد، اعلام داشت.

افغانستان همچنان از چین در باره در اختیار قراردادن هلیکوپترهای جنگی به نیروهای امنیتی افغان خواهش نموده است.

اعلامیه سفیر به زودی بعد از آن صورت گرفت، وقتیکه پیکن در اواخر ماه اگست خبر راجع به استقرار قطعات چینایی در پایگاه تمریناتی در دهلیز واخان در ولایت بدخشان را تکذیب کرد. این ولایت شمال-غربی افغانستان همزمان با چین، پاکستان، تاجکستان و هند همسرحد می باشد.

© Sputnikبعد از خروج امریکا از افغانستان مبارزه روسیه و چین به خاطر نفوذ در منطقه آغاز میشود
بعد از خروج امریکا از افغانستان مبارزه روسیه و چین به خاطر نفوذ در منطقه آغاز میشود  - اسپوتنیک افغانستان
بعد از خروج امریکا از افغانستان مبارزه روسیه و چین به خاطر نفوذ در منطقه آغاز میشود

چین در چارچوب موافقت نامه سال 2016 راجع به تعمیق همکاری نظامی با افغانستان به کمک در ایجاد «کندک کوهی» در بدخشان موافقه نموده بود. این را سفیر افغانستان تائید کرد و افزود که در افغانستان به هیچ وجه نظامیان چینایی، مربوط با «کندک کوهی» یا قطعات دیگر اردوی افغان وجود نخواهند داشت. او تدقیق نمود که «کندک کوهی» برای مبارزه با جنگجویان «القاعده» و «دولت اسلامی» (سازمان های تروریستی، ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) ایجاد میشود که از شرق نزدیک به افغانستان نقل مکان مینمایند و جهت آغاز حملات در چین و آسیای مرکزی تلاش می ورزند.

یانگ میان (Yang Mian) کارشناس انستیتوت مواصلات جمعی چین معتقد است که در جمله این جنگ طلبان اعضای «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» نیز موجود اند که بی نظمی ها و خشونت ها را در ایالت سین کیانگ تحریک میکنند. و این یکی از علل عمده کمک چین به امر تحکیم توانمندی اردوی افغان می باشد.

او میگوید، در قدم اول چین و افغانستان — همسایگان دوست می باشند. فعالیت های تروریستی در افغانستان نه تنها امنیت ملی این کشور، بلکه امنیت چین را نیز تهدید میکند. سه «نیروی شر» — تروریزم، افراطیت و جدایی طلبی به ویژه در ایالت سین کیانگ همجوار با افغانستان بسیار فعال اند. این امر مستثنی شده نمی تواند که از جدایی طلبان سین کیانگ عناصر تروریستی در خاک افغانستان حمایت میکنند.

کارشناس افزود، در عین حال اوضاع در افغانستان بر امنیت در منطقه تائثیر زیاد مینماید. چین همکاری نظامی با افغانستان را تحکیم می بخشد و کمک به موقع را به شکل آماده نمودن نظامیان و تحویل دهی تجهیزات مبذول میدارد که به بلندبردن امکانات اوپراتیفی نیروهای امنیتی افغان مساعدت مینماید و به بازداری مشترک سرایت سه «نیروی شر» در منطقه کمک مینمایند. این همه برای تامین امنیت چین، افغانستان، منطقه و حتی به مقیاس بین المللی اهمیت زیاد دارد.

چین و افغانستان چند سال است که همکاری همه جانبه در عرصه امنیتی ادامه میدهند. بطور مثال، چین به افغانستان در بازسازی بعد از جنگ و ثبات نظم اجتماعی کمک میکند و تجارب مبارزه با تروریزم، تحکیم امور دفاعی را تبادله مینماید و به این کشور کمک به موقع تخنیکی، کمک در عرصه تجهیزات و کمک مالی میرساند.

اژدر کورتوف کارشناس انستیتوت تحقیقات استراتیژیک روسیه اظهار داشت، جانب افغان اظهار داشته که چین در مورد خواهش ارسال هلیکوپترها عکس العمل مثبت نشان داده است. این فیصله چین برای تقویت امکانات محاربوی اردوی افغان اهمیت زیاد دارد.

کارشناس میگوید:« این اقدام را باید، با درنظرداشت ویژگی ها و خصوصیات فعالیت های محاربوی در افغانستان، ارزیابی کرد. این کشور کوهستانی است، جای که فعالیت قوای پیاده و قطعات میکانیزه کاملاً دشوار می باشد. بدون برتری هوایی دستیابی بر پیروزی نظامی مشکل می باشد. هلیکوپترها در افغانستان — این همان قدرت محاربوی است که میتواند حداقل در دستیابی بر پیروزی تاکتیکی کمک نماید. باید یاداوری نمود که روسیه نیز به افغانستان هلیکوپترهای جنگی صادر میکرد، اما این همیشه با مناقشات حاد با امریکا همراه بود. بخش از مقامات عالی سیاسی امریکا همیشه مخالف آن بودند، تا به حکومت، تحت کنترول واشنگتن، افغانستان، روسیه تخنیک جنگی ارسال کند. فکر میکنم که چیزی مشابه با صدور هلیکوپترهای چین به افغانستان رخ خواهد داد».

کارشانس افزود که نظامیان امریکا، انگلستان، جرمنی و یک عده کشورهای دیگر نیز کار تعلیم نظامیان افغان را پیش می برند. کورتوف گفت، در عین حال مساعی آنها، بشمول مخارج مالی به چرخش جدی در اوضاع در افغانستان منجر نشدند و به مقامات مرکزی افغانستان بر دسته های مخالف شورشیان هم برتری قابل توجهی فراهم نه ساخت.

© AFP 2023 / Wakil Kohsarبازگشت کرملین
بازگشت کرملین - اسپوتنیک افغانستان
بازگشت کرملین

اژدر کورتوف میگوید:« آیا چین به این کار موفق خواهد شد؟ شاید، چین به تنهایی از عهده این کار برآمده نتواند. ولی چین شرکای به شکل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دارد. گام نخست که پیکن برداشته، میتواند به آن منجر گردد که به آن شرکا از سازمان همکاری شانگهای خواهند پیوست. و تدریجاً، قدم به قدم آنها به مثابه همسایگان افغانستان، به مثابه کشورهای، ذینفع به ثبات اوضاع در این کشور، کمک به مقامات افغانستان را در مبارزه آنها با افراطیون تقویت خواهند کرد».

© AP Photo / Wu Hongسازمان همکاری شانگهای
سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
سازمان همکاری شانگهای

در اواخر دسمبر سال گذشته اولین ملاقات سه جانبه وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان صورت گرفت. وان ای وزیر خارجه چین طی سخنرانی در پایان ملاقات اظهار داشت که چین و پاکستان از همه وسایل لازم استفاده خواهند کرد، تا افغانستان را در پروژه دهلیز اقتصادی چین- پاکستان شامل سازند. به این ارتباط تامین ثبات در خود افغانستان و محو تهدید تروریزم از خاک آن برای تحقق ابتکار «یک کمربند یه راه» چین که اولین پروژه آزمایشی آن همین دهلیز اقتصادی چین-پاکستان می باشد، اهمیت استراتیژیکی دارد. روشن است که تحکیم همکاری نظامی — تخنیکی با افغانستان — این بخش مساعی چین در باره پیشبرد این ابتکار می باشد.

© AP Photo / Wu Hong چین برای اردوی افغانستان نظامیان تربیه میکند
چین برای اردوی افغانستان نظامیان تربیه میکند - اسپوتنیک افغانستان
چین برای اردوی افغانستان نظامیان تربیه میکند

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала