پلوتون سیاره شناخته شود

© Photo / NASA/JHUAPL/SwRIپلوتون سیاره شناخته شود
پلوتون سیاره شناخته شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مطابق مفکوره تجدیدنظر بر تصنیف سیارات، باید به جسم کوچک سیاروی ماورای نیپتون موقف از دست رفته سیاره کامل سیستم نظام شمسی برگردانده شود.

نتائیج تحقیقات در مجله «Icarus» تحت عنوان «The Reclassification of Asteroids from Planets to Non-Planets» منتشر شده اند.

در سال 2006 اتحادیه بین المللی ستاره شناسی تعریف نو سیارات را تصویب نمود. در آن چند محک شامل گردیده که در یکی از آنها گفته شده که چنین جسم باید قوه کافی جاذبه برای «تصفیه» ساحه در نزدیکی مستقیم از اجسام دیگر داشته باشد.

پلوتون با این تعریف مطابقت ندارد، چون قمر بزرگ و نزدیک هارون دارا می باشد و تقریباً در عین فاصله دور، مانند اجسام نزدیک دیگر کمربند کویپیر، از افتاب قرار دارد.

گروپ ستاره شناسان تحت رهبری فلیپ میتسگیر از پوهنتون فلوریدای مرکزی (امریکا) در اثر نو خود تحلیل بزرگ آثار علمی انجام داده و معلوم نموده که محک های تصفیه مدار فقط یکبار در سال 1802 استفاده شد و سیر تفکر ارایه شده در آن مقاله اشتباه محسوب میشود.

برعلاوه این، بسیاری دانشمندان بطور معمول حتی اقمار، مانند تیتان (قمر زحل) و یوروپ (قمر مشتری) را نیز سیارات میدانند.

میتسگیر نقطه نظر خود را چنین توضیح میکند:« مفهوم تعریف اتحادیه بین المللی ستاره شناسی اینست که جسم مرکزی مورد تحقیق سیاره شناسی — سیاره — بر اساس محک های تعیین میگردد که هیچکس از آنها استفاده نمی کنند. همچنان این دومین جسم نظر به پیچیدگی و دلچسپی را از این کلاس خارج می سازد».

مولفان به این نتیجه گیری میرسند که در آثار علمی قبلاً در سال های 1950 در باره موضوع تفاوت بین سیارات و اجسام دیگر سماوی، مانند استیروئیدها، تفاهم حاصل گردیده بود.

اثر جیرارد کویپیر از این نقطه نظر به اثر بنیادی مبدل گشت که تفکیک آنها را نظر به تاریخ تشکل آنها را پیشنهاد کرد.

میتسگیر در اثر خود میگوید که تعریف سیاره باید بر خواص واقعی آن متکی باشد، نه بر آنهایی که میتوانند تغییر کنند، بطور مثال — مانند تحرک مدار سیاره.

تصنیف سیارات باید بر این اصل که آنها تا چه اندازه بزرگ اند و جاذبه آنها تا چه حد به آنها امکان اختیارنمودن شکل کروی فراهم می سازد، عیار گردد.

میتسگیر توضیح میکند:« و این کدام تعریف تصادفی نیست. این مرحله مهم در تکامل جسم سیاره می باشد، چون با جریان آن، قرار معلوم، در جسم جیولوجی فعال آغاز میگردد».

دانشمند همچنان یاداوری میکند که در پلوتون بحر زیرزمینی، اتموسفییر چندین طبقه یی، ترکیبات عضوی، آثار جهیل های قدیمی  و برعلاوه این، چند قمر وجود دارند.

© Photo / NASA/JHUAPL/SwRIپلوتون سیاره شناخته شود
پلوتون سیاره شناخته شود - اسپوتنیک افغانستان
پلوتون سیاره شناخته شود

دانشمند باور دارد:« این نسبت به مریخ فعالتر و زنده تر است. یگانه سیاره با جیلوجی پیچیده تر — زمین است».

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала